JUSZKIEWICZ, SASNAL, UKLAŃSKI NA AUKCJI NOWEGO POKOLENIA PO 1989 W DESA UNICUM
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Juszkiewicz, Sasnal, Uklański na aukcji nowego pokolenia po 1989 w DESA Unicum
Niezwykle aktualne i wymowne płótno „Ukraińcy” Wilhelma Sasnala, wczesne prace podbijającej światowy rynek sztuki Ewy Juszkiewicz, poruszające „krwawe” obrazy Piotra Uklańskiego, prowokacyjne fotografie Katarzyny Kozyry czy monumentalne horror vacui Jakuba Juliana Ziółkowskiego – już 10 marca pojawią się na pierwszej w 2022 roku aukcji „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” w DESA Unicum. Wśród 58 prezentowanych prac znajdą się również wystawiany w Nowym Jorku dyptyk Piotra Janasa, unikatowy „obraz w obrazie” Radka Szlagi, minimalistyczny rysunek Pauliny Ołowskiej, sięgające do stylistyki komiksowej płótno Marcina Maciejowskiego czy unikatowy gwasz Moniki Sosnowskiej. Zapoczątkowany w 2013 roku cykl „Nowe Pokolenie po 1989” to jeden z najszybciej rozwijających się oraz przynoszących kolejne rekordy cenowe segmentów rynku aukcyjnego w Polsce. Tylko w 2021 roku jego wartość zwiększyła się o 100 proc. Wszystkie licytowane prace będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie.
Prezentowany obraz „Ukraińcy” nawiązuje do zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę w 2014 roku. Studium portretów żołnierzy i brudnozielone tło pracy nawiązują do atmosfery niepokoju, przesycającego ówczesną przestrzeń publiczną i media. Groza, którą odczuwał wówczas świat powróciła ze zdwojoną siłą po niespodziewanej inwazji Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku, czyniąc z płótna Wilhelma Sasnala dzieło niezwykle aktualne i symboliczne. Prace malarza są głosem pokolenia artystów tworzących po 1989 roku. Okres szczególnie dużego zaangażowania społecznego Sasnala przypada na lata 2014-2016. W tym właśnie czasie, po dłuższym pobycie w Stanach Zjednoczonych, stworzył serię obrazów nawiązujących do kryzysu uchodźczego, konfliktów rasowych i religijnych oraz tożsamości „innego” w dobie intensyfikującej się ksenofobii. Płótna Sasnala należą do najbardziej poszukiwanych dzieł sztuki współczesnej. Prace prezentowane na marcowej aukcji estymowane są na 250-350 tys. złotych.
Wielkoformatowe białe płótna skropione przez Piotra Uklańskiego czerwonym tuszem bądź zalane przez niego krwistoczerwoną farbą to kompozycje abstrakcyjne. Jednak ich tytuły kierują nas do konkretnych, dramatycznych wydarzeń historycznych. W przypadku dwóch prezentowanych prac z 2009 roku jest to Powstanie Warszawskie. Już od niemal dwóch dekad tematem prac tworzonych przez Uklańskiego, jest historia Polski, narodowa ikonografia, religijna symbolika oraz zbiorowe mitologie. Malarz skupia się jednak nie na kronikarskim zapisie kluczowych wydarzeń, ale na demistyfikacji nabrzmiałych wokół nich współczesnych mitów. Dzięki niemu patrzymy na przeszłość z perspektywy tragicznego doświadczenia zwykłych ludzi przelewających krew w często bezsensownej walce, bez zbędnego patosu i heroizmu.
Trudno wyobrazić sobie burzliwe lata przemian ustrojowych i społecznych w Polsce bez prowokacyjnych i zaangażowanych prac Katarzyny Kozyry, ikony współczesnej sztuki feministycznej. Stworzone przez nią rzeźba – instalacja „Piramida zwierząt” z 1993 roku czy wideo „Łaźnia męska” z 1999 roku przyniosły jej rozgłos i uznanie na świecie, stając się pracami – symbolami końca XX wieku. Prezentowane „Karaski w pościeli” to zestaw fotografii należących do serii prac powstałych we współpracy z Andrzejem Karasiem, przyjacielem i współlokatorem Katarzyny Kozyry. Karaś stał się obiektem wykonywanych przez nią zdjęć w 1992 roku, w trakcie czwartego roku studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W tym samym roku zdiagnozowano u artystki chorobę nowotworową. Tym, co łączy wszystkie „Karaski”, jest dwoistość znaczeń: nagość i erotyka zestawione są z historyczno-artystycznymi kontekstami. Prezentowany męski akt na tle udrapowanego materiału może kojarzyć się z ikonografią ukrzyżowania lub świętym Sebastianem. Jednocześnie epatuje dobitnym erotyzmem.
