Konkurs na rzeźbę LIXA rozstrzygnięty
Poznaliśmy laureata konkursu na projekt rzeźby, która powstanie w przestrzeni kompleksu biurowego LIXA. Zdobywcą nagrody głównej został Maciej Rembieliński, autor pracy pt. „Harmonia kontrastów”, student Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Zwycięzca otrzymał możliwość realizacji własnej rzeźby na terenie LIXA, która zostanie w pełni sfinansowana przez Yareal Polska, dewelopera projektu biurowego przy ul. Kasprzaka na warszawskiej Woli.
Celem konkursu adresowanego do studentów Pracowni Obrazowania dla Mediów oraz absolwentów Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, było stworzenie wielkoformatowej rzeźby plenerowej zaprojektowanej specjalnie dla przestrzeni architektonicznej kampusu biurowego LIXA. Rzeźba ma komponować się z zastaną przestrzenią i stanowić integralną część istniejącego już krajobrazu. Będzie równocześnie pełnić funkcję elementu, który identyfikuje lokalizację.
W konkursie zgłoszono 23 prace spełniające kryteria regulaminowe. Ich oceny dokonało jury pod przewodnictwem prof. Sławomira Ratajskiego, Dziekana Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ponadto, w komisji zasiedli również: Stanisław Rewski z pracowni HRA Architekci, Wojciech Wagner – Zastępca Dyrektora, Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy oraz przedstawiciele Yareal Polska – Jacek Zengteler, Prezes Zarządu oraz Olga Prokopiak, Dyrektor Marketingu. Prodziekan WSM, dr Katarzyna Stanny, prof. Uczelni pełniła obowiązki sekretarza konkursu.
Nagrodę główną jury przyznało Maciejowi Rembielińskiemu za pracę pt. „Harmonia kontrastów”. Projekt zwycięskiej rzeźby przedstawia zrównoważoną relację pomiędzy dwoma przeciwstawnymi elementami: delikatnością światła a solidnością stali i betonu. Symbolizuje równowagę pomiędzy dynamiką miejskiego krajobrazu a ludzkim dążeniem do harmonii. Centralnym elementem rzeźby jest stalowa rura chromowana, reprezentująca nowoczesność i postęp technologiczny. Jej błyszcząca powierzchnia odzwierciedla odbicia otoczenia, łącząc się z przestrzenią wokół niej. Na rurze znajdują się trzy betonowe bloki symbolizujące fundamenty każdego wielkiego przedsięwzięcia. Koncepcja tej rzeźby wyraża nie tylko estetyczną wartość sztuki, lecz także przesłanie o równowadze pomiędzy tradycją a nowoczesnością, siłą a delikatnością, stabilnością a dynamizmem. „Harmonia kontrastów” zachęca do refleksji nad relacją człowieka z otoczeniem oraz nad znaczeniem harmonii w kontekście dzisiejszego życia korporacyjnego.
"Współpraca przy konkursie na rzeźbę była dla studentów prowadzonej przeze mnie pracowni dużym wyzwaniem. Po spotkaniu z Yareal Polska i otrzymaniu niezbędnych informacji oraz materiałów przystąpiliśmy do pracy. Na zajęciach rozmawialiśmy o funkcji rzeźby miejskiej oraz Wolskim Biennale Rzeźby (1968), które stało się inspiracją dla uczestników konkursu. Jako pierwsze powstawały szkice koncepcyjne, później, w zależności od osoby realizującej projekt tworzony był albo model w 3D albo model rzeczywisty. Ostatnim etapem pracy było zaprojektowanie planszy z prezentacją obiektu, jego opisem koncepcyjnym oraz kosztorysem. Na każdym etapie pracy studenci mieli wsparcie firmy Yareal dotyczące informacji na temat możliwości realizacyjnych oraz moje w obszarze artystycznym. Do konkursu przystąpiło 27 uczestników z czego 23 spełniło warunki regulaminu konkursu. Bogaty narzędziowo wachlarz zrealizowanych makiet, dowiódł kreatywności i talentu studentów Wydziału Sztuki Mediów, którzy zostali zaproszeni do wzięcia udziału w tym niezwykle interesującym przedsięwzięciu dającym młodym artystom możliwość zaistnienia w przestrzeni publicznej w postaci zrealizowanego obiektu przed budynkiem LIXA w Warszawie" – skomentowała dr Katarzyna Stanny, prof. Uczelni, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Poza wyborem zwycięskiej rzeźby, jury wyróżniło dodatkowo dwie prace, których autorami są Zofia Jackowska za projekt „Homo Viator” (III rok I stopnia, studia niestacjonarne) i Jakub Augustyniak za „Słoneczniki na Woli” (I rok, I stopnia studia niestacjonarne) studenci Wydziału Sztuki Mediów, ASP w Warszawie. Artyści otrzymają nagrody pieniężne, a modele przestrzenne ich rzeźb staną się elementem aranżacji wnętrz kompleksu biurowego LIXA.
„Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem poziomu zgłoszonych prac oraz kreatywności ich autorów. Ukazały one różnorodne podejście do tematu konkursu, czego efektem były projekty, które każdy z nas może interpretować na własny sposób. Bardzo cieszymy się, że poprzez współpracę z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, stworzyliśmy studentom warunki do sprawdzenia się w realiach biznesowych, w których część z nich z całą pewnością będzie funkcjonowała po zakończeniu edukacji. Jako deweloper kompleksu biurowego LIXA jesteśmy zachwyceni zwycięską rzeźbą i już nie możemy się doczekać jej odsłonięcia jesienią tego roku” – powiedział Jacek Zengteler, Prezes Yareal Polska.
Kampus LIXA jest największym projektem biurowym w historii Yareal Polska. Kompleks stanowi doskonały przykład realizacