RUSZA ARTEKINO CLASSICS – PRZEGLĄD KLASYKI KINA EUROPEKJSKIEGO
XXX
XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX
W marcu rusza 2. edycja ArteKino Classics, w ramach którego serwis streamingowy ARTE.tv bezpłatnie udostępnia rzadko emitowane filmy europejskie będące prawdziwymi perełkami historii kinematografii. W cyklu znalazły się filmy kultowe w swoich krajach, które odcisnęły trwałe piętno na europejskiej historii kina i do dziś nie straciły na aktualności. Polscy widzowie zobaczą około dwudziestu produkcji, w tym ważne dzieła węgierskiej reżyserki Márty Mészáros, Szwedki Mai Zetterling oraz Czeszki Very Chytilovej. Od poniedziałku, 20 marca można zobaczyć sześć pierwszych produkcji pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-022258/artekino-classics/ .
W ramach cyklu ArteKino Classics w marcu ARTE.TV udostępni bezpłatnie 6 pierwszych filmów: brytyjską produkcję „Scrubbers”, belgijską „Barbarzyńskie zaślubiny”, estoński film „Stolen Meeting” oraz francuskie obrazy „Kim jesteś, Polly Maggoo?” i „Mur”. Z kolei film szwajcarskiego reżysera Claude'a Goretty „Koronczarka”, za sprawą którego popularność zyskała Isabelle Huppert, otworzy tegoroczną edycję cyklu.
„Koronczarka” to jeden z wielkich klasyków szwajcarskiego kina. Jest to adaptacja powieści o tym samym tytule autorstwa Pascala Lainé (nagrodzonej Prix Goncourt w 1974 r.), która przyniosła Isabelle Huppert międzynarodową rozpoznawalność. Koronczarka otrzymała nominację do Cezara w kategorii najlepszy film oraz do Złotej Palmy i zdobyła Nagrodę Jury Ekumenicznego na Festiwalu Filmowym w Cannes.
„Scrubbers”, będący kobiecym odpowiednikiem kultowego brytyjskiego filmu Alana Clarke’a Hołota (1979), opowiada o osobach wykluczonych walczących o przetrwanie. Bezwzględne ukazanie przemocy sprawia, że film ma o wiele mocniejszy wydźwięk od klasycznych brytyjskich obrazów z lat 60., takich jak „Z soboty na niedzielę” (1960) „Karela Reisza” czy „Samotność długodystansowca” (1962) Tony’ego Richardsona. To obraz niepokorny, anarchizujący, a chwilami bardzo zabawny.
Pierwszy film Marion Hänsel, zdobywczyni Srebrnego Lwa za reżyserię na festiwalu w Wenecji, zatytułowany „Barbarzyńskie zaślubiny” stawia wiele pytań, które nurtowały reżyserkę aż do śmierci w 2020 roku. Hänsel od początku podejmowała tematy tabu, trudne i kontrowersyjne, takie jak przemoc wobec kobiet czy aborcja. Już w pierwszym swoim obrazie prezentuje historię Nicole, młodej matki borykającej się ze wspomnieniem gwałtu, która nie zgadza się na rolę ofiary. Marion Hänsel odcisnęła trwałe piętno na współczesnym kinie belgijskim.
„Stolen Meeting” powstał w 1989 roku. Był to początek nowej ery, w której wszystko stało się możliwe. Film bez skrępowania pokazuje warunki panujące w więzieniach dla kobiet, poruszając jednocześnie kwestię społecznego piętna, jakiemu podlega bohaterka po wyjściu z więzienia. Duch pierestrojki przebija się przez tę podróż przez społeczeństwo chylącego się ku upadkowi Związku Radzieckiego. Próba odnalezienia syna przez Valentinę zapowiada nieuchronny upadek społeczeństwa skazanego na zniknięcie.
„Kim jesteś, Polly Maggoo?” to obraz zadziwiający, zabawny i okrutny, parodystyczny i sentymentalny. Ten niezwykle przenikliwy film to satyra na modę, ale przede wszystkim satyra na system medialny jako taki. Klein z wyprzedzeniem przewidział nadmierne zainteresowanie supermodelkami oraz ekscesy telewizji.
W pozbawionym wszelkich zbędnych efektów dramatycznych „Murze” odnaleźć można ślad twórczości Roberta Bressona, którego Roullet był asystentem. Inspiracją dla surowego, pozbawionego zbędnych ozdobników stylu było opowiadanie Jean-Paula Sartre'a. Mistrz egzystencjalizmu był zresztą obecny na premierze filmu w Wenecji w 1967 roku.
ArteKino Classics to wyjątkowe przedsięwzięcie oferujące nowe spojrzenie na historię europejskiego kina od 1945 do 1995 roku. Ten eklektyczny cykl dostępny jest bezpłatnie na platformie ARTE.tv w całej Europie z napisami w sześciu językach. Grupa ARTE dokonuje wyboru filmów we współpracy ze Stowarzyszeniem Europejskich Kinotek (ACE). Wszystkie filmy zostały niedawno odrestaurowane, a około jedna trzecia z nich została zrealizowana przez kobiety.
Projekt ArteKino jest realizowany przy wsparciu z programu MEDIA Europe Creative.
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.