NIECH ŻYJE PRACA! – cykl dokumentalny w ARTE.tv
Face it
Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
Satysfakcja zawodowa jest potrzebna, by odczuwać przyjemność z pracy. Lecz jak dziś wygląda praca „made in Europe”? Czy jest pozbawiona wartości, a pracujemy tylko dla pieniędzy? Czy tak bardzo różni się od wyzysku na plantacjach w Bangladeszu? A jak jest w innych częściach świata? Czy dochód podstawowy spowoduje, że ludzie są szczęśliwsi? Ten eksperyment został już wprowadzony w wielu społecznościach. O tym i innych zagadnieniach związanych z pracą mówi cykl dokumentalny „Niech żyje praca!”, który można obejrzeć bezpłatnie na platformie VOD ARTE.tv https://www.arte.tv/pl/.
Twórcy filmów dokumentalnych odwiedzili wiele miejsc na w świecie, by zobaczyć, jaki jest stosunek ludzi do pracy i pracodawców do pracowników. Okazuje się, że w XXI wieku, w Indiach nadal zmusza się kobiety do usunięcia macicy, by nie rodziły dzieci i w ten sposób były lepszymi i bardziej wydajnymi pracownicami. W Japonii zjawisko karoshi, czy zapracowywania się na śmierć, nadal jest tabu, a pracodawcy nic nie robią, by temu zapobiec. Wypowiadają się też pracownicy z Europy, dla których praca jest kompletnie bezwartościowa, niezależnie od tego, czy są sprzedawcami w sklepie, wykładowcami na uniwersytecie czy kierownikami hotelu. Cykl dokumentalny „Niech żyje praca!” porusza też wiele innych tematów, takich jak to czy po pandemii czeka nas era korporacji, gdyż małe przedsiębiorstwa i rodzinne firmy masowo upadają, a rządy nie udzielają im pomocy, tak jak to się dzieje w Niemczech czy we Francji? Czy ludzie otrzymujący dochód podstawowy, są szczęśliwsi? Wydaje się, że tak. Co więcej, dochód podstawowy pomaga kobietom w wywalczeniu sobie ich praw i wolności życiowej.
FILMY W CYKLU „NIECH ŻYJE PRACA!”:
ZAROBIĆ NA ŻYCIE, Francja, 2018
Czy można zarabiać pieniądze bez pracy? Pomysł wydaje się szalony, ale został już zaimplementowany przez niektóre społeczności. Ten cykl dokumentów na temat wprowadzania dochodu podstawowego to przegląd najnowszych rozwiązań zachęcający do zakwestionowania naszej relacji do pracy i pieniędzy oraz do przemyślenia nowego modelu społecznego.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-016954/zarobic-na-zycie/
ODWIECZNA WALKA, Francja / USA, 2020
Twórcy przez ponad rok spotykali się z pracownikami z różnych środowisk, którzy chcieli zwierzyć się przed kamerą. To było na krótko zanim epidemia COVID-19 zatrzymała świat. Vincent, Raphaël, Frank, Henry, Annie, Christina, Lise i Will opowiedzieli o przebiegu swojej kariery, napotykanych trudnościach i specyfice swoich profesji. Ich historie pozwolą przyjrzeć się wyzwaniom w świecie pracy pozbawionej wartości. Jak chronić się przed dyskryminacją w pracy? Jak w trudnych warunkach odnaleźć satysfakcję i zadowolenie zawodowe?
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/088023-000-A/odwieczna-walka/
CO SIĘ STAŁO Z CZŁOWIEKIEM?, Francja / USA, 2020
Ten dokument to bogaty przegląd dzisiejszego świata pracy, przedstawiający historie kariery ośmiu Europejczyków. Ta seria ujmujących portretów, komentowanych przez socjologów, ekonomistów i filozofów z całej Europy, ilustruje wielorakie zmiany warunków pracy w ciągu ostatnich kilku dekad. Niestety prowadzi do wniosku, że sytuacja tylko się pogorszyła ze szkodą dla tych najsłabszych...
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/088024-000-A/co-sie-stalo-z-czlowiekiem/
BAŁKAŃSKIE SZWACZKI - WYZYSK "MADE IN EUROPE", Niemcy, 2019
Ubrania „Made in Europe” powstają czasem w gorszych warunkach niż te, które znamy z chińskich sweatshopów. Praca w ogromnych szwalniach jest jednak jedynym źródłem dochodu dla wielu bałkańskich rodzin. Kobiety, które tam pracują, muszą się mierzyć ze spartańskimi warunkami, głodowymi pensjami i brakiem szacunku dla podstawowych praw człowieka.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/084754-009-A/balkanskie-szwaczki-wyzysk-made-in-europe/
NIEMCY: UPADEK MAŁYCH FIRM, Niemcy, 2020
Covid zabija nie tylko ludzi, ale i firmy. Twórcy filmu przyglądają się, jak ten proces wygląda w Niemczech. Według niektórych szacunków w ciągu najbliższych dziesięciu lat kraj ten może stracić jedną czwartą sklepów, zwłaszcza firm rodzinnych działających w handlu detalicznym. Kryzys uderza przede wszystkim w obszary wiejskie, ale nie oszczędza też dużych miast.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/090637-013-A/niemcy-upadek-malych-firm/
FRANCUZI VS. AMAZON, Niemcy, 2021
Podczas koronakryzysu handel internetowy kwitnie. Zbijają na tym fortunę firmy wysyłkowe, np. Amazon, którego obroty od początku pandemii wzrosły o prawie 40%. Już co druga osoba w Niemczech i co trzecia we Francji kupuje na Amazonie. Nic dziwnego, skoro promuje go sam prezydent Macron. A co z małymi i średnimi firmami?
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/100300-051-A/francuzi-vs-amazon/
INDIE: WIOSKI BEZ MACICY, Francja, 2021
W Indiach pracownice rolne stawiane są pod presją usunięcia macicy, aby mogły pracować bez przerwy. Długo była to jedna z najlepiej chronionych tajemnic wsi w Indiach. Podczas gdy wskaźnik histerektomii (zabieg chirurgicznego usunięcia macicy) na Zachodzie wynosi 2/1000, w Indiach osiąga 17/1000, a w stanie Maharasztra na zachodzie kraju, w tzw „Pasie Cukrowym”, nawet do 350/1000. Przez ostatnie 10 lat 14 000 zbieraczek trzciny poddało się temu zabiegowi.
Film: https://www.arte.tv/pl/videos/090637-013-A/niemcy-upadek-malych-firm/

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.