MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
Jest wszędzie. Noszą ją zwykli ludzie, sportowcy i światowe gwiazdy. Nie tylko biega się w niej i spaceruje, ale coraz częściej zakładamy ją na spotkania w gronie przyjaciół czy wyjście do kina. Trafiła nawet na salony. Mowa oczywiście o odzieży sportowej. Wypromowali ją sportowcy, a wielu z nich przez ostatnie 100 lat stało się prawdziwymi ikonami i trafiło na okładki magazynów modowych – inspirują zwykłych ludzi, jak i najlepszych projektantów.
Suzanne Lenglen, francuska tenisistka, była jedną z pierwszych międzynarodowych gwiazd zmaskulinizowanego wówczas świata sportu. Francuska prasa ochrzciła ją nawet mianem La Divine, czyli „boska”. Na kort i na co dzień ubierał ją sam Jean Patou, wielki projektant XX wieku. Jednak nie tylko on, byli też inni: Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli. Za sprawą tego zjawiska sport wkroczył na paryską scenę luksusowych domów mody, a także trafił do świadomości zwykłych kobiet. Legenda tenisa i prawdziwy as René Lacoste powiedział kiedyś: „Nie wystarczy wygrać meczu, trzeba to zrobić ze stylem”. Sam w końcu wprowadził swoje słowa w życie – założył własną markę, poprawiając i unowocześniając ówczesne stroje sportowe. Jak jest dzisiaj? W jaki sposób oddziałowują na siebie te dwa pozornie odległe światy: sportu i mody?
Lacoste twierdził, że każda gwiazda sportu powinna wybrać stój, który nie tylko zwiększa jej potencjał sportowy czy powala na łatwiejsze ruchy, ale jest również estetyczny i łamiący obwiązujące konwencje. Amerykańska tenisistka Serena Williams w 2018 r. na turnieju Roland-Garros, wzbudziła niemałe kontrowersje zakładając zamiast tradycyjnej spódniczki, obcisły czarny kombinezon, zakrywający całe ciało. Dżudoczka Clarisse Agbegnenou, podwójna zdobywczyni złota w Tokio i sześciokrotna mistrzyni świata, została za to pierwszym sportowcem umieszczonym na okładce Marie Claire - czasopisma cieszącego się międzynarodowym uznaniem, które trafia miesięcznie do milionów kobiet. Z kolei francuski piłkarz Djibril Cissé jest często krytykowany za swoje kolorowe włosy, tatuaże, a przede wszystkim spódnice, które lubi nosić. Gwiazdy sportu i ich styl bez wątpienia wpływają na przemiany wewnątrz społeczeństwa, a domy mody coraz częściej zapraszają do współpracy sportowców, mających być nowymi prekursorami w świecie mody.
Dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/116092-000-A/moda-i-sport/
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .
OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”
Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.