„LOLA I PIANINO HAŁASÓW” Z PREMIERĄ I NOMINACJĄ W ANNECY
„LOLA I PIANINO HAŁASÓW” Z PREMIERĄ I NOMINACJĄ W ANNECY
„Lola i pianino hałasów” w reżyserii Augusto Zanovello to piękna i ważna opowieść o potrzebie wzajemnego zrozumienia, a losy Simona i historia niezwykłej maszyny pomagającej mu komunikować się z otoczeniem, dają pretekst do refleksji o trudnościach, z jakimi borykają się osoby w spektrum autyzmu. Koprodukowana przez łódzki Momakin średniometrażowa animacja – do której lalki powstały w Łodzi, a rekwizyty i tytułowe pianino we Wrocławiu – będzie miała swoją premierę podczas najważniejszego branżowego wydarzenia na świecie, czyli Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy. A to nie wszystko, bo animacja powalczy też o nagrodę w kategorii Film Telewizyjny.
Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy to jedno z najważniejszych wydarzeń światowej animacji, gromadzące każdego roku kilka tysięcy uczestników: producentów, reżyserów, animatorów i twórców. W programie tegorocznej edycji, odbywającej się w dniach 9-15 czerwca, w sekcji konkursowej znalazła się polsko-francusko-szwajcarska koprodukcja „Lola i pianino hałasów” w reżyserii Augusto Zanovello.
Film opowiada historię rodzeństwa, które stara się znaleźć sposób na porozumiewanie się. Animacja ma skłonić młodych widzów do refleksji, otworzyć na temat spektrum autyzmu, a jednocześnie stać się przyczynkiem do rozmowy o trudnościach, z jakimi borykają się osoby w spektrum.
– Każda międzynarodowa produkcja, w której bierzemy udział jest niepowtarzalna, jednak „Lola i pianino hałasów” jest projektem szczególnym. Nie tylko porusza ważny społecznie temat i to w niezwykle piękny sposób, ale była dla nas wyzwaniem produkcyjnym, bo średni metraż telewizyjny jest wymagający. Udało nam się zebrać fantastyczny zespół lalkarzy, który w najdrobniejszych szczegółach zrealizował wizję reżysera. Ogromnego wsparcia udzielili nam też koproducenci, czyli Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, która zajęła się rekwizytami i tytułowym pianinem oraz EC1 Łódź – Miasto Kultury – wyjaśnia Paulina Zacharek, prezeska Momakina. – Zwieńczeniem wspólnej pracy jest nominacja na prestiżowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.
Za powstanie blisko 30 lalek odpowiadał zespół, który stoi też za sukcesami takich projektów, jak „Wyspa psów” Wesa Andersona czy „Piotrusia i wilka” nagrodzonego Oscarem filmu animowanego Suzie Templeton. Postaci Loli, Simona i pozostałych bohaterów stworzyli: Dariusz Kalita, Agnieszka Mikołajczyk, Agnieszka Smolarek, Piotr Knabe, Anna Szcześniak, Beata Jarmuż-Socha, Marta Mikołajczyk.
– Łódź słynie ze znakomitych specjalistów, tworzących lalki animacyjne, które trafiają na plany filmowe na całym świecie – mówi Katarzyna Gromadzka z Momakin, producent wykonawczy filmu. – Postaci do animacji Augusto Zanovello zostały stworzone w Łodzi od podstaw, czyli od wskazówek reżysera. Później opracowano projekt wykonawczy, według którego powstały animacyjne lalki, które były w stanie zagrać więcej ujęć i dubli – dodaje.
Poza lalkowymi bohaterami na plan „Loli i pianina hałasów” trafiły też rekwizyty wykonane w studiu animacji wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. To tam powstały dwie wersje tytułowego pianina oraz samochody. Podczas prac w dużym stopniu wykorzystano także druk 3D. Wrocławskie studio poza wsparciem koprodukcyjnym jest też odpowiedzialne za realizację nagrań lektorskich.
– Ogromnie cieszymy się, że możemy być częścią tej opowieści, bo angażowanie się w takie projekty jest wpisane w tożsamość naszej wytwórni. Nieustannie modernizujemy nasze zaplecze techniczne, dzięki czemu możemy współtworzyć animacje, które później z powodzeniem konkurują na międzynarodowych festiwalach – przekonuje Robert Banasiak, Dyrektor Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, koproducent filmu. – Współpraca przy filmie „Lola i pianino hałasów” jest dla nas kontynuacją konsekwentnie podejmowanych przez nas działań służących rozwojowi polskiej kinematografii – dodaje.
Po zakończeniu festiwalowej ścieżki, film trafi także do polskiej telewizji.
Film został wyprodukowany przez Komadoli Studio, Folimage, MOMAKIN, Nadasdy Film w koprodukcji z Wytwórnią Filmów Fabularnych we Wrocławiu (WFF), EC1 Łódź – Miasto Filmu i Auvergne-Rhône-Alpes Cinéma, przy udziale RTS – Radio Télévision Suisse i France télévisions. Film dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Prime Entertainment Group. Dystrybucja w Polsce zajmuje się Momakin.
__
MOMAKIN łączy świat twórców filmów animowanych z międzynarodowym rynkiem produkcji, dystrybucji i promocji. Specjalizuje się w zakresie projektów w stop motion. Wspiera animacje na każdym etapie ich rozwoju: od planowania i finansowania po dystrybucję. Prowadzi agencję talentów, inicjuje i realizuje projekty filmowe w Polsce i na świecie. Zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży filmowej. Jest organizatorem ANIMARKT Stop Motion Forum – jedynego na świecie wydarzenia branżowego poświęconego animacji poklatkowej.

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.