MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
Jest wszędzie. Noszą ją zwykli ludzie, sportowcy i światowe gwiazdy. Nie tylko biega się w niej i spaceruje, ale coraz częściej zakładamy ją na spotkania w gronie przyjaciół czy wyjście do kina. Trafiła nawet na salony. Mowa oczywiście o odzieży sportowej. Wypromowali ją sportowcy, a wielu z nich przez ostatnie 100 lat stało się prawdziwymi ikonami i trafiło na okładki magazynów modowych – inspirują zwykłych ludzi, jak i najlepszych projektantów.
Suzanne Lenglen, francuska tenisistka, była jedną z pierwszych międzynarodowych gwiazd zmaskulinizowanego wówczas świata sportu. Francuska prasa ochrzciła ją nawet mianem La Divine, czyli „boska”. Na kort i na co dzień ubierał ją sam Jean Patou, wielki projektant XX wieku. Jednak nie tylko on, byli też inni: Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli. Za sprawą tego zjawiska sport wkroczył na paryską scenę luksusowych domów mody, a także trafił do świadomości zwykłych kobiet. Legenda tenisa i prawdziwy as René Lacoste powiedział kiedyś: „Nie wystarczy wygrać meczu, trzeba to zrobić ze stylem”. Sam w końcu wprowadził swoje słowa w życie – założył własną markę, poprawiając i unowocześniając ówczesne stroje sportowe. Jak jest dzisiaj? W jaki sposób oddziałowują na siebie te dwa pozornie odległe światy: sportu i mody?
Lacoste twierdził, że każda gwiazda sportu powinna wybrać stój, który nie tylko zwiększa jej potencjał sportowy czy powala na łatwiejsze ruchy, ale jest również estetyczny i łamiący obwiązujące konwencje. Amerykańska tenisistka Serena Williams w 2018 r. na turnieju Roland-Garros, wzbudziła niemałe kontrowersje zakładając zamiast tradycyjnej spódniczki, obcisły czarny kombinezon, zakrywający całe ciało. Dżudoczka Clarisse Agbegnenou, podwójna zdobywczyni złota w Tokio i sześciokrotna mistrzyni świata, została za to pierwszym sportowcem umieszczonym na okładce Marie Claire - czasopisma cieszącego się międzynarodowym uznaniem, które trafia miesięcznie do milionów kobiet. Z kolei francuski piłkarz Djibril Cissé jest często krytykowany za swoje kolorowe włosy, tatuaże, a przede wszystkim spódnice, które lubi nosić. Gwiazdy sportu i ich styl bez wątpienia wpływają na przemiany wewnątrz społeczeństwa, a domy mody coraz częściej zapraszają do współpracy sportowców, mających być nowymi prekursorami w świecie mody.
Dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/116092-000-A/moda-i-sport/
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Elżbieta Romanowska: Przez lata udało się pomóc wielu rodzinom zyskać nowy dom. Jesteśmy świadkami ich szczęścia
Prowadząca „Nasz nowy dom” przyznaje, że największą satysfakcję odczuwa w momencie, kiedy może zaprosić uczestników programu do wyremontowanego już domu i zobaczyć na ich twarzach radość. Wtedy wie, że misja została zakończona sukcesem. Takich pozytywnych zakończeń nie zabraknie również w jubileuszowym sezonie programu. Elżbieta Romanowska zdradza, że twórcy wprowadzili też kilka nowości, ale do czasu emisji pozostaną one niespodzianką.
Prawo
Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Media
Agnieszka Hyży: W „Halo, tu Polsat” wreszcie mogę wykorzystać swoją wiedzę, wykształcenie i doświadczenie. Bardzo się tam rozwijam

Przy okazji prezentacji nowej ramówki Polsatu Agnieszka Hyży chwaliła programy, jakie proponuje stacja, i strategię działania Edwarda Miszczaka. Prezenterka przekonuje, że jesień spędzi albo w studiu, bo jest gospodynią weekendowego pasma śniadaniowego „Halo, tu Polsat” i show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, albo przed telewizorem. Zamierza oglądać m.in. „Taniec z gwiazdami” i „Milionerów”.