FOTOFESTIWAL 2024: PREMIERY, GWIAZDY FOTOGRAFII I UWALNIANIE
FOTOFESTIWAL 2024: PREMIERY, GWIAZDY FOTOGRAFII I UWALNIANIE
Osobiste, poruszające historie, ale też uniwersalne opowieści o transformacji i uwalnianiu ze skostniałych struktur – już jutro, 13 czerwca, rozpoczyna się 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, który jak co roku zaprezentuje najciekawsze postaci oraz zjawiska polskiej i światowej fotografii współczesnej.
23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi tradycyjnie już zagości w całym mieście i jak co roku będzie szansą na spojrzenie na krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej.
– W tym roku spoglądamy na wiele osobistych historii twórców, dla których fotografia stała się sposobem na poradzenia sobie z trudnymi emocjami i doświadczeniami. Ale szukamy także mniej osobistych prac, w których artyści używają obrazu, aby opowiedzieć o procesach transformacji i uwalniania z zastałych schematów i struktur takich jak m.in. patriarchat czy religia. Uwalnianie jest myślą przewodnią, którą łączy 6 indywidualnych wystaw międzynarodowych artystów, zaprezentowanych w głównym centrum festiwalowym – podkreśla Marta Szymańska z rady programowej festiwalu.
Tuzy światowej fotografii mówią o uwalnianiu
Gościem Fotofestiwalu będzie Martin Kollar – jeden z najważniejszych współczesnych fotografów słowackich, który o doświadczeniu śmierci najbliższej osoby opowiada poprzez własne archiwum fotograficzne. Efekt to poruszający i odważny projekt „Afters”. Zaprezentowane zostaną też prace Glorii Oyarzabal, laureatki Grand Prix Fotofestiwal w 2020 roku, hiszpańskiej artystki badającej kwestie dziedzictwa kolonialnego Zachodu. Na Fotofestiwalu artystka opowie o opresyjnej roli muzeów w światowej kulturze. Diego Moreno – z dystansem, humorem i w bezkompromisowym stylu, które zachwyciły w ostatnich latach międzynarodową scenę (m.in. Talent Roku 2022 prestiżowej instytucji Foam) – zwróci naszą uwagę na chrześcijańskie konteksty i obciążenia tradycyjnej kultury meksykańskiej. Szwajcarski artysta Lukas Hoffman w pięknych abstrakcyjnych obrazach wróci do źródeł fotografii. Jego prace pozwolą widzom na powolną kontemplację i uwolnienia się od codziennego zgiełku.
Cztery premiery polskich twórców i twórczyń
Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmą premiery. Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „Encyklopedia” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka.
Przemek Dzienis, artysta pochodzący z Łodzi, znany z konceptualnej fotografii oraz reżyserii nagrodzonych Fryderykami klipów m.in. Krzysztofa Zalewskiego i Brodki, na Fotofestiwal przygotuje pierwszy projekt artystyczny po siedmiu latach przerwy. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o intrygujących strukturach, cielistych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Wszystko pokazane zostanie w wyjątkowych wnętrzach Kamienicy Hilarego Majewskiego, najnowszej instytucji sztuki w Łodzi.
Magda Hueckel, artystka wizualna, reżyserka i fotografka polskiej sceny teatralnej, w kolażach tworzonych na bazie zdjęć z archiwów fotograficznych i gazet, zajmie głos w dyskusji o przedstawieniach kobiecego ciała w naszej kulturze. Natomiast zwieńczeniem 13 lat pracy Grzegorza Wełnickiego (Rats Agency, A-P-P) z tematem śmierci będzie jego indywidualna wystawa w galerii Szkoły Filmowej.
Fotofestiwal dla dzieci
W Łodzi swoją pierwszą odsłonę będzie miała wystawa dla dzieci „Fotografia jest wszędzie”, dająca pretekst do rozmyślań, jak wyglądałby świat, gdyby fotografia nie została wynaleziona i czego nie wiedzielibyśmy bez fotografii. Kuratorki (Marta Szymańska, Katarzyna Sagatowska i Monika Szewczyk-Wittek) pokażą w zupełnie nowym kontekście prace takich uznanych osób artystycznych jak: Carolle Benitah, Karolina Jonderko, Kacper Kowalski, Gabriele Galimberti i inni.
Albania, Bośnia i kraje, które nie istnieją – najciekawsze tematy fotograficzne sezonu w Programie Otwartym
Program Otwarty to kolejna część przeglądu światowej fotografii – sześć projektów wyłonionych spośród 1200 zgłoszeń. W tej sekcji osoby artystyczne opowiedzą m.in. o skomplikowanej i trudnej historii reżimu Albanii (Camilla de Maffei, „The Great Father”) czy powojennej historii Bośni i Hercegowiny (Adrien Selbert „The Real Edges”). Z kolei projekt „Atlas krajów, które nie istnieją” włoskiego duetu artystycznego bada pięć regionów, których niepodległość i tożsamość nie została uznana na międzynarodowej arenie.
Festiwal w mieście
Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi, zachęcających do odkrywania różnych zakątków miasta podczas wizyt w partnerskich galeriach i instytucjach. W Kamienicy Hilarego Majewskiego zagości wystawa litewskiej artystki Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego.
W Galerii Wozownia będzie można zobaczyć wystawę „DYWERS”, którą przygotował Bartosz Kałużny Nachtigal. To opowieść o odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Na gości Galerii Wschodniej będzie czekać najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych.
Z kolei w Muzeum Miasta Łodzi zaprezentowana zostanie indywidualna wystawa Iosifa Királiego – jednego z najbardziej zasłużonych i znanych rumuńskich artystów wizualnych, organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
W programie znajdzie się także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych.
Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
13-23 czerwca 2024
www.fotofestiwal.com
Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej
Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi
Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński
Sponsor festiwalu: VisionExpress
Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days
Relacja z aukcji AHS Fundraiser i DESA Unicum 2024!
FINAŁOWY WEEKEND FOTOFESTIWALU
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
Około 40 proc. uczniów, zarówno szkół podstawowych, jak i średnich, uważa, że popełnienie błędu oznacza, że nie są mądrzy – wynika z raportu „Mogę wszystko. Co na to współcześni uczniowie?” Fundacji Teach for Poland. Obawa przed byciem tak odbieranym powoduje także, że wielu z nich nie zadaje pytań, kiedy czegoś nie wiedzą. – W konsekwencji za kilkanaście lat będziemy społeczeństwem, które będzie się bało innowacji i zmian – ocenia Katarzyna Nabrdalik, prezeska Fundacji Teach for Poland. Wielu uczniów regularnie stawia sobie cele i do nich dąży, ale często kojarzą się one z ocenami. To wyniki w nauce, a nie rozwój umiejętności, są traktowane jako wyznacznik sukcesu.
Edukacja
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
Sztuczna inteligencja otwiera nowe horyzonty dla procesu nauczania i uczenia się, rewolucjonizując sektor edukacji. Z badań wynika, że z aplikacji bazujących na AI już w tej chwili korzysta duża grupa uczniów i studentów, jak i nauczycieli, a na rynku pojawia się coraz więcej takich narzędzi. Jak szacuje Grand View Research, do 2030 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w edukacji będzie rosła średniorocznie o blisko 37 proc., przy czym duża część tego rynku będzie zdominowana przez platformy edukacyjne. – Dzięki AI nauczanie staje się bardziej spersonalizowane i interaktywne – mówi Jeff Maggioncalda, dyrektor generalny międzynarodowej platformy edukacyjnej Coursera.
Farmacja
Trwają prace nad zmianami w programie szczepień przeciwko HPV. Na razie zaszczepiła się jedna piąta uprawnionych nastolatków
W ciągu pierwszego roku działania programu bezpłatnych szczepień przeciwko wirusowi HPV dla 12- i 13-latków zaszczepiono tylko ok. 20 proc. uprawnionych. Eksperci wskazują na wiele różnych możliwości poprawy niepokojących statystyk. Pierwszym z nich jest edukacja dzieci i dorosłych na temat roli szczepień oraz zagrożeń, jakie wiążą się z zakażeniem HPV, wirusem odpowiadającym m.in. za nowotwory szyjki macicy, odbytu, krtani czy jamy ustnej. Kolejnym pomysłem jest zwiększenie liczby placówek z dostępnymi szczepieniami o kolejne POZ-y, ale też szkoły. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że pracuje nad niezbędnymi zmianami.