FESTIWAL ARTEKINO – WIELKIE ŚWIĘTO KINA EUROPEJSKIEGO
XXX
XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX
W grudniu rusza 7. edycja europejskiego festiwalu filmowego ArteKino. Od 1 do 31 grudnia fani kina europejskiego będą mogli zobaczyć 12 filmów fabularnych i dokumentalnych młodych europejskich reżyserów. Część z filmów była już prezentowana na międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. w Berlinie, Locarno, San Sebastian czy Toronto. Wszystkie tytuły będą dostępne na bezpłatnej platformie streamingowej ARTE.tv. To międzynarodowe wydarzenie ma na celu popularyzację bogatej oferty kina europejskiego i wspieranie młodych, utalentowanych twórców.
W tym roku w ramach festiwalu ArteKino pokazanych zostanie 12 tytułów z Rumunii, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Węgier, Niemiec, Litwy, Słowenii, Serbii i Francji, które stanowią zaproszenie do podróży i spotkań z ludźmi, będąc jednocześnie swoistym hołdem dla kulturowej i językowej różnorodności Europy. Wybrane przez nas filmy stawiają na nowych twórców i pokazują różnorodność ich źródeł inspiracji, ich zainteresowanie zawirowaniami geopolitycznymi, jak i kryzysami natury osobistej. Poruszając się pomiędzy dokumentem a fikcją, filmy te oferują nam zarówno melancholijne, jak i radosne spojrzenie na świat będący przedmiotem głębokich przemian, poświęcając szczególne miejsce nadziejom i pytaniom współczesnych młodych ludzi – mówi Berenika Wyrzykowska-Novi, redaktorka naczelna polskiej wersji ARTE.tv.
Podczas festiwalu ArteKino będzie można zobaczyć m.in. hiszpańską koprodukcję Planeta (MFF Sundance), która opowiada historię matki i córki, które w pogrążonym w kryzysie kraju walczą o utrzymanie poziomu życia, na jaki swoim zdaniem zasługują, Kolory Tobiego (MFF Saloniki) o transpłciowym nastolatku z małej węgierskiej wioski, czy film Sanremo (MFF Tallin), prezentujący historię miłości rodzącej się między Bruno i Dušą w domu starców, na przekór postępującej demencji. Inne interesujące pozycje to dwa filmy prezentowane na MFF San Sebastian – Wściekły Błysk przedstawiający historię Isy, która za pomocą magnetofonu nagrywa wiadomości i wysyła je do samej siebie, oraz rumuńska produkcja Blue Moon o biznesmenie z małego miasteczka, który popada w konflikt ze swoim kuzynem. Warto zwróć także uwagę na film Bohaterowie klasy pracującej prezentowany na Berlinale 2022. Opowiada on o grupie nielegalnych pracowników budowlanych, pozostawionych bez pieniędzy i pozbawionych podstawowych praw, którzy są zdeterminowani, aby wygrać z nieuczciwym pracodawcą. To, co było zwykłą pracą na budowie, staje się walką na śmierć i życie.
Co więcej, widzowie festiwalu ArteKino mogą wziąć udział w głosowaniu i wybrać najlepsze ich zdaniem produkcje. Zwycięski film otrzyma Europejską Nagrodę Publiczności w wysokości 20 000 euro. Na głosujących również czekają nagrody. W tym roku filmy zakwalifikowane do festiwalu będą także walczyć o Nagrodę Jury Młodych Widzów w wysokości 10 000 euro, która zostanie przyznana przez 15 młodych Europejczyków w wieku od 18 do 25 lat, we współpracy z Erasmus+. Kolejne wyróżnienie przyznawane w ramach festiwalu to Europejska Nagroda Kinomanów, której partnerem jest Air France.
Festiwal ArteKino oferuje 12 festiwalowych filmów długometrażowych, które dostępne są bezpłatnie w 32 krajach europejskich na stronie arte.tv i kanale ARTE.tv na YouTubie z napisami w sześciu językach (po polsku, angielsku, francusku, niemiecku, hiszpańsku i włosku). Dyrektorem artystycznym Festiwalu ArteKino jest Olivier Père, francuski producent filmowy, który w latach 2009-2012 był dyrektorem artystycznym Festiwalu w Locarno, a wcześniej przez 5 lat odpowiadał za jedną z sekcji w MFF w Cannes. Wydarzenie jest organizowane dzięki wsparciu z programu Unii Europejskiej Europe Creative Media przez Fundację ArteKino, na której czele stoi Rémi Burah. Patronami Festiwalu KinoArte są CHANEL oraz dom sztuki GOOSSENS, który stworzył statuetki Europejskiej Nagrody Publiczności i Nagrody Młodego Jury.
FILMY PREZENTOWANE W RAMACH FESTIWALU ARTEKINO
KRZYWE LINIE (LINHAS TORTAS)
REŻ. RITA NUNES
PORTUGALIA
SUMMER SURVIVORS (ISGYVENTI VASARA)
REŻ. MARIJA KAVTARADZE
LITWA
BOHATEROWIE KLASY PRACUJĄCEJ (HEROJI RADNIČKE KLASE)
REŻ. MILOŠ PUŠIĆ
SERBIA
GIGANCI (I GIGANTI)
REŻ. BONIFACIO ANGIUS
WŁOCHY
SANREMO (SANREMO)
REŻ. MIROSLAV MANDIC
SŁOWENIA, WŁOCHY
KOLORY TOBIEGO (COLORS OF TOBI)
REŻ. ALEXA BAKONY
WĘGRY
ANIMOGRAF ALBO: URODZIŁEM SIĘ W PUDEŁKU PO BUTACH (L’ANIMOGRAPHE, OU JE SUIS NE DANS UNE BOITE A CHAUSSURES)
THIERRY DEJEAN
FRANCJA
BLUE MOON (CRAI NOU)
REŻ. ALINA GRIGORE
RUMUNIA
PLANETA (LA PLANETA)
REŻ. AMALIA ULMAN
HISZPANIA
WŚCIEKŁY BŁYSK (DESTELLO BRAVÍO)
REŻ. AINHOA RODRÍGUEZ
HISZPANIA
HYPERLAND (HYPERLAND)
REŻ. MARIO SIXTUS
NIEMCY
HEAVY METAL DANCERS (HEAVY METAL DANCERS)
REŻ. GRETTA-GAROLIINA SAMMALNIEMI
NIEMCY
Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - filmy fabularne i dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.