WAFF 2021. Znamy laureatów
Zakończyła się 3. edycja Warsaw Animation Film Festival. Tegoroczna stołeczne święto animacji odbywało się hybrydowo, projekcje live miały miejsce w stołecznych kinach Amondo i Kinotece oraz w formie wirtualnej na platformie www.e-kinopodbaranami.pl. Wyświetlono łącznie 164 filmy (z wideoklipami – ponad 200), a projekcjom towarzyszyły wykłady, warsztaty (live i online) oraz panele dyskusyjne. Na czwartkowej imprezie zamknięcia na Placu Zabaw rozdano nagrody i wyróżnienia. Galę zwieńczył pokaz animowanych wideoklipów.
Jury Konkursu Głównego (Main Competition) w składzie: Anita Kwiatkowska-Naqvi, Jarosław Sawko i Magdalena Pilecka nagrodziło nagrodą główną Grand Prix festiwalu film Push This Button if You Begin to Panic w reżyserii Gabrieal Böhmera (Holandia, 2020) za doskonałe połączenie formy plastycznej z narracją, które pozwala wejść do wewnętrznego świata bohatera i przyjrzeć się rzeczywistości poprzez pryzmat jego lęków i emocji, które próbuje dotknąć i oswoić. Standardowe badanie lekarskie staje się metaforyczną podróżą w zakamarki podświadomości.
Nagroda dla Młodej Animacji trafiła do rąk teamu Sylvain Cuvillier, Chloé Bourdic, Théophile Coursimault, Noémie Halberstam, Maÿlis Mosny oraz Zijing Ye odpowiedzialnych za A Tiny Tale (Francja, 2020). Za prostą historię o tym, że w każdym momencie życia możemy znaleźć przyjaciela, jeżeli tylko jesteśmy w stanie się zatrzymać. Urzekła nas forma, która precyzyjnie kierowała uwagą widza, pomagając z wielu perspektyw spojrzeć na każdą chwilę. – uzasadniali jurorzy. Wyróżniono filmy: Lines Ivana Stojkovica (Serbia 2021), Night Bus Joe Hsieha (Taiwan, 2019) oraz Heart of Gold Simona Filliota (Francja 2020).
Juy konkursu Green on Screen w składzie Krzysiek Rzyman, Michał Augustyn i Mateusz Jarmulski przyznało nagrodę główną dla filmu Blink in the Desert w reżyserii Yuichiego Ito (Japonia, 2021) za odwagę w eksplorowaniu mrocznych zakamarków ludzkiej psyche i ukazanie napięć między człowiekiem a przyrodą w wysmakowanej, frapującej formie. Wyróżnienia trafiły do filmów: The Fourfold (reż. Alisi Telengut, Kanada, 2020), Messages from the Wild – the Earthworm (reż. Martyna Sikończyk, Wielka Brytania 2021) oraz Sounds between the Crowns (reż. Filip Diviak, Czechy 2020).
Konkurs Animowanych Horrorów (Animated Horror Competition) zakończył się zwycięstwem filmu The Expected Caroliny Sandvik (Szwecja 2021). Jury w składzie Daria Kopiec, Tomek Popakul i Przemysław Truściński doceniło konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi budujących świat niedopowiedzianych tajemnic. Wyróżnienio także tytuły And The Moon Stands Still Yulii Ruditskayi (Białoruś, Niemcy, USA 2017), This is Only Getting Worse Erana Luzona i Michaela Negari (Izrael 2020) oraz THANK YOU FOR YOUR TEETH!, w reżyserii teamu Cucută & Gänæaard (Rumunia 2020)
Swoją nagrodę, Platige Award, przyznało też studio Platige Image, główny partner festiwalu. Statuetka trafiła do zespołu Yngwie Boley, J.J. Epping i Diana van Houten za film Pilar (Holandia 2020). – Wyróżniliśmy kameralną, trzymającą w napięciu opowieść i przesłanie, którego mądrość jest nam dziś tak bardzo potrzebna. A także zjawiskową stronę wizualną, która w piękny sposób tę historię opowiada – powiedział Jarosław Sawko.
Nagroda Publiczności trafiła do Kamila Wójcika za jego DeLinsky’s Madness (Polska, 2020).
Tegoroczna, 3 edycja Warsaw Animation Film Festival pokazała, że widzowie stęsknili się za chodzeniem do kina. Frekwencja na pokazach na żywo znacznie przewyższyła tę online. Pokazaliśmy ponad 200 tytułów, które zostały wyselekcjonowane dosłownie z całego świata. Zauważamy coraz większe zainteresowanie naszym festiwalem, zatem kiełkują już w nas idee odnośnie rozszerzenia formuły. Mamy też pomysły na hasło przewodnie 4. edycji. WAFF ugruntował już swoją pozycję na kulturalnej mapie stolicy, co nas niezmiernie cieszy. – mówiła na zakończeniu Ewelina Leszczyńska z Fundacji Ex Anima, organizatora imprezy.
Przyszłoroczna, 4. edycja Warsaw Animation Film Festival jest planowana na jesień 2022 roku.
OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”
Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.