MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
Jest wszędzie. Noszą ją zwykli ludzie, sportowcy i światowe gwiazdy. Nie tylko biega się w niej i spaceruje, ale coraz częściej zakładamy ją na spotkania w gronie przyjaciół czy wyjście do kina. Trafiła nawet na salony. Mowa oczywiście o odzieży sportowej. Wypromowali ją sportowcy, a wielu z nich przez ostatnie 100 lat stało się prawdziwymi ikonami i trafiło na okładki magazynów modowych – inspirują zwykłych ludzi, jak i najlepszych projektantów.
Suzanne Lenglen, francuska tenisistka, była jedną z pierwszych międzynarodowych gwiazd zmaskulinizowanego wówczas świata sportu. Francuska prasa ochrzciła ją nawet mianem La Divine, czyli „boska”. Na kort i na co dzień ubierał ją sam Jean Patou, wielki projektant XX wieku. Jednak nie tylko on, byli też inni: Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli. Za sprawą tego zjawiska sport wkroczył na paryską scenę luksusowych domów mody, a także trafił do świadomości zwykłych kobiet. Legenda tenisa i prawdziwy as René Lacoste powiedział kiedyś: „Nie wystarczy wygrać meczu, trzeba to zrobić ze stylem”. Sam w końcu wprowadził swoje słowa w życie – założył własną markę, poprawiając i unowocześniając ówczesne stroje sportowe. Jak jest dzisiaj? W jaki sposób oddziałowują na siebie te dwa pozornie odległe światy: sportu i mody?
Lacoste twierdził, że każda gwiazda sportu powinna wybrać stój, który nie tylko zwiększa jej potencjał sportowy czy powala na łatwiejsze ruchy, ale jest również estetyczny i łamiący obwiązujące konwencje. Amerykańska tenisistka Serena Williams w 2018 r. na turnieju Roland-Garros, wzbudziła niemałe kontrowersje zakładając zamiast tradycyjnej spódniczki, obcisły czarny kombinezon, zakrywający całe ciało. Dżudoczka Clarisse Agbegnenou, podwójna zdobywczyni złota w Tokio i sześciokrotna mistrzyni świata, została za to pierwszym sportowcem umieszczonym na okładce Marie Claire - czasopisma cieszącego się międzynarodowym uznaniem, które trafia miesięcznie do milionów kobiet. Z kolei francuski piłkarz Djibril Cissé jest często krytykowany za swoje kolorowe włosy, tatuaże, a przede wszystkim spódnice, które lubi nosić. Gwiazdy sportu i ich styl bez wątpienia wpływają na przemiany wewnątrz społeczeństwa, a domy mody coraz częściej zapraszają do współpracy sportowców, mających być nowymi prekursorami w świecie mody.
Dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/116092-000-A/moda-i-sport/
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.