MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
Jest wszędzie. Noszą ją zwykli ludzie, sportowcy i światowe gwiazdy. Nie tylko biega się w niej i spaceruje, ale coraz częściej zakładamy ją na spotkania w gronie przyjaciół czy wyjście do kina. Trafiła nawet na salony. Mowa oczywiście o odzieży sportowej. Wypromowali ją sportowcy, a wielu z nich przez ostatnie 100 lat stało się prawdziwymi ikonami i trafiło na okładki magazynów modowych – inspirują zwykłych ludzi, jak i najlepszych projektantów.
Suzanne Lenglen, francuska tenisistka, była jedną z pierwszych międzynarodowych gwiazd zmaskulinizowanego wówczas świata sportu. Francuska prasa ochrzciła ją nawet mianem La Divine, czyli „boska”. Na kort i na co dzień ubierał ją sam Jean Patou, wielki projektant XX wieku. Jednak nie tylko on, byli też inni: Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli. Za sprawą tego zjawiska sport wkroczył na paryską scenę luksusowych domów mody, a także trafił do świadomości zwykłych kobiet. Legenda tenisa i prawdziwy as René Lacoste powiedział kiedyś: „Nie wystarczy wygrać meczu, trzeba to zrobić ze stylem”. Sam w końcu wprowadził swoje słowa w życie – założył własną markę, poprawiając i unowocześniając ówczesne stroje sportowe. Jak jest dzisiaj? W jaki sposób oddziałowują na siebie te dwa pozornie odległe światy: sportu i mody?
Lacoste twierdził, że każda gwiazda sportu powinna wybrać stój, który nie tylko zwiększa jej potencjał sportowy czy powala na łatwiejsze ruchy, ale jest również estetyczny i łamiący obwiązujące konwencje. Amerykańska tenisistka Serena Williams w 2018 r. na turnieju Roland-Garros, wzbudziła niemałe kontrowersje zakładając zamiast tradycyjnej spódniczki, obcisły czarny kombinezon, zakrywający całe ciało. Dżudoczka Clarisse Agbegnenou, podwójna zdobywczyni złota w Tokio i sześciokrotna mistrzyni świata, została za to pierwszym sportowcem umieszczonym na okładce Marie Claire - czasopisma cieszącego się międzynarodowym uznaniem, które trafia miesięcznie do milionów kobiet. Z kolei francuski piłkarz Djibril Cissé jest często krytykowany za swoje kolorowe włosy, tatuaże, a przede wszystkim spódnice, które lubi nosić. Gwiazdy sportu i ich styl bez wątpienia wpływają na przemiany wewnątrz społeczeństwa, a domy mody coraz częściej zapraszają do współpracy sportowców, mających być nowymi prekursorami w świecie mody.
Dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/116092-000-A/moda-i-sport/
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .
![Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_864841908,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?
![Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”](/files/_uploaded/glownekonf_1350063826,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”
![IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ARTE.TV](/files/_uploaded/glownekonf_1785560467,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ARTE.TV
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.