Dzień Iluzjonisty 2023. Magia kiedyś a dziś
31 stycznia obchodzimy magiczne święto – Dzień Iluzjonisty. To idealna okazja, aby pogłębić wiedzę na temat tej tajemniczej dziedziny. Co istotne, magia nie jest nowoczesnym „wymysłem”. Jej historia sięga czasów starożytnych, a najstarsza udokumentowana iluzja była opisana w papirusie Westcar. Dziś to wielkie, audiowizualne spektakle, które przyciągają tysiące widzów. Wraz z rozwojem technologii, iluzja sukcesywnie przeniosła się także do Internetu. Prekursorem takiej rozrywki w Polsce jest Iluzjonista Y.
Pokazy magii mogą kojarzyć się nam z prostymi, czasem infantylnymi, „trikami”. Często wyobrażamy sobie po prostu elegancko ubranego pana (w cylindrze i fraku), który wraz ze swoją asystentką, wyciąga białego królika z kapelusza. Takie przedstawienia mogą wydawać się banalne, a nawet dziecinne. To jednak relikt przeszłości, który nie robi już na nas wrażenia. Warto zauważyć, że współczesna magia jest na zupełnie innym poziomie. Dziś iluzjonista może czytać nam w myślach, wprowadzić w stan hipnozy, a nawet…”ukraść” nasz zegarek.
Krótka historia magii
Magia jest niewątpliwie jedną z najstarszych sztuk performatywnych na świecie. Ponadto odegrała stosunkowo dużą rolę w historii, zwłaszcza w społeczeństwach zachodnich — od pierwszych rytuałów i aktów magicznych, po bardziej znane polowania na czarownice, aż po dzisiejsze iluzje i literacką fascynację fantastyką. Dopiero w połowie XIX wieku pokazy magii stały się rozrywkowym wydarzeniem towarzyskim, którego kulminacją byli mistrzowie tacy jak Harry Houdini. Obecnie magia zyskuje popularność także na mediach społecznościowych. Iluzjonista Y - najpopularniejszy polski Iluzjonista, znany z programu, w którym pokazywał magię gwiazdom (m.in Mike Tyson, Robert Lewandowski, Jared Leto czy DJ Tiesto). Igrek gromadzi na swoim kanale YouTube prawie milion subskrybentów. Co ciekawe, jako jedyny iluzjonista w Polsce, łączy magię i rozrywkę z eksperymentami społecznymi. Dzisiejsza iluzja może przybierać wiele form – wszystko zależy od naszej wyobraźni…
Iluzjonista – człowiek orkiestra?
Magia tworzy bardzo silne uczucie oczarowania i mistycyzmu w umysłach widzów. Wywołuje tzw. dreszczyk emocji i zmusza do myślenia o tajemnicach kryjących się za iluzjami. To przede wszystkim nieszkodliwa forma rozrywki, z której korzystają osoby w każdym wieku. Jest też na przykład bardzo popularna na eventach firmowych. Niestety, nadal mało osób zdaje sobie sprawę z trudu i pracy, jaką trzeba wykonać przed pokazem danej iluzji. Na jednym ze swoich filmów, Iluzjonista Y zdradził, że w jego iluzjach bardzo przydaje się znajomość psychologii i błędów poznawczych. Pomaga to w pewien sposób przewidzieć zachowanie widza. Z kolei jeśli chcemy zamieszczać nasze “efekty magiczne” w sieci, to przyda się także obeznanie w social mediach i tworzeniu contentu. W dobie wielkich influencerów trudniej wybić się w niszowej dziedzinie. Udało się to jednak Magikowi Y, który nie tylko jest najpopularniejszym polskim iluzjonistą, ale też jednym z topowych twórców w sieci. Współczesny iluzjonista musi być świadom nowych mediów, jeśli chce docierać do szerszej publiczności. Kluczem jest oczywiście pomysł, który w połączeniu z zaangażowaniem, może zdziałać cuda.
Świętuj magię, świętuj dobro
W iluzjach chodzi oczywiście o przednią zabawę, ale najcenniejszym sekretem magii jest nic innego jak przekazywanie dobra. Wywołanie uśmiechu na twarzy oglądających to najlepsza nagroda dla każdego magika. Dzień Iluzjonisty ma na celu uczczenie tej niesamowitej i kreatywnej sztuki, która bawi ludzi od wielu pokoleń. Pomysł na spędzenie tego dnia? Zaproszenie znajomych na oglądanie tematycznego filmu (dobra propozycja to np. „Iluzjonista” czy „Prestiż”).
Iluzjonista Y (czyt. Igrek) – Magik Gwiazd (swoją magię pokazywał takim gwiazdom jak: Mike Tyson, Robert Lewandowski, Jared Leto czy DJ Tiesto), nowoczesny iluzjonista, mentalista, autor książki "13 kroków by stać się magicznym".
Y jest twórcą i prowadzącym popularnego programu “Magia Y” w telewizji TVN, w którym oczarowywał gwiazdy show-biznesu.
Zaprojektował 6 autorskich, luksusowych talii kart, tworząc największy crowdfunding w historii polski.

Międzynarodowe mistrzostwa łączą świat szachów i finansjery

Majaland zauważony przez międzynarodowych inwestorów

Świąteczna Giełda Winyli w Galerii Turzyn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.