Komunikaty PR

RUSZA ARTEKINO CLASSICS – PRZEGLĄD KLASYKI KINA EUROPEKJSKIEGO

2023-03-21  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Magda Jesiotr
XXX

XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX

W marcu rusza 2. edycja ArteKino Classics, w ramach którego serwis streamingowy ARTE.tv bezpłatnie udostępnia rzadko emitowane filmy europejskie będące prawdziwymi perełkami historii kinematografii. W cyklu znalazły się filmy kultowe w swoich krajach, które odcisnęły trwałe piętno na europejskiej historii kina i do dziś nie straciły na aktualności. Polscy widzowie zobaczą około dwudziestu produkcji, w tym ważne dzieła węgierskiej reżyserki Márty Mészáros, Szwedki Mai Zetterling oraz Czeszki Very Chytilovej. Od poniedziałku, 20 marca można zobaczyć sześć pierwszych produkcji pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-022258/artekino-classics/ .

 

W ramach cyklu ArteKino Classics w marcu ARTE.TV udostępni bezpłatnie 6 pierwszych filmów: brytyjską produkcję „Scrubbers”, belgijską „Barbarzyńskie zaślubiny”, estoński film „Stolen Meeting” oraz francuskie obrazy „Kim jesteś, Polly Maggoo?” i „Mur”. Z kolei film szwajcarskiego reżysera Claude'a Goretty „Koronczarka”, za sprawą którego popularność zyskała Isabelle Huppert, otworzy tegoroczną edycję cyklu.

 

„Koronczarka” to jeden z wielkich klasyków szwajcarskiego kina. Jest to adaptacja powieści o tym samym tytule autorstwa Pascala Lainé (nagrodzonej Prix Goncourt w 1974 r.), która przyniosła Isabelle Huppert międzynarodową rozpoznawalność. Koronczarka otrzymała nominację do Cezara w kategorii najlepszy film oraz do Złotej Palmy i zdobyła Nagrodę Jury Ekumenicznego na Festiwalu Filmowym w Cannes.

 

„Scrubbers”, będący kobiecym odpowiednikiem kultowego brytyjskiego filmu Alana Clarke’a Hołota (1979), opowiada o osobach wykluczonych walczących o przetrwanie. Bezwzględne ukazanie przemocy sprawia, że film ma o wiele mocniejszy wydźwięk od klasycznych brytyjskich obrazów z lat 60., takich jak „Z soboty na niedzielę” (1960) „Karela Reisza” czy „Samotność długodystansowca” (1962) Tony’ego Richardsona. To obraz niepokorny, anarchizujący, a chwilami bardzo zabawny.

 

Pierwszy film Marion Hänsel, zdobywczyni Srebrnego Lwa za reżyserię na festiwalu w Wenecji, zatytułowany „Barbarzyńskie zaślubiny” stawia wiele pytań, które nurtowały reżyserkę aż do śmierci w 2020 roku. Hänsel od początku podejmowała tematy tabu, trudne i kontrowersyjne, takie jak przemoc wobec kobiet czy aborcja. Już w pierwszym swoim obrazie prezentuje historię Nicole, młodej matki borykającej się ze wspomnieniem gwałtu, która nie zgadza się na rolę ofiary. Marion Hänsel odcisnęła trwałe piętno na współczesnym kinie belgijskim.

 

„Stolen Meeting” powstał w 1989 roku. Był to początek nowej ery, w której wszystko stało się możliwe. Film bez skrępowania pokazuje warunki panujące w więzieniach dla kobiet, poruszając jednocześnie kwestię społecznego piętna, jakiemu podlega bohaterka po wyjściu z więzienia. Duch pierestrojki przebija się przez tę podróż przez społeczeństwo chylącego się ku upadkowi Związku Radzieckiego. Próba odnalezienia syna przez Valentinę zapowiada nieuchronny upadek społeczeństwa skazanego na zniknięcie.

 

„Kim jesteś, Polly Maggoo?” to obraz zadziwiający, zabawny i okrutny, parodystyczny i sentymentalny. Ten niezwykle przenikliwy film to satyra na modę, ale przede wszystkim satyra na system medialny jako taki. Klein z wyprzedzeniem przewidział nadmierne zainteresowanie supermodelkami oraz ekscesy telewizji.

 

W pozbawionym wszelkich zbędnych efektów dramatycznych „Murze” odnaleźć można ślad twórczości Roberta Bressona, którego Roullet był asystentem. Inspiracją dla surowego, pozbawionego zbędnych ozdobników stylu było opowiadanie Jean-Paula Sartre'a. Mistrz egzystencjalizmu był zresztą obecny na premierze filmu w Wenecji w 1967 roku.

 

ArteKino Classics  to wyjątkowe przedsięwzięcie oferujące nowe spojrzenie na historię europejskiego kina od 1945 do 1995 roku. Ten eklektyczny cykl dostępny jest bezpłatnie  na platformie ARTE.tv w całej Europie z napisami w sześciu językach. Grupa ARTE dokonuje wyboru filmów we współpracy ze Stowarzyszeniem Europejskich Kinotek (ACE). Wszystkie filmy zostały niedawno odrestaurowane, a około jedna trzecia z nich została zrealizowana przez kobiety.

 

Projekt ArteKino jest realizowany przy wsparciu z programu MEDIA Europe Creative.

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: XXX
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Film OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV Biuro prasowe
2024-12-18 | 11:00

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV

W grudniu lubimy wracać do znanych nam od dziecka baśniowych opowieści, które wprawiają nas w świąteczny nastrój. Historie o okrutnej Królowej Śniegu czy skąpym
Film BRAK ZDJĘCIA
2024-12-12 | 08:54

Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

„To list miłosny do gier” – powiedział podczas tegorocznego gamescomu o serii „Secret Level” Tim Miller, współtwórca Blur Studio, reżyser, legenda efektów specjalnych i pomysłodawca
Film Serial Udar z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
2024-12-11 | 16:00

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia

Już we wtorek, 17 grudnia, Viaplay zaprasza na premierę serialu „Udar” przedstawiającego historię warszawskiego bon-vivanta oraz gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Problemy społeczne

Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie

Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.