„KONIUNKCJA” MARTY MAGNUSKIEJ POLECA SIĘ UWADZE W NADZIEI NA OSCARA!
„KONIUNKCJA” MARTY MAGNUSKIEJ POLECA SIĘ UWADZE W NADZIEI NA OSCARA!
Powtarzalne sekwencje budujące napięcie, intrygująca minimalistyczna forma skupiająca uwagę na opowieści o relacjach i codziennej rutynie wpisanej w większy porządek wszechświata – „Koniunkcja”, krótkometrażowa animacja w reżyserii Marty Magnuskiej po zdobyciu festiwalowych laurów w Niemczech, Polsce czy Szwajcarii ma apetyt na najważniejszą statuetkę w branży filmowej. Projekt warszawskiej firmy produkcyjnej Animoon, zrealizowana w koprodukcji z łotewskim Atom Art, znalazła się na długiej liście oscarowej, a teraz zabiega o uwagę członków Akademii, by trafić na short listę i powalczyć o nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany.
„Koniunkcja” jest filmem animowanym, wykonanym w rysunkowej technice animacji poklatkowej. Swoją premierę miał w czasie prestiżowego festiwalu filmowego Locarno i co ciekawe, był pierwszym w historii krótkometrażowym polskim filmem animowanym pokazywanym w tym konkursie. Zwycięstwo w międzynarodowym konkursie krótkometrażowych filmów animowanych DOK Leipzig dało reżyserce kwalifikację do ubiegania się o nominację do Oscara w kategoriach filmów krótkometrażowych.
Obraz Marty Magnuskiej to studium relacji między dwójką bohaterów, dzielących ze sobą życiową przestrzeń.
– Pomysł na film jest luźno inspirowany opowiadaniem Italo Calvino, w którym para podąża za codziennym rytuałem siedzenia przy oknie i przyglądania się gekonowi polującemu na muchy. Moja opowieść skupia się bardziej na relacji między kobietą i mężczyzną, a gekon staje się swego rodzaju katalizatorem wydarzeń, cichym sojusznikiem kobiety, która próbuje ponownie połączyć się ze swoim partnerem. Ta animacja to podróż, która zaczęła się od pojedynczej kreski. Każda klatka to część mnie – opowiada Marta Magnuska, reżyserka, scenarzystka, autorka koncepcji wizualnej, a także główna animatorka filmu. – Zainteresowała mnie idea znalezienia paraleli między obserwowanymi mikroświatami, a różnymi warstwami naszej rzeczywistości. Tak jakby nasza codzienna rutyna była częścią pewnego większego mechanizmu, w którym wszystkie elementy współistnieją i są częścią większego wszechświata – wyjaśnia i dodaje, że odeszła od tradycyjnej narracji, by jedynie przez ekspresję rysunku węglem, tworzonego klatka po klatce, a także przez montaż i warstwę dźwiękową oddać narastające napięcie między bohaterami.
Prace nad filmem trwały trzy lata przy znaczącym udziale zespołów firmy produkcyjnej Animoon (producenta) i Atom Art (koproducenta).
– Jest to film autorski, więc staraliśmy się ułatwić Marcie realizację jej wizji artystycznej. Zależało nam, by współpraca nie opierała się jedynie na czysto produkcyjno-organizacyjnych aspektach przekuwania wizji w film. Użyczyliśmy naszego doświadczenia, by Marta czuła się pewna swoich artystycznych wyborów. Marta pokazała, że nieograniczona pasja i talent mogą zastąpić wielkie zespoły. Jesteśmy dumni, że mogliśmy pomóc tej iskrze rozwinąć się w płomień – mówią Piotr Szczepanowicz i Grzegorz Wacławek, producenci filmu. – Mamy nadzieję, że prowadzona przez nas kampania zwróci uwagę Akademików, na tę niezwykła, poruszającą i intymną, a zarazem uniwersalną opowieść – podkreślają, odnosząc się do trwającej właśnie kampanii „For Your Consideration”.
Jest to kampania informacyjna skierowana do członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, którzy swoimi głosami mogą zapewnić filmowi miejsce na oscarowej short liście i dalej upragnioną nominację do Oscara. Kampania jest realizowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W czasie jej trwania film można obejrzeć na stronie www.misalignedshort.com.
Zespół Animoon ma na koncie kilka nagradzanych filmów krótkometrażowych w tym „ACID RAIN” nominowane do prestiżowych Annie Awards czy trylogię „Figury niemożliwe i inne historie” pokazywaną premierowo m.in. na festiwalu w Cannes. Filmy wyprodukowane przez Animoon zdobyły do tej pory ponad 200 nagród – a sama firma zdobyło wyróżnienie Cartoon Movie Tributes 2022 dla Producenta Roku.
„Koniunkcja” powstała przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Łotewskiego Centrum Filmowego.
__
„KONIUNKCJA”/”MISALIGNED”
REALIZATORZY:
scenariusz, reżyseria i ilustracje: Marta Magnuska
animacja: Marta Magnuska, Mārtiņš Dūmiņš, Kristīne Zvirbule
montaż: Ewa Golis, Marta Magnuska
dźwięk: Michał Fojcik MPSE
producent: Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek
producent nadzorujący: Zofia Jaroszuk
producent liniowy: Karolina Barciszewska
koproducent: Sabine Andersone
produkcja: Animoon
koprodukcja: Atom Art (Łotwa)
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Międzynarodowa premiera filmu od marki L.O.L. Surprise!™ dotarła do Polski!
ŚWIATOWA ŚMIETANKA ANIMACJI POKLATKOWEJ ZNÓW ZJECHAŁA DO ŁODZI
„Górski lekarz” wraca na antenę Romance TV!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
Niewłaściwe oświetlenie samochodu może prowadzić do tragicznych w skutkach sytuacji na drogach. To o tyle istotne, że 98 proc. kierowców przyznaje, że bywają oślepiani przez reflektory aut jadących z naprzeciwka – przypominają eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. I zachęcają, żeby w ramach przygotowania samochodu do zimy sprawdzić ustawienie i moc świateł. W najbliższych tygodniach będzie to możliwe bezpłatnie w wybranych punktach.
Edukacja
Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
W 2022 roku zmarło w Polsce niemal 450 tys. osób. Za niemal 75 proc. zgonów odpowiadały przewlekłe choroby niezakaźne, przede wszystkim choroby układu krążenia i nowotwory złośliwe. Badania wskazują, że utrzymywanie zdrowego stylu życia może o blisko 80 proc. zmniejszyć ryzyko choroby przewlekłej czy zawału serca. Może też odwrócić skutki chorób i wspierać proces leczenia. Dlatego też coraz większego znaczenia nabiera medycyna stylu życia.
Gwiazdy
Robert El Gendy: Halloween to zupełnie nie moja estetyka. Na początku listopada nie jest mi do śmiechu, raczej pogrążam się w zadumie
Prezenter zaznacza, że nijak nie potrafi się przekonać do świętowania Halloween. Uważa bowiem, że jest to zwyczaj zbyt komercyjny i nieprzystający do jego stylu. Jego zdaniem przełom października i listopada to nie czas na dobrą zabawę, maskaradę i upiorne stroje, ale na zadumę, refleksję i wspomnienia o naszych bliskich zmarłych.