Katarzyna Dowbor zaangażowała się w kampanię wspierającą bliskich osób chorych
Weronika Rudecka
MSL Group
Wołoska 9
02-583 Warszawa
weronika.rudecka|mslgroup.com| |weronika.rudecka|mslgroup.com
533533869
www.mslgroup.pl/
Opieka nad osobą chorą to zadanie, które często wymaga diametralnych zmian i wyrzeczeń w życiu opiekuna. O obciążeniu, z jakim się mierzą, przeważnie jednak milczą sami opiekunowie. W celu wydobycia ich problemów i potrzeb na światło dzienne głos zabrała Katarzyna Dowbor. Sama wspiera swoją 89-letnią mamę, która mimo dobrego zdrowia i sprawności, w tym wieku w wielu obszarach potrzebuje już wsparcia bliskich.
– Mam wielki szacunek dla opiekunów. Stykam się z nimi i ich najróżniejszymi historiami - bardzo często nie tylko w życiu prywatnym, ale przede wszystkim w pracy. Nie mogę znieść hejtu, z jakim się nieraz mierzą. Sądzę, że wynika on z niezrozumienia ich sytuacji – obciążenia, poświęcenia i ogromu pracy, z jakim wiąże się opieka nad chorym. Pomoc w codziennej toalecie, gotowanie posiłków, podawanie lekarstw, opieka i pielęgnacja związana z domowym żywieniem dojelitowym czy tlenoterapią, to nieraz praca 24 godziny na dobę – wyznaje Katarzyna Dowbor w serii poruszających postów na instagramowym profilu @JestemOpiekunem, który powstał z inicjatywy Fundacji Nutricia w ramach VI edycji kampanii edukacyjnej „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Jest to miejsce, w którym opiekunowie mogą czerpać siłę i motywację z doświadczeń innych osób, jak i stać się wsparciem poprzez podzielenie się swoją historią. Służy także udzielaniu merytorycznego wsparcia opiekunom i ich podopiecznym m.in. w takich obszarach, jak odżywianie w chorobie czy pomoc psychologiczna.
Zrozumienie sytuacji drugiego człowieka jest kluczem do udzielenia odpowiedniego wsparcia. Dlatego tak ważne jest, abyśmy zarówno dostrzegli społeczną rolę opiekunów w procesie walki o zdrowie chorych, jak i spojrzeli na każdego z nich indywidualnie – poznali problemy, troski i potrzeby tego konkretnego opiekuna, który jest obok nas oraz zachęcali ich do tego, aby sami o sobie nie zapominali.
– Często proszę opiekunów, aby pamiętali o samych sobie. Czasami naprawdę drobna dla innych rzecz może dać dużo wsparcia i oddechu. Mieliśmy w jednym programie telewizyjnym mamę, młodą dziewczynę, która samotnie wychowywała dwóch synków z niepełnosprawnościami. I ona do mnie mówi: „Pani Kasiu, wie pani, o czym marzę? Żeby pójść z kimś do kawiarni i napić się kawy”. Więc ja na to: „To chodź, idziemy na kawę”. Koledzy z ekipy przez dwie godziny zajęli się dziećmi. A dla niej te dwie godziny były chwilą gigantycznego szczęścia. Po prostu bardzo potrzebowała takiego zwykłego oderwania się od codziennych zajęć, pobycia wśród innych ludzi, porozmawiania. Z tej naszej kawy wracała do domu z ogromnym uśmiechem na ustach – opowiada Katarzyna Dowbor.
***
O kampanii „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”
Kampania edukacyjna „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą” ma na celu budowanie świadomości na temat żywienia medycznego jako integralnego elementu opieki zdrowotnej oraz wsparcie pacjentów i ich opiekunów w procesie leczenia. Od pierwszej edycji zrealizowanej w 2016 działania obejmowały edukację na temat wsparcia żywieniowego w chorobie nowotworowej. W kolejnych latach kampania została poszerzona o aktywności dedykowane neurologii, a także dotyczące żywienia dojelitowego przez specjalny dostęp do przewodu pokarmowego (bezpośrednio do żołądka lub jelita) z uwzględnieniem różnych jednostek chorobowych, w których jest ono stosowane.
Inicjatywa została powołana w 2016 roku przez firmę Nutricia. Od V edycji realizowana jest przez Fundację Nutricia.
Kampanię od początku powstania wspiera wiele towarzystw naukowych i organizacji pacjentów.
www.zywieniemedyczne.pl
O Fundacji Nutricia
Fundacja Nutricia została powołana w 1996 r. przez firmę Nutricia Polska Sp. z o.o. Od początku swojej działalności Fundacja podnosi świadomość na temat roli żywienia, początkowo angażując się m.in. w edukację żywieniową w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka. Od 2019 r. misją Fundacji Nutricia jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. Swoje działania Fundacja kieruje do dzieci i rodziców, pacjentów oraz ich bliskich, przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Fundacja prowadzi ogólnopolskie programy edukacyjne, takie jak: „1000 pierwszych dni dla zdrowia” czy kampania „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Realizuje także ogólnopolski konkurs grantowy, umożliwiając naukowcom prowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia człowieka.
www.fundacjanutricia.pl
3. urodziny Food Town z Mel C: muzyka, nostalgia i zabawa
Za nami jubileuszowa gala French Touch La Belle Vie!
KONKURS: wygraj rozgrywkę w Scrabble z Hi Hanią lub Bartkiem Świeżym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.