Rekord za rekordem biją w ostatnich miesiącach prace Ewy Juszkiewicz. Jedną z nich jest „Girl in blue” z 2013 roku, za którą w listopadzie 2021 roku kupujący zapłacił 730,8 tys. dolarów, czyli ponad 3 mln złotych, sześć razy więcej niż wynosiła estymacja nowojorskiego domu aukcyjnego Phillips. W lutym tego roku płótno „Woven Chignons” z 2021 roku zakupiło The Long Museum w Szanghaju, rozbudowujące swoją kolekcję sztuki współczesnej, a 1 marca obraz „Bez tytułu” również w Szanghaju sprzedany został za równowartość ponad pół miliona dolarów. Po sukcesie obrazu „Dziewczyny do wzięcia” z 2010 roku – sprzedanego za ponad 1 mln zł, czyli cztery razy powyżej górnej estymacji – DESA Unicum po raz kolejny prezentuje wczesne prace artystki. Pod młotek trafią dwa portrety z 2009 roku z wyceną 125-250 tys. złotych. Są one doskonałym przykładem ówczesnego stylu Juszkiewicz, znacznie odmiennego od wysublimowanej estetyki jej najnowszych płócien. Malarka już w początkach swojej twórczości interesowała się portretem. W prezentowanych twarzach, zdeformowanych i rozmazanych, jest zarówno coś swojskiego, jak i przerażającego. Z czasem artystka zaczęła zastępować twarze przedstawianych postaci maskami, muszlami, kwiatami czy grzybami, co stało się charakterystycznym rysem jej obecnej twórczości.
Stłoczone, przelewające się i zdeformowane kształty przypominające ludzkie ciała – obraz „Caligula” z 2010 roku autorstwa Jakuba Juliana Ziółkowskiego jest hipnotyzującą ilustracją szaleństwa. Nie tylko za sprawą przywołanej postaci Kaliguli – cesarza rzymskiego, który zasłynął z okrucieństwa, terroru i wyuzdanych orgii. Ale także rozumianego szerzej, jako wyjście poza przeciętne normy czy ze stanu psychicznego, w którym człowiek nie panuje nad sobą. Ziółkowski wielokrotnie podejmował wątek utraty kontroli, odmiennych stanów świadomości czy ekstazy. Oprócz fragmentów ciał na obrazie widoczne są atrybuty cesarskie – złote monety i wieniec laurowy, które szczelnie wypełniają pracę, tworząc charakterystyczny dla Ziółkowskiego horror vacui.
Wśród 58 kompozycji cenionych i poszukiwanych artystów tworzących po 1989 roku nie zabranie wyjątkowych prac Radka Szlagi, Pauliny Ołowskiej, Marcina Maciejowskiego, Moniki Sosnowskiej, Moniki Misztal, Olafa Brzeskiego, Maurycego Gomulickiego, Zbigniewa Rogalskiego, Pawła Jarockiego czy Martyny Czech. Pojawi się również monumentalny, ponad dwumetrowy dyptyk „Minotaur” Piotra Janasa. Oscylujący na granicy piękna i groteski obraz był jedną z dziewięciu prac wystawionych w nowojorskiej galerii Bortolami w 2013 roku.
Aukcje „Nowe Pokolenie po 1989” to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów tematycznych polskiego rynku sztuki. Tylko w 2021 roku wartość sprzedanych na nich prac zwiększyła się o ponad 100 proc. W ramach popularnego cyklu prezentujemy prace najbardziej uznanych artystów, którzy swoją karierę rozpoczęli w burzliwym okresie przemian ustrojowych w Polsce. Zaowocowało to rozwojem sztuki biorącej za główny temat codzienność, często zaangażowanej społecznie, będącej głosem pokolenia mierzącego się z nową, nieznaną wcześniej rzeczywistością. Na aukcjach znajdują się także prace twórców, którzy rozwijali się artystycznie już po zmianie ustroju. Wielu z prezentowanych twórców zdobyło już uznanie nie tylko w kraju, ale i na arenie międzynarodowej. Na pierwszej tegorocznej aukcji cyklu pojawią się dzieła polskich artystek i artystów, którzy należą do ścisłej światowej czołówki twórców sztuki współczesnej. Kolekcjonerzy będą mogli wylicytować prace Ewy Juszkiewicz, Katarzyny Kozyry, Piotra Uklańskiego, Wilhelma Sasnala, Jakuba Juliana Ziółkowskiego, Pauliny Ołowskiej, Radka Szlagi, Marcina Maciejowskiego czy Moniki Sosnowskiej – mówi Katarzyna Żebrowska, koordynatorka aukcji.
Aukcji towarzyszyć będzie wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna do 10 marca w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.
Prawo
Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii

Surowsze kary dla przestępców, zniesienie terminu przedawnienia i zrównanie przestępstw offline z tymi dokonywanymi w internecie – to niektóre zmiany zaproponowane przez Parlament Europejski do przepisów dotyczących ochrony dzieci przed nadużyciami seksualnymi. Europosłowie chcą, by były to kwestie zharmonizowane w ramach UE. Szczególnie istotne jest dostosowanie prawa do wyzwań związanych z rozwojem nowych technologii – powinno ono uwzględniać m.in. filmy czy obrazy wytworzone z pomocą AI.
Motoryzacja
Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora

Aktorka zaplanowała już część swojego urlopu i wręcz już nie może się doczekać wyjazdu pod namiot. Tym razem wybrała model montowany na dachu auta, co ma zapewnić większy komfort wypoczynku. Anna Powierza zaznacza, że w takiej wersji można funkcjonować bez żadnych ograniczeń. Nie zdradza jednak, kiedy dokładnie wyjeżdża ani jaką lokalizację wybrała. Wiadomo tylko, że będzie jej towarzyszyć córka, 11-letnia Helena.