JAN NOWICKI I MARTA MESZAROS W CYKLU ARTEKINO CLASSICS
XXX
XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX
Bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv przygotowała trzy filmy z Janem Nowickim w cyklu ArteKino Classics. Polski aktor zagrał w trylogii wielokrotnie nagradzanej na międzynarodowych festiwalach filmowych Márty Mészáros, z którą był związany przez 30 lat. Obrazy pt. „Dziennik dla moich dzieci” (1982 r.), „Dziennik dla moich ukochanych” (1986 r.) oraz „Dziennik dla mojego ojca i matki” (1990 r.) składają się na fabularyzowaną autobiografię węgierskiej reżyserki i scenarzystki. Polscy widzowie mogą oglądać trylogię do końca sierpnia do pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-022258/artekino-classics/.
W ramach cyklu ArteKino Classics dostępne będą 4 filmy Márty Mészáros, zdobywczyni nagród na Festiwalu w Cannes, Berlinale oraz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian. W trylogii autobiograficznej jednej z czołowych węgierskich reżyserek wystąpił zmarły przed 4 miesiącami wybitny polski aktor Jan Nowicki, jej wieloletni partner, który zagrał ponad 200 ról teatralnych i filmowych. Przez 30 lat tworzył niezapomniane kreacje na deskach Starego Teatru w Krakowie, m.in. Artura w „Tangu” czy księcia Konstantego w „Nocy listopadowej”. Szerokiej publiczności jest znany z roli Wielkiego Szu w filmie Sylwestra Chęcińskiego pod tym samym tytułem.
„Dziennik dla moich dzieci” to pierwsza część autobiograficznej trylogii Márty Mészáros. Film w 1984 roku zdobył Nagrodę Główną Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes. Trylogia przedstawia losy osieroconej dziewczynki, która dzielnie stawia czoła terrorowi sowieckiej represji, próbując jednocześnie znaleźć własny filmowy głos. Głowna bohaterka, osierocona Juli wraca do Budapesztu po dzieciństwie spędzonym w ZSRR, dokąd przed wojną uciekli z Węgier jej rodzice komuniści. Zajmuje się nią tam dawna przyjaciółka rodziców Magda, która pełni teraz ważne stanowiska w aparacie władzy. Ta historia dorastania w cieniu stalinowskiej dyktatury jest dostępna pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107476-000-A/dziennik-dla-moich-dzieci/.
Druga część "Dzienników..." została nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu Filmowym w Berlinie w 1987 r. i można ją zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/109304-000-A/dziennik-dla-moich-ukochanych/. Akcja filmu rozgrywa się na początku lat 50. XX wieku. 18-letnia Juli pracuje w fabryce włókienniczej, ale marzy, żeby zostać reżyserką. Dzięki wstawiennictwu Magdy, jej adopcyjnej matki, która jest funkcjonariuszką partyjną, wyjeżdża na studia filmowe do Moskwy.
Dalsze losy Juli można śledzić w ostatniej części trylogii węgierskiej reżyserki na stronie ARTE.tv: https://www.arte.tv/pl/videos/109303-000-A/dziennik-dla-mojego-ojca-i-matki/. W październiku 1956 r. dziewczyna próbuje opuścić Moskwę i wrócić do Budapesztu, gdzie jej wuj, Janos (Jan Nowicki), aktywnie uczestniczy w rewolcie przeciwko rosyjskiej okupacji. Udaje jej się dostać do ojczyzny, gdzie staje się uczestniczką wydarzeń politycznych. Jako młoda i zaangażowana idealistka podważa oficjalną wersję „kontrrewolucji” i stara się wszystko filmować. Życie Janosa jest zagrożone…
Marta Mészàros urodziła się w Budapeszcie w 1931 r. Wychowała się na emigracji w Związku Radzieckim, a na Węgry wróciła po śmierci ojca, rzeźbiarza Làszlo Mészàrosa, który padł ofiarą stalinowskich czystek w 1938 r. Ukończyła studia filmowe w Moskwie, a w latach 60. rozpoczęła tworzenie fascynującej serii portretów kobiet. Była pionierką kina feministycznego obok twórczyń takich jak Vera Chytilovà czy Agnès Varda. Jej filmy stanowią ważny wkład w sztukę filmową Europy Środkowo-Wschodniej. W 2021 roku w wieku 90 lat otrzymała Europejską Nagrodę Filmową za całokształt twórczości.
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter
Międzynarodowa premiera filmu od marki L.O.L. Surprise!™ dotarła do Polski!
ŚWIATOWA ŚMIETANKA ANIMACJI POKLATKOWEJ ZNÓW ZJECHAŁA DO ŁODZI
„Górski lekarz” wraca na antenę Romance TV!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.