„KONIUNKCJA” MARTY MAGNUSKIEJ POLECA SIĘ UWADZE W NADZIEI NA OSCARA!
„KONIUNKCJA” MARTY MAGNUSKIEJ POLECA SIĘ UWADZE W NADZIEI NA OSCARA!
Powtarzalne sekwencje budujące napięcie, intrygująca minimalistyczna forma skupiająca uwagę na opowieści o relacjach i codziennej rutynie wpisanej w większy porządek wszechświata – „Koniunkcja”, krótkometrażowa animacja w reżyserii Marty Magnuskiej po zdobyciu festiwalowych laurów w Niemczech, Polsce czy Szwajcarii ma apetyt na najważniejszą statuetkę w branży filmowej. Projekt warszawskiej firmy produkcyjnej Animoon, zrealizowana w koprodukcji z łotewskim Atom Art, znalazła się na długiej liście oscarowej, a teraz zabiega o uwagę członków Akademii, by trafić na short listę i powalczyć o nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany.
„Koniunkcja” jest filmem animowanym, wykonanym w rysunkowej technice animacji poklatkowej. Swoją premierę miał w czasie prestiżowego festiwalu filmowego Locarno i co ciekawe, był pierwszym w historii krótkometrażowym polskim filmem animowanym pokazywanym w tym konkursie. Zwycięstwo w międzynarodowym konkursie krótkometrażowych filmów animowanych DOK Leipzig dało reżyserce kwalifikację do ubiegania się o nominację do Oscara w kategoriach filmów krótkometrażowych.
Obraz Marty Magnuskiej to studium relacji między dwójką bohaterów, dzielących ze sobą życiową przestrzeń.
– Pomysł na film jest luźno inspirowany opowiadaniem Italo Calvino, w którym para podąża za codziennym rytuałem siedzenia przy oknie i przyglądania się gekonowi polującemu na muchy. Moja opowieść skupia się bardziej na relacji między kobietą i mężczyzną, a gekon staje się swego rodzaju katalizatorem wydarzeń, cichym sojusznikiem kobiety, która próbuje ponownie połączyć się ze swoim partnerem. Ta animacja to podróż, która zaczęła się od pojedynczej kreski. Każda klatka to część mnie – opowiada Marta Magnuska, reżyserka, scenarzystka, autorka koncepcji wizualnej, a także główna animatorka filmu. – Zainteresowała mnie idea znalezienia paraleli między obserwowanymi mikroświatami, a różnymi warstwami naszej rzeczywistości. Tak jakby nasza codzienna rutyna była częścią pewnego większego mechanizmu, w którym wszystkie elementy współistnieją i są częścią większego wszechświata – wyjaśnia i dodaje, że odeszła od tradycyjnej narracji, by jedynie przez ekspresję rysunku węglem, tworzonego klatka po klatce, a także przez montaż i warstwę dźwiękową oddać narastające napięcie między bohaterami.
Prace nad filmem trwały trzy lata przy znaczącym udziale zespołów firmy produkcyjnej Animoon (producenta) i Atom Art (koproducenta).
– Jest to film autorski, więc staraliśmy się ułatwić Marcie realizację jej wizji artystycznej. Zależało nam, by współpraca nie opierała się jedynie na czysto produkcyjno-organizacyjnych aspektach przekuwania wizji w film. Użyczyliśmy naszego doświadczenia, by Marta czuła się pewna swoich artystycznych wyborów. Marta pokazała, że nieograniczona pasja i talent mogą zastąpić wielkie zespoły. Jesteśmy dumni, że mogliśmy pomóc tej iskrze rozwinąć się w płomień – mówią Piotr Szczepanowicz i Grzegorz Wacławek, producenci filmu. – Mamy nadzieję, że prowadzona przez nas kampania zwróci uwagę Akademików, na tę niezwykła, poruszającą i intymną, a zarazem uniwersalną opowieść – podkreślają, odnosząc się do trwającej właśnie kampanii „For Your Consideration”.
Jest to kampania informacyjna skierowana do członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, którzy swoimi głosami mogą zapewnić filmowi miejsce na oscarowej short liście i dalej upragnioną nominację do Oscara. Kampania jest realizowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W czasie jej trwania film można obejrzeć na stronie www.misalignedshort.com.
Zespół Animoon ma na koncie kilka nagradzanych filmów krótkometrażowych w tym „ACID RAIN” nominowane do prestiżowych Annie Awards czy trylogię „Figury niemożliwe i inne historie” pokazywaną premierowo m.in. na festiwalu w Cannes. Filmy wyprodukowane przez Animoon zdobyły do tej pory ponad 200 nagród – a sama firma zdobyło wyróżnienie Cartoon Movie Tributes 2022 dla Producenta Roku.
„Koniunkcja” powstała przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Łotewskiego Centrum Filmowego.
__
„KONIUNKCJA”/”MISALIGNED”
REALIZATORZY:
scenariusz, reżyseria i ilustracje: Marta Magnuska
animacja: Marta Magnuska, Mārtiņš Dūmiņš, Kristīne Zvirbule
montaż: Ewa Golis, Marta Magnuska
dźwięk: Michał Fojcik MPSE
producent: Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek
producent nadzorujący: Zofia Jaroszuk
producent liniowy: Karolina Barciszewska
koproducent: Sabine Andersone
produkcja: Animoon
koprodukcja: Atom Art (Łotwa)
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
![OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_992190091,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”
![Serial Udar z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia](/files/_uploaded/glownekonf_871813648,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Dom i ogród
![](/files/1922771799/majdan-dom-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
Były piłkarz przyznaje, że w przypadku jego małżeństwa droga do budowy wymarzonego domu w Konstancinie-Jeziornie okazała się niezwykle długa, kręta i bardziej skomplikowana, niż się spodziewali. Uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń trwało ponad dwa lata i nie zakończyłoby się sukcesem, gdyby nie pomoc specjalisty, który miał w tym doświadczenie. W obliczu tych problemów i kolejnych wyzwań przyszło jednak zwątpienie i myśl o rezygnacji z kontynuowania tego projektu. Radosław Majdan podkreśla jednak, że niezależnie od tego, jaką decyzję podejmą, za jakiś czas będą mieli własny, piękny dom.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
![](/files/1922771799/kmon-karpinska-seniorzy-foto2-1,w_133,_small.jpg)
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Farmacja
Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
![](/files/1922771799/podanie-ma-znaczenie-foto,w_133,_small.jpg)
Opracowywanie nowoczesnych form podania leków to odpowiedź na stale rosnącą liczbę pacjentów z chorobami przewlekłymi, m.in. onkologicznymi, hematologicznymi i psychiatrycznymi. Jeden zastrzyk zamiast codziennego łykania tabletek, wlewów czy klasycznych chemioterapii ułatwia życie pacjentom, pozwalając im uniknąć hospitalizacji, stresu i ryzyka z tym związanego oraz szybciej wrócić do codziennych zajęć. To także korzyść dla personelu medycznego i systemu ochrony zdrowia. Inicjatorzy kampanii „Podanie ma znaczenie” podkreślają, że pacjent powinien mieć wpływ na wybór formy przyjmowanego leku.