FINAŁOWY WEEKEND FOTOFESTIWALU
FINAŁOWY WEEKEND FOTOFESTIWALU
Od „Nietrwałych przyjemności” Jerzego Grzegorskiego, przez Żywą Bibliotekę, spotkanie autorskie z Igorem Omuleckim aż po kontemplacyjne tony „Ciszy” – trwający w Łodzi Fotofestiwal nie zwalnia tempa, zmierzając w stronę finałowego weekendu, wypełnionego muzycznymi doznaniami.
23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi to kilkadziesiąt wystaw w całym mieście.
– Za nami już kilkadziesiąt wernisaży, spotkań i wydarzeń towarzyszących, znakomicie przyjętych przez tłumnie odwiedzającą nas publiczność. Program tegorocznej edycji wypełniony jest aż po finał, więc warto przyjrzeć się temu, co przygotowaliśmy na drugi weekend festiwalu – mówi Justyna Kociszewska z kolektywu Fotofestiwalu.
W piątek, 21 czerwca, o g. 19.00, w Galerii Wschodniej, odbędzie się wernisaż wystawy „Nietrwałe przyjemności” Jerzego Grzegorskiego, jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej. Przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ekspozycja składa się ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych, którym twórca nadaje nowe konteksty, próbując nawiązać nić porozumienia ze zdarzeniami w nich zawartymi.
W sobotę, 22 czerwca, w g. 11.00-17.00, Fotofestiwal zagości w Pałacu Alfreda Biedermanna (Franciszkańska 1/5) wraz z Żywą Biblioteką Uniwersytetu Łódzkiego. Inicjatywa ma wspierać prawa człowieka i dialog społeczny. Dzięki akcji będzie można porozmawiać z osobami, które należą do grup mniejszościowych, marginalizowanych czy dyskryminowanych.
Tego samego dnia Bartłomiej Talaga zaprasza na kuratorskie oprowadzanie po wystawie „Różycki/Omulecki/Talaga – Działania Fotozoficzne”, które rozpocznie się o g. 18.00. W ramach projektu Igor Omulecki i Bartłomiej Talaga zreinterpretowali twórczość Andrzeja Różyckiego, jednego z najważniejszych łódzkich artystów, któremu poświęcona była przekrojowa wystawa Fotofestiwalu w 2021. Wystawa jest inauguracją wyjątkowego archiwum zbiorów artysty, których część będzie można obejrzeć w Pałacu Biedermanna.
Również w sobotę można wybrać się na premierowe spotkanie autorskie z Igorem Omuleckim. W Art_Inkubatorze (Tymienieckiego 3) o g. 13.00, będą toczyć się rozmowy wokół „Works 2012-2021” – książki, która przekrojowo ukazuje dekadę jego fotograficznej twórczości. Spotkanie poprowadzą Jakub Śwircz i Karol Jóźwiak. Dla tych, którzy będą czuć niedosyt, w Art_Inkubatorze od g. 16.00 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawach w festiwalowym centrum. Okazja powtórzy się jeszcze 23 czerwca, o g. 16.00, tym razem również z tłumaczeniem na polski język migowy.
Ci, którzy chcą podzielić się historią wybranego zdjęcia, bez względu na jego rodzaj czy pochodzenie, w piątek o g. 16.00 mogą udać się do Domu Fotografii i Psychoterapii Agnieszki Furtak (Przędzalniana 67/3U), na spotkanie „Koło zdjęcia”, którego celem jest stworzenie przestrzeni do opowiadania, słuchania oraz oglądania fotografii. Udział jest bezpłatny, ale konieczna jest wcześniejsza rezerwacja, ponieważ liczba miejsc jest ograniczona do 12 osób. Zapisów można dokonać na adres e-mail: tango.af@wp.pl.
Ostatniego dnia Fotofestiwalu, w niedzielę 23 czerwca, o g. 14.00 w Galerii Re:medium można dołączyć do kuratorskiego oprowadzania po wystawie „Encyklopedia” Weroniki Gęsickiej. To jeden z głównych punktów programu tegorocznego festiwalu i najszerzej dyskutowany projekt. Artystka przedstawia publiczności niesamowicie ciekawe przypadki fałszywych haseł z encyklopedii, słowników i leksykonów, zilustrowane zmanipulowanymi fotografiami i obrazami stworzonymi przez AI. Wystawa stawia pytania o naturę wiedzy i rzeczywistości w erze fake newsów.
Finałowy weekend Fotofestiwalu dostarczy także taneczno-muzycznych wrażeń. W sobotę (22 czerwca) na Afterparty do Willi przy Żeromskiego 117 zaprasza Disko Zakvas, czyli wyjątkowy kolektyw DJ-ski złożony z kuratorek i kuratorów, producentek i producentów wydarzeń kulturalnych, zafascynowanych muzyką world, lat 80. i zachowawczym techno. Początek o g. 22.00.
Po dziesięciu długich i intensywnych dniach festiwalowych organizatorzy proponują chwile niedzielnego relaksu. Wypełnią je kontemplacyjne tony projektu Cisza autorstwa bydgoskiego duetu Kasia Golla (wiolonczela) i Sławek Pieniak (syntezator modularny). Artyści skupiają się na tworzeniu delikatnych pejzaży, tekstur dźwiękowych, wprowadzających słuchacza w transcendentalny stan spokoju i wyciszenia, z dala od zgiełku codziennego świata, o czym przekonać się będzie można w Art_Inkubatorze od g. 18.00.
Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
13-23 czerwca 2024
www.fotofestiwal.com
Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej
Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi
Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński
Sponsor festiwalu: VisionExpress
Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Zawiązku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.
Prawo
Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
W ciągu ostatnich kilku lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych dzieci i młodzieży zwiększyła się prawie dwukrotnie – z 48,6 tys. w 2019 roku do 87,3 tys. w 2023 roku – wynika z danych NIZP PZH-PIB. W efekcie coraz więcej zapomnianych chorób powraca i rośnie liczba zachorowań m.in. na odrę czy krztusiec. Wraz rosnącym odsetkiem odmów powracają pomysły, by uzależnić od szczepień miejsce w żłobku czy przedszkolu, ale eksperci podkreślają, że potrzebna jest przede wszystkim edukacja rodziców.
Media
Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
Drifterka podkreśla, że niektóre zadania w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” były na tyle wymagające, że kończyły się kontuzjami i urazami. Karolina Pilarczyk zaznacza, że największą motywacją była dla niej możliwość zmierzenia się z uznanymi sportowcami, których podziwia od lat. Ma też świadomość, że różni się od pozostałych uczestników formatu, ponieważ jej dyscyplina koncentruje się nie na przygotowaniu fizycznym, ale na umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego, gdzie kluczowe są refleks, panowanie nad emocjami i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.