Komunikaty PR

RUSZA ARTEKINO CLASSICS – PRZEGLĄD KLASYKI KINA EUROPEKJSKIEGO

2023-03-21  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Magda Jesiotr
XXX

XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX

W marcu rusza 2. edycja ArteKino Classics, w ramach którego serwis streamingowy ARTE.tv bezpłatnie udostępnia rzadko emitowane filmy europejskie będące prawdziwymi perełkami historii kinematografii. W cyklu znalazły się filmy kultowe w swoich krajach, które odcisnęły trwałe piętno na europejskiej historii kina i do dziś nie straciły na aktualności. Polscy widzowie zobaczą około dwudziestu produkcji, w tym ważne dzieła węgierskiej reżyserki Márty Mészáros, Szwedki Mai Zetterling oraz Czeszki Very Chytilovej. Od poniedziałku, 20 marca można zobaczyć sześć pierwszych produkcji pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-022258/artekino-classics/ .

 

W ramach cyklu ArteKino Classics w marcu ARTE.TV udostępni bezpłatnie 6 pierwszych filmów: brytyjską produkcję „Scrubbers”, belgijską „Barbarzyńskie zaślubiny”, estoński film „Stolen Meeting” oraz francuskie obrazy „Kim jesteś, Polly Maggoo?” i „Mur”. Z kolei film szwajcarskiego reżysera Claude'a Goretty „Koronczarka”, za sprawą którego popularność zyskała Isabelle Huppert, otworzy tegoroczną edycję cyklu.

 

„Koronczarka” to jeden z wielkich klasyków szwajcarskiego kina. Jest to adaptacja powieści o tym samym tytule autorstwa Pascala Lainé (nagrodzonej Prix Goncourt w 1974 r.), która przyniosła Isabelle Huppert międzynarodową rozpoznawalność. Koronczarka otrzymała nominację do Cezara w kategorii najlepszy film oraz do Złotej Palmy i zdobyła Nagrodę Jury Ekumenicznego na Festiwalu Filmowym w Cannes.

 

„Scrubbers”, będący kobiecym odpowiednikiem kultowego brytyjskiego filmu Alana Clarke’a Hołota (1979), opowiada o osobach wykluczonych walczących o przetrwanie. Bezwzględne ukazanie przemocy sprawia, że film ma o wiele mocniejszy wydźwięk od klasycznych brytyjskich obrazów z lat 60., takich jak „Z soboty na niedzielę” (1960) „Karela Reisza” czy „Samotność długodystansowca” (1962) Tony’ego Richardsona. To obraz niepokorny, anarchizujący, a chwilami bardzo zabawny.

 

Pierwszy film Marion Hänsel, zdobywczyni Srebrnego Lwa za reżyserię na festiwalu w Wenecji, zatytułowany „Barbarzyńskie zaślubiny” stawia wiele pytań, które nurtowały reżyserkę aż do śmierci w 2020 roku. Hänsel od początku podejmowała tematy tabu, trudne i kontrowersyjne, takie jak przemoc wobec kobiet czy aborcja. Już w pierwszym swoim obrazie prezentuje historię Nicole, młodej matki borykającej się ze wspomnieniem gwałtu, która nie zgadza się na rolę ofiary. Marion Hänsel odcisnęła trwałe piętno na współczesnym kinie belgijskim.

 

„Stolen Meeting” powstał w 1989 roku. Był to początek nowej ery, w której wszystko stało się możliwe. Film bez skrępowania pokazuje warunki panujące w więzieniach dla kobiet, poruszając jednocześnie kwestię społecznego piętna, jakiemu podlega bohaterka po wyjściu z więzienia. Duch pierestrojki przebija się przez tę podróż przez społeczeństwo chylącego się ku upadkowi Związku Radzieckiego. Próba odnalezienia syna przez Valentinę zapowiada nieuchronny upadek społeczeństwa skazanego na zniknięcie.

 

„Kim jesteś, Polly Maggoo?” to obraz zadziwiający, zabawny i okrutny, parodystyczny i sentymentalny. Ten niezwykle przenikliwy film to satyra na modę, ale przede wszystkim satyra na system medialny jako taki. Klein z wyprzedzeniem przewidział nadmierne zainteresowanie supermodelkami oraz ekscesy telewizji.

 

W pozbawionym wszelkich zbędnych efektów dramatycznych „Murze” odnaleźć można ślad twórczości Roberta Bressona, którego Roullet był asystentem. Inspiracją dla surowego, pozbawionego zbędnych ozdobników stylu było opowiadanie Jean-Paula Sartre'a. Mistrz egzystencjalizmu był zresztą obecny na premierze filmu w Wenecji w 1967 roku.

 

ArteKino Classics  to wyjątkowe przedsięwzięcie oferujące nowe spojrzenie na historię europejskiego kina od 1945 do 1995 roku. Ten eklektyczny cykl dostępny jest bezpłatnie  na platformie ARTE.tv w całej Europie z napisami w sześciu językach. Grupa ARTE dokonuje wyboru filmów we współpracy ze Stowarzyszeniem Europejskich Kinotek (ACE). Wszystkie filmy zostały niedawno odrestaurowane, a około jedna trzecia z nich została zrealizowana przez kobiety.

 

Projekt ArteKino jest realizowany przy wsparciu z programu MEDIA Europe Creative.

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: XXX
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Film Międzynarodowa premiera filmu od marki L.O.L. Surprise!™ dotarła do Polski! Biuro prasowe
2024-10-16 | 01:00

Międzynarodowa premiera filmu od marki L.O.L. Surprise!™ dotarła do Polski!

Popularna marka L.O.L. Surprise™ należąca do firmy MGA Entertainment ogłosiła światową premierę filmu The Skate Dance Movie, która miała miejsce 3 października na
Film ŚWIATOWA ŚMIETANKA ANIMACJI POKLATKOWEJ ZNÓW ZJECHAŁA DO ŁODZI
2024-10-15 | 14:00

ŚWIATOWA ŚMIETANKA ANIMACJI POKLATKOWEJ ZNÓW ZJECHAŁA DO ŁODZI

ŚWIATOWA ŚMIETANKA ANIMACJI POKLATKOWEJ ZNÓW ZJECHAŁA DO ŁODZI, GDZIE TRWA ANIMARKT STOP MOTION FORUM 2024   Przyjechali z różnych stron świata, by uczyć się
Film „Górski lekarz” wraca na antenę Romance TV!
2024-09-28 | 10:00

„Górski lekarz” wraca na antenę Romance TV!

Ukochany serial widzów Romance TV, „Górski lekarz”, wraca na antenę z najnowszym, 17 sezonem! Od wtorku 15 października, fani Martina Grubera będą mogli śledzić

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.