Grafika Artystyczna
Fernand Léger to artysta wymieniany jednym tchem po Picassie i Braque’u, współtwórca awangardowej rewolucji w sztuce początku XX wieku. Najdroższa praca tego artysty „Contraste de formes” sprzedała się w nowojorskim Christie’s za ponad 70 milionów dolarów. W DESA Unicum zobaczyć będzie można z kolei dzieło Légera „Martwa natura z samowarem”. Na wystawie „Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna” prezentowany jest również bogaty zbiór prac innych wybitnych artystów z zagranicy takich jak Victor Vasarely, Dieter Ruden, Thomas Lenk, Jurgen Peters, Maria Mesterou, Tuvia Beeri, Jean Piaubert czy Lothar Quinte. Wystawę oglądać można do 6 lutego.
Fernand Léger to wybitny francuski malarz związany z kubizmem, grafik, rzeźbiarz i reżyser. Tworzył w charakterystycznym stylu, komponując abstrakcyjne i półabstrakcyjne prace z formami cylindrycznymi. Artysta przyjaźnił się z poetą Janem Brzękowskim, współzałożycielem łódzkiego Muzeum Sztuki, będącej jedną z pierwszych na świecie placówek wyspecjalizowanych w kolekcjonowaniu i ekspozycji sztuki nowoczesnej i awangardowej. To dzięki Brzękowskiemu prace francuskiego mistrza trafiły do kolekcji muzeów w Łodzi i Krakowie. Prezentowana w DESA Unicum grafika powstała w roku 1952, ważnym dla artysty z dwóch powodów. To właśnie wtedy, po śmierci pierwszej żony, Jeanne-Augustine Lohy, Léger ożenił się z malarką Nadią Chodasiewicz-Grabowską, uczennicą m.in. Władysława Strzemińskiego. Jednocześnie zaś rok ten był znaczący z punktu widzenia międzynarodowej kariery Légera. Artysta odsłonił wówczas dwa murale swojego projektu w Sali Zgromadzenia Ogólnego w głównej siedzibie ONZ w Nowym Jorku. Nie była to jednak pierwsza tego typu prestiżowa realizacja po drugiej stronie oceanu. W 1938 roku, trzy lata po indywidualnej wystawie w MoMA, twórca podjął się opracowania dekoracji apartamentu Nelsona Rockefellera, biznesmena, polityka i kolekcjonera sztuki, zarządzającego słynnym Rockefeller Center.
Kolejną znaczącą postacią sztuki awangardowej jest na pewno Hans Arp, znany również jako Jean Arp. To artysta multimedialny, związany z wieloma ruchami artystycznymi. Jedną z charakterystycznych cech jego prac wizualnych była swoista a-geometria. Arp zainteresowany był formą organiczną, jej różnymi manifestacjami. Zwykle była to forma abstrakcyjna, a sam Arp był równocześnie jednym z wcześniejszych przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej w Europie. Prezentowana w DESA Unicum kompozycja pochodząca z serii „Variables Bild” jest przedstawieniem białych, organicznych w formie kształtów, które ułożone są na czarnym tle. Wyglądają, jakby zostały wycięte z papieru, a następnie rozrzucone przez artystę na czarnym podłożu. Jest to jednak wyłącznie wizualny efekt. Dokładniejsza obserwacja pozwala zauważyć, że elementy kompozycji mają charakter modularny: powtarzają się w różnych układach, co daje efekt pozornego zróżnicowania formy.
Na wystawie nie zabraknie również prac wybitnych polskich artystów. Jedną z najciekawszych realizacji jest teka „Katharsis”, nawiązująca do instalacji przestrzennej o tej samej nazwie, którą Magdalena Abakanowicz wykonała w 1985 roku. Artystka została wówczas zaproszona do włoskiego parku rzeźby Villa Celle, by wykonać dzieło o charakterze plenerowym mające stać się częścią tamtejszej kolekcji. W wyniku tej inicjatywy powstały 33 figury o wysokości około 3 metrów, które zostały ustawione na zboczu wzgórza wśród gaju oliwnego. „Katharsis” zawiera prace będące graficznymi obrazami wątków charakterystycznych dla Abakanowicz. Jej pełną edycję wydrukowano we Florencji w latach 1985-86. Tytuł, zaczerpnięty z pism Arystotelesa, przewrotnie nawiązuje do dramatycznej kondycji człowieka, jego zbiorowej tożsamości i problemów związanych z cielesnością. Na litografiach odnaleźć można wizerunek ludzkiej twarzy. Podobnie jak w wielu rzeźbiarskich maskach wykonanych przez artystkę jest to raczej przedstawienie uogólnionego symbolu. Kolejne karty przedstawiają bezosobowe korpusy, a także przedstawienia zbiorowe. Jedna z kompozycji wyobraża linearnie wyrysowane postacie bez głów spiętrzone w rzędach. Warto przypomnieć, że instalacja „Caminando” Abakanowicz, składająca się z 20 bezgłowych postaci, została w 2019 roku najdrożej sprzedanym dziełem w Polsce. Anonimowy kolekcjoner zapłacił za nią ponad 8 mln złotych.
Na wystawie zaprezentowane zostaną również prace takich twórców jak: Jerzy Nowosielski, Julian Stańczak, Richard Anuszkiewicz, Henryk Stażewski, Jan Berdyszak, Ewa Kuryluk, Józef Gielniak, Jan Tarasin czy Jan Lebenstein. 6 lutego wszystkie dzieła zostaną zlicytowane.
Wystawa Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna: 27 stycznia – 6 lutego 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna : 6 lutego 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/grafika-artystyczna-sztuka-wspolczesna-jt6f/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Moda
Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę

Aktor zaznacza, że jego garderoba jest skromna, ale zawiera dobre jakościowo ubrania, które choć były kupione nawet dwie dekady temu, wciąż wyglądają jak nowe. Jego zdaniem nie warto ulegać sezonowym trendom i gromadzić w szafie wielu rzeczy, które modne są zaledwie kilka miesięcy. Zamiast tego lepiej zainwestować w ponadczasowe kurtki, marynarki czy buty z dobrych materiałów i dbać o nie tak, by posłużyły jak najdłużej.