Komunikaty PR

Kobiety liderkami zrównoważonej rewolucji. Młodzi doceniają, starsi realizują.

2021-10-14  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.08 MB )

Warszawa, 14 października 2021 – Wiemy, że trzeba, oceniamy, że warto, ale do codziennego stosowania praktyk zrównoważonego rozwoju jeszcze droga daleka.

Bayer zaprezentował wyniki badania opinii społecznej „Barometr Bayer” poświęconego zrównoważonemu rozwojowi, biorąc pod uwagę kontekst środowiskowy, społeczny i ekonomiczny. Badanie, na zlecenie Bayer, przeprowadził instytut badawczy Kantar[1]. Patronat honorowy objął UN Global Compact Network Poland.

 

„Ja” i zrównoważony rozwój

Zdecydowana większość z nas (83 proc.) słyszała to pojęcie, blisko 70 proc. deklaruje zainteresowanie tematyką zrównoważonego rozwoju. Do postępowania w życiu codziennym zgodnie z jego zasadami motywuje nas:

  • dbanie o środowisko (54 proc.),
  • poglądy (41 proc.),
  • przyszłość dzieci (37 proc.).

To kobiety są częściej propogatorkami zrównoważonego rozwoju – uważają, że jego zasady są światu bardzo potrzebne, dostrzegają też wiele osobistych korzyści. Dość zgodni z kolei jesteśmy (60 proc. badanych) w stwierdzeniu, że innowacje sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi.

 

Młodzi świadomi, ale praktyka po stronie starszych

Wśród działań, które podejmujemy osobiście, najczęściej wymieniane jest:

  • segregowanie śmieci (81 proc.),
  • oszczędzanie energii elektrycznej (71 proc.),
  • kupowanie produktów sezonowych, ograniczanie kupowania produktów, niemarnowanie żywności (po 68 proc.),
  • rezygnacja z jednorazowych opakowań czy artykułów jednorazowego użytku (62 proc.)

 

Wyraźnie częściej działania tego typu podejmują osoby powyżej 56 roku życia.

 

Pewnym wyjaśnieniem tych wyników może być fakt, że młodzi ludzie (18-35 lat) dłużej mieszkają w domach rodzinnych i rzadziej podejmują decyzje dotyczące tego typu aktywności.” – ocenia dr Izabella Anuszewska, socjolog z instytutu Kantar.

 

Zupełnie inaczej jest przypadku w działań na rzecz innych osób - udziału w inicjatywach charytatywnych, aktywności w mediach społecznościowych czy wsparcia finansowego na rzecz organizacji pozarządowych. Tutaj, mimo, że w perspektywie większości działań pozostają na niższym poziomie, wyraźnie widać większe zaangażowanie młodego pokolenia.

 

Okres pandemii, być może za sprawą dłuższego czasu spędzanego w domach, zwiększył intensywność działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Respondenci deklarowali częstsze podejmowanie działań zarówno z obszaru ochrony środowiska (segregowanie odpadów / recykling, oszczędzanie energii), jak i związanych z nawykami zakupowo-żywieniowymi (ograniczanie zakupów, niemarnowanie żywności).

 

Wyniki „Barometru Bayer” pokazują, że choć ludzie wiedzą, że trzeba działać, to do realnej zmiany zachowań potrzeba jeszcze motywacji. Tymczasem ostatnie raporty klimatyczne pokazują, że nie ma już czasu, zmiana musi dokonać się teraz” – mówi Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

 

Kto powinien działać?

Raport daje prostą odpowiedź na tak postawione pytanie: wszyscy. Niemalże w równym stopniu do działania wzywamy władze lokalne i państwowe, organizacje międzynarodowe, naukowców i ekspertów, korporacje międzynarodowe. Ale, co najważniejsze, wśród tych gremiów wymieniani są wszyscy obywatele.

 

W budowanie bardziej zrównoważonego świata w kontekście środowiskowym, ekonomicznym oraz społecznym powinniśmy być zaangażowani wszyscy – każdy z nas osobiście i w każdym z obszarów, w których ma wpływ”. – mówi Markus Baltzer, Prezes Bayer Sp. z o.o. - Bayer jest tu bardzo aktywny. Naszym celem jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym łańcuchu wartości do 2050 r. Nasza firma przechodzi na technologie neutralne dla klimatu, takie jak energia geotermalna; mamy również ambicję korzystania z 100% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Do działań włączają się pracownicy – przykładem jest konkurs Cleanup Challenge: nasze zespoły z Polski, Czech, Słowacji i Węgier rywalizują w sprzątaniu środowiska.

 

Firmy mogą więcej

W przypadku firm raport pokazuje na ogromne pole do działania. Segregowanie odpadów wskazuje 59 proc. respondentów i jest to najwyższe wskazanie. Inne działania na rzecz środowiska – takie, jak wprowadzanie ekologicznych artykułów higienicznych, ograniczanie zużycia wody czy prądu, likwidacja jednorazowych naczyń - stosuje się w mniejszej liczbie firm.

 

Polska a inne państwa regionu

Badanie „Barometr Bayer” zrealizowano, oprócz Polski, w innych państwach regionu – w Czechach, na Słowacji i Węgrzech[2]. Respondentów różnicuje kilka ciekawych wyników.

Najbardziej zainteresowani zrównoważonym rozwojem są Węgrzy (78 proc.), najmniej – Czesi (57 proc.). Różnią nas ponadto motywacje: o ile we wszystkich krajach na pierwszym miejscu jest dbałość o środowisko, o tyle jedynie w Polsce jako kolejny argument wymieniane są własne poglądy - respondenci w pozostałych krajach zgodnie wymienili przyszłość dzieci.

Kto jest promotorem zrównoważonego rozwoju? Tu badani ze wszystkich czterech państw są zgodni: kobiety!

 


[1] Barometr Bayer – badanie przeprowadził instytut Kantar, sierpień 2021, próba ogólnopolska, reprezentatywna dla osób w wieku 18+, liczebność próby: N=1000

 

[2] Barometr Bayer – badanie przeprowadził instytut Kantar, sierpień 2021, próba ogólnokrajowa w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, reprezentatywna dla osób w wieku 18+, liczebność prób: N=500

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Holistyczne wzmocnienie odporności przez cały rok! Biuro prasowe
2021-10-27 | 15:10

Holistyczne wzmocnienie odporności przez cały rok!

Okres jesienno-zimowy często wiąże się ze spadkiem odporności, a co za tym idzie - zwiększonym ryzykiem infekcji. Dlatego, aby zadbać o swoje zdrowie w tym czasie, warto wiedzieć, co
Styl życia Wi-Tamy Światowy Dzień Makaronu
2021-10-25 | 01:00

Wi-Tamy Światowy Dzień Makaronu

Udon, ryżowy czy sojowy? Z owocami morza, wołowiną a może tofu? Rzecz oczywiście o makaronie, którego światowy dzień obchodzimy w najbliższy poniedziałek, 25 października.
Styl życia Umowa na wesele - na co zwrócić uwagę?
2021-10-23 | 01:00

Umowa na wesele - na co zwrócić uwagę?

Umowa na wesele - na co zwrócić uwagę?  Jak wynika z danych BIQdata.pl, w 2020 r. zawarto w Polsce 145 tys. Małżeństw. To o 20% mniej niż rok wcześniej. Wiele Par Młodych

Więcej ważnych informacji

Uroda

Grażyna Szapołowska: Choć się starzejemy, to nasze serce nie powinno mieć zmarszczek. Chcę zachęcać kobiety, żeby korzystały z życia i były szczęśliwe same dla siebie

Aktorka chce udowodnić kobietom, że w swoim życiu można bardzo wiele zmienić, jeśli się tylko tego chce. Trzeba tylko uwierzyć w siebie, w swoje możliwości i pozbyć się blokad, które utrudniają rozwój i funkcjonowanie. Jako ambasadorka Fundacji „Serce nie ma zmarszczek” pomaga w budowaniu społeczności kobiet, które chcą inspirować, motywować i wspierać inne panie w drodze do źródeł swojej wewnętrznej energii. Grażyna Szapołowska przekonuje, że każda z nas jest niepowtarzalna i ma bardzo wiele do zaoferowania zarówno sobie samej, jak i całemu światu.

Seriale

Daria Zawiałow nagrała cover przeboju Haliny Frąckowiak „Serca gwiazd”. „Praca nad coverem jest trudniejsza niż nad swoim autorskim utworem”

Piosenka promuje najnowszą produkcję Playera „Pajęczyna” z Joanną Kulig w roli głównej. „Serca gwiazd” w interpretacji Darii Zawiałow to utwór łączący w sobie nowoczesność z klimatem lat 80. Wokalistka podkreśla, że interpretacja przeboju Haliny Frąckowiak we współczesnej aranżacji ma zupełnie inny wydźwięk niż oryginał.

Media i PR

Hybrydowa formuła może zdominować rynek konferencji i spotkań również po pandemii. Do nowych realiów przekonali się zarówno organizatorzy, jak i dziennikarze

Branża eventowa jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19. Kiedy większość wydarzeń została odwołana ze względu na reżim sanitarny, branża ekspresem przeniosła się do online’u, a agencje i ich klienci przeszli przyspieszony kurs digitalizacji. Z raportu „Digital Event 2020/21” wynika, że największą popularnością cieszyły się realizowane w formule online webinary, szkolenia i konferencje. Choć część z nich prawdopodobnie zostanie utrzymana w tym formacie także po wygaszeniu pandemii, to organizatorzy chętnie wracają do tradycyjnych spotkań.