Filmowa miłość w obiektywie Krzysztofa Wellmana
3 lutego w Starej Galerii Związku Polskich Artystów Fotografików przy Placu Zamkowym 8 w Warszawie odbył się wernisaż wystawy „Sceny romantyczne, miłosne i erotyczne w fotosach filmowych Krzysztofa Wellmana”. Wspólny mianownik zdjęć to ich wyjątkowi bohaterowie, którymi są największe postacie polskiego kina.
Krzysztof Wellman to artysta fotografik, który od prawie czterech dekad fotografuje polskich aktorów na planach filmów fabularnych, najpopularniejszych seriali i teatrów telewizji. Swoją przygodę z kinem rozpoczął już w liceum jako kaskader. Pierwszymi filmami fabularnymi, na których planach wystąpił w roli fotosisty były filmy w reżyserii Witolda Stareckiego, a następnie film Tomasza Lengrena. „Po upadku” w reżyserii Andrzeja Trzos-Rastawieckiego. Od tego czasu utrwalił setki scen filmowych. Fotografował wiele znanych postaci ze świata filmu – m.in. Rutgera Hauera, Sophie Marceau, Malcolma McDowella, Omara Shariffa, Lamberta Wilsona, Juliana Sandsa, Renee Sautendijk, Thomasa Iana Griffitha, Johna Rhysa Daviesa, czy Horsta Buchholza.
Najnowsza wystawa Krzysztofa Wellmana to blisko 40 letnia historia polskiego kina na wyselekcjonowanych zdjęciach przedstawiających miłość w filmie. Autor podzielił wystawę na sceny romantyczne, miłosne i te najbardziej odważne - erotyczne. Jednak przede wszystkim zależało mu na pokazaniu wielkich osobowości rodzimej kinematografii. Dla wielu widzów będzie to „podróż sentymentalna”, gdy zobaczą Krystynę Jandę w scenach z kultowej „Pestki”, Grażynę Szapołowską z „Lata dwudzieste… lata trzydzieste…”, czy młodziutką Agnieszkę Włodarczyk z filmu „Sara”.
Ekspozycja dostępna będzie do 27 lutego w godzinach od 12:00 do 18:00. Wstęp na wystawę jest bezpłatny. Partnerami wystawy są Jacob’s Creek, Printed.com.pl oraz AFA PIXX. Patronami medialnymi ekspozycji zostali TVN, Gala i Elleman.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mika Urbaniak: Dążę do tego, by żyć w autentyczności. Stawiam więc granice w relacjach z innymi
Wokalistka podkreśla, że życie w zgodzie z własnym wnętrzem wymaga nie tylko autorefleksji, ale także odważnego wyrażania siebie i dbania o własne potrzeby. Taki sposób funkcjonowania pomaga utrzymać komfort emocjonalny, pozwala maksymalnie wykorzystać drzemiący w nas potencjał i jest fundamentem szczęśliwego życia. Mika Urbaniak zwraca też uwagę na konieczność wyznaczania granic w relacjach z innymi i budowanie zdrowych relacji.
Ochrona środowiska
Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem

Ślad węglowy generowany przez kobiety, liczony na podstawie diety i wykorzystania środków transportu, jest o jedną czwartą niższy w porównaniu do mężczyzn – donoszą francuscy i brytyjscy naukowcy na podstawie badań przeprowadzonych we Francji. Nawet po skorygowaniu wyników, na przykład o różnice płciowe w zapotrzebowaniu na kalorie, luka pozostaje bardzo duża. Tym, co w większości odpowiada za te różnice, są czerwone mięso i samochody – oba wysokoemisyjne i oba powiązane ze stereotypowym wizerunkiem mężczyzny.
Gwiazdy
Marcelina Zawadzka: Kiedyś sama decydowałam o swoim życiu i nie byłam od nikogo zależna. Teraz już przy opiece nad synkiem jestem zdana na pomoc innych

Prezenterka przyznaje, że bycie mamą to ciągłe wykraczanie poza swoją strefę komfortu, bo od momentu narodzin dziecka jest się całkowicie odpowiedzialnym za tę małą istotę i trzeba ustawić wszystko pod jej potrzeby. Każdego dnia macierzyństwo uczy ją pokory i pokazuje, że nie na wszystko ma wpływ i nie wszystkiemu jest w stanie zapobiec. Często nie pozostaje nic innego, jak przyjąć trudne doświadczenia i wyciągnąć z nich odpowiednią lekcję. Marcelina Zawadzka zdradza, że jej dziewięciomiesięczny syn już stawia pierwsze kroki i jest niezwykle ciekawy świata. Czasami towarzyszy jej także w pracy.