Joshua Vides -
Nie tylko Banksy: Joshua Vides to ulubieniec Takashiego Murakamiego i LeBrona Jamesa
Trzydziestolatek z Kalifornii ma blisko 200 tysięcy followersów na Instagramie, na koncie kooperację z Takashim Murakamim, a przygotowanymi przez niego sneakersami ekscytował się sam LeBron James. Wszystko to dzięki przemienianiu najzwyklejszych przedmiotów i przestrzeni w ekscytujące, komiksowe projekty.
- Nie chodziłem do akademii sztuk pięknych. Po prostu zrobiłem coś, bo tak czułem. Na całym świecie jest wielu ludzi, którzy malują lepiej ode mnie, ale stworzyłem koncepcję, która pozwoliła mi znaleźć się w tym miejscu, w którym teraz jestem – mówi Joshua Vides. Pierwszymi pracami na Instagramie zaczął dzielić się pod koniec 2014 roku. Z czasem wzbudził potężną falę hype’u, zdobył poklask jako twórca, który otworzył nowy rozdział w historii pop-artu i zaczął być stawiany w jednym szeregu ze swoimi idolami: Royem Lichtensteinem, Jeanem Dubuffet, Cynthią Greig.
Artysta wywodzi się z gwatemalskiej klasy robotniczej. Jego rodzice to pierwsze pokolenie emigrantów, którzy porzucili Amerykę Centralną na rzecz Stanów. W domu się nie przelewało, a on wspominał po latach, że nie miał wokół siebie żadnych wzorów do naśladowaniu. Nade mną było tylko kalifornijskie niebo. I faktycznie – kariera, którą zrobił wydaje się połączeniem klasycznych toposów from zero to hero oraz the sky is the limit. Zaczynał jako samouk, by w przyszłości odbierać DM-y z domu mody Fendi. Sam mówi, że już jako dzieciak wiedział, że jego życie będzie związane z animacją lub designem. Zapatrzony w kreskę Fistaszków Charlesa Schultza i Simpsonów Matta Groeninga – pracował nad własnym warsztatem. Te młodzieńcze inspiracje są wciąż widoczne w jego twórczości.
Styl Videsa to monochromatyczna sztuka uliczna; komiks w rzeczywistości realnej. Polega na nadawaniu artefaktom dnia codziennego charakteru dwuwymiarowego szkicownika. Amerykanin wybiela obiekty, żeby następnie nanieść na nie czarne obrysy. Poddawał już takim transformacjom uliczne mury, znaki drogowe, budki telefoniczne, samochody. Sławę przyniosła mu jednak wyjątkowa customizacja obuwia sportowego. Nieszablonowe pary błyskawicznie przykuły uwagę setek tysięcy internautów, największych gwiazd NBA czy Takashiego Murakamiego, współpracownika Kanye’ego Westa i artysty nazywanego japońskim Warholem.
Joshua Vides jest w tym momencie jedną z najbardziej ekscytujących i rozchwytywanych postaci wśród designerów młodej fali. Biły się o niego największe światowe marki, m.in. Fendi, Rolex czy Converse. Jego przestrzeń eksperymentalna Reality to Idea w Los Angeles okazała się sensacją – podobnie jak instalacje w Tokio, Chicago czy Nowym Jorku. Wkrótce rozpali masową wyobraźnię także u nas. Projekt jest w drodze.
Druga edycja Konkursu Anioły Rzemiosła – „Dajmy skrzydła talentom”
OKAM wraz z F.S.O. PARK wspierają młodych artystów w ramach Warsaw off ART
Wspólna wystawa Macieja Salamona i Adama Witkowskiego w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Aktorka i jurorka programu „Shopping Queens. Królowe zakupów” zauważa, że w ciągu dekady nie tylko zmienił się ten format telewizyjny, ale także podejście do mody. Trendy dyktują bowiem teraz nie tyle znani projektanci, ile ulica i zwykli ludzie. Na jej szczególne uznanie zasługuje młode pokolenie, które wykazuje się ogromną kreatywnością i wręcz nie sposób przejść obojętnie obok ich wyszukanych stylizacji.
Muzyka
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.