Komunikaty PR

Każda wystawa to zupełnie inna historia

2023-11-27  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Dorota Terlecka od prawie 20 lat prowadzi pracownię projektową Biuro Kreacja. Jednym z wielu obszarów jej działalności jest projektowanie wystaw. Zadaliśmy jej kilka pytań o specyfikę tej pracy, zapytaliśmy też, co poradziłaby swoim młodszym kolegom i koleżankom, chcącym zajmować się projektowaniem przestrzeni wystawowych.

Jaki jest punkt wyjścia w projektowaniu tak wyjątkowej przestrzeni, jaką jest wystawa?

Dorota Terlecka: Pierwszym i najważniejszym aspektem jest jej temat: scenariusz i eksponaty pokazywane w ramach wystawy. Analizując te zagadnienia, staram się znaleźć ciekawy element, kolor i sposób prezentacji, który będzie w stanie nadać wystawie klimat, podkreślić elementy scenariusza itd. Kolejnym punktem wyjścia jest sama przestrzeń wystawy oraz to, jakie daje możliwości. Staram się maksymalnie wykorzystać zalety wnętrza. Czasem są to wysokie, przystosowane do wystaw przestrzenie, a czasem zabytkowe, niskie pomieszczenia z wieloma ograniczeniami. Myślę, że z tych ograniczeń zawsze można wyciągnąć jakąś zaletę. Tak było przy projekcie wystawy „Wdzięk i fantazja”, opowiadającej o twórczości Zbigniewa Wołyńskiego. Realizowałam ten projekt dla Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Niska, wąska przestrzeń pozwoliła na zbudowanie kulisowej ekspozycji z wieloma miejscami do zaglądania i odkrywania kolejnych elementów wystawy. Staraliśmy się oddać klimat wielowarstwowości, jaką niosła za sobą fotografia analogowa i proces jej tworzenia za pomocą instalacji przestrzennych i zabiegów ekspozycyjnych. Elementy wystawy pojawiły się już na klatce schodowej – staramy się wykorzystać każdy element przestrzeni.

Czy przy projektowaniu wystawy trzyma się Pani jakiegoś stałego, sprawdzonego schematu działania? A może za każdym razem to całkiem nowe, niepowtarzalne wyzwanie?

D. T.: Każda wystawa to zupełnie inna historia i podchodzę do tego bardzo indywidualnie. Najbardziej fascynuje mnie w tej pracy poszukiwanie nowych rozwiązań i rozwój. Tu wszystko może stać się inspiracją. Wystawy czasowe mają w sobie pewną efemeryczność i wiadomo, że muszą być tylko do pewnego stopnia trwałe, przy czym nie ma tu tylu ograniczeń, co w projektowaniu wnętrz. Za to wystawy stałe pozwalają zadbać o każdy detal i nadać sznyt całej przestrzeni. Przy projektowaniu wystawy stałej o Norbertankach analizowaliśmy detale haftów norbertańskich, aby przełożyć je na elementy balustrad czy uchwytów w szufladach. Naturalnie, tworząc wystawę stałą, zawsze staramy się używać jakościowych i trwałych materiałów. Często szukamy też nowych technologii czy rozwiązań, które adoptujemy z innych dziedzin. To naprawdę fascynujące doświadczenie. Oczywiście zawsze to musi być pewien uporządkowany proces, ponieważ musimy trzymać się wytycznych – scenariusza czy ograniczeń związanych z przestrzenią. Zaczynamy więc od inwentaryzacji, budowy modelu 3D, analizy eksponatów i treści.

Jak duże pole do popisu ma projektant przy tworzeniu przestrzeni wystawowej?

D. T.: To zależy od kuratora i tematu wystawy. Przy projektach wystaw malarskich, jak np. „SAINER. KOLR”, elementy przestrzeni wystawowej nie są duże, ponieważ najważniejsze są prace, zaś aranżacja ma je jedynie wydobyć i dobrze wyeksponować. Nie budowaliśmy tu takich dużych elementów jak ściany czy ekspozytory. Staramy się wyczuć, czego potrzeba danej wystawie. Projekt aranżacji nie może być pokazem naszych możliwości, ma natomiast służyć wydobyciu tematu wystawy, oddać jej klimat i podkreślić jego walory. Natomiast wystawy historyczne, jak np. „Kanadyjska mozaika”, którą zrealizowałam dla Muzum Emigracji w Gdyni, to całościowa aranżacja. Stworzyliśmy ściany, materiały, rodzaje wykończeń itd. Czasem musimy konsultować projekty z konstruktorem i posiadać wiedzę materiałową związaną z wytrzymałością czy atestem na trudnopalność. Wystawy czasowe mają często ograniczony budżet i trzeba pamiętać o tym już na etapie koncepcji. Czasem scenariusz wystawy jest zamkniętym tematem, a niekiedy możemy dodać coś od siebie, zaproponować jakąś instalację czy element zmieniający nieco narrację. To są bardzo różne sytuacje i nie da się tego jednoznacznie określić, tak jak w przypadku projektowania wnętrz. Efekt, który widzimy, to praca wspólna kuratora, grafika i projektanta. Trzeba też pamiętać, że aby projektować wystawy, należy posiadać umiejętność pracy w grupie – to bardzo ważny aspekt.

Czy wspomina Pani którąś z zaprojektowanych przez Panią wystaw ze szczególną sympatią? Czy można ją jeszcze oglądać?

D. T.: Myślę, że taką wystawą była wystawa „Fangor. Poza obraz”. Zawsze fascynowały mnie jego obrazy i praca nad tak dużą wystawą tego artysty była dla mnie niesamowitym doświadczeniem. Montaż trwał kilka tygodni i choć zazwyczaj jest to bardzo męczący proces, w tym przypadku samo przebywanie z tymi pracami, rozmowa z kuratorem czy konserwatorami sztuki, którzy pilnowali montażu i dokonywali prac konserwatorskich, była ogromną przyjemnością. Oczywiście szalenie satysfakcjonujący był dla mnie fakt, że wystawa cieszyła się tak wielkim powodzeniem. Dzięki tej wystawie Oddział Sztuki Nowoczesnej w Pałacu Opatów w Gdyni został niejako odkryty na nowo. Niestety, wystawa już się skończyła, ale w tej lokalizacji można oglądać wspaniałą wystawę „SAINER. KOLR”. Co ciekawe, sam artysta, Przemek Blejzyk, mówił, że wcześniej nie przypuszczał, iż jego prace mogłyby dobrze wyglądać w Pałacu Opatów, jednak przekonała go do tego właśnie wystawa „Fangor. Poza obraz”.

Co poradziłaby Pani młodym projektantom, którzy chcieliby spróbować swoich sił w projektowaniu wystaw?

D. T.: Myślę, że trzeba otworzyć się na twórcze podejście do tego procesu. Dużo oglądać – nie tylko wystaw, ale też wnętrz, przyrody, rozwiązań technicznych. Kreatywność w tym aspekcie to podstawa. Ważne też, aby umieć pracować w grupie, słuchać innych i starać się wyciągnąć z tej współpracy siłę. Oczywiście zdarzały mi się również trudne współprace, ale z perspektywy czasu z nich też wyniosłam wiele ważnych doświadczeń. Istotna jest też umiejętność pracy pod presja czasu, ponieważ mamy wyznaczony termin wernisażu, którego nie można przesunąć. To do nas należy również umiejętność rozwiązywania problemów, szukania nowych rozwiązań. To bardzo ciekawa praca, ale w moim biurze pracują w tym momencie cztery osoby i wiem też, że nie jest to zajęcie dla każdego projektanta. Po kilku latach pracy stworzyliśmy zespół, który naprawdę wspaniale się uzupełnia. Warto się też zastanowić, czy lubimy wyzwania i zmiany, bo w tej pracy zdecydowanie ich nie brakuje. Towarzyszy im jednak bardzo duża satysfakcja.

„Wdzięk i fantazja”. Moda i reklama w PRL-u w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego

Spichlerz Opacki / Oddział Etnografii w Gdańsku

Kurator wystawy: Maciej Szymanowicz

Kierownik projektu: Waldemar Elwart

Projekt architektoniczny: Dorota Terlecka

Opracowanie plastyczne: Julia Mirny

SAINER. KOLR

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku

Kuratorka: Agata Abramowicz

Koordynacja: Agata Abramowicz

Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Patryk Hardziej

Aranżacja: Dorota Terlecka, Denis Durtsev / Biuro Kreacja

POLACY W KANADYJSKIEJ MOZAICE. 150 LAT HISTORII

Muzeum Emigracji w Gdyni

Kuratorzy: Sebastian Tyrakowski, dr Michalina Petelska, prof. Anna Reczyńska

Projekt: Anita Wasik, Dorota Terlecka

Muzeum Norbertanek Żukowskich

Projekt wnętrz: Dorota Terlecka, Marianna Matuszewska | Biuro kreacja

Opracowanie graficzne: Anna Gawron

Scenariusz i opracowanie literackie: Małgorzata Domańska

Fangor. Poza obraz.

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku

Koncepcja, kurator: Wojciech Zmorzyński

Projekt aranżacji: Biuro Kreacja – Dorota Terlecka, Krzysztof Wieruszewski

Opracowanie graficzne: Anita Wasik

 

Dodatkowe informacje https://biuro-kreacja.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Recybond – klej montażowy przyjazny środowisku Biuro prasowe
2024-07-30 | 11:00

Recybond – klej montażowy przyjazny środowisku

W portfolio firmy Soudal pojawił się nowy produkt, spełniający oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów szukających proekologicznych rozwiązań. Recybond czyli nowy klej
Dom Marmur, beton i dużo błysku! Jakie płytki do łazienki są modne?
2024-07-30 | 11:00

Marmur, beton i dużo błysku! Jakie płytki do łazienki są modne?

Modne łazienki w dzisiejszych czasach cechują się różnorodnością. Możemy spotkać zarówno prostotę z nutą elegancji, jak i wnętrza pełne błysku oraz naturalnych
Dom TopSwing - Elastyczny stół na małe przestrzenie
2024-07-30 | 10:40

TopSwing - Elastyczny stół na małe przestrzenie

W dzisiejszych czasach, kiedy przestrzeń w naszych domach staje się coraz bardziej ograniczona, potrzeba praktycznych i wielofunkcyjnych mebli nigdy nie była większa. Jednym z takich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Sport

Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym

Ludzie, którzy w ciągu całego życia są aktywni fizycznie, zapadają na niektóre nowotwory co najmniej o 25 proc. rzadziej niż osoby mało aktywne. Mniejsze jest też u nich ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy. Mimo świadomości dobroczynnego wpływu aktywności fizycznej tylko co czwarty Polak podejmuje ją regularnie przez minimum 30 minut dziennie, zgodnie z rekomendacjami WHO – wynika z raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2023”. Brak ruchu najczęściej wynika z braku czasu i motywacji, ale może być także efektem poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym. Eksperci dowodzą, że może jednocześnie te problemy pogłębiać, co tworzy błędne koło. Duża może być rola pracodawców, by zachęcać pracowników do aktywności fizycznej.

Moda

Luna: Bardzo mocno przeżyłam swój występ na Eurowizji. Nie do końca potrafię kontrolować emocje i często po prostu wygrywają łzy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że mogła reprezentować nasz kraj na tegorocznej Eurowizji w Szwecji i jak zapewnia, był to milowy krok w jej karierze. Jej zdaniem najważniejsza nie jest bowiem sama wygrana, ale możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. I choć bardzo przeżyła brak awansu do finału konkursu, to miło wspomina swój udział w tym wydarzeniu. Udało jej się zdobyć nowe doświadczenia i nawiązać wiele cennych muzycznych znajomości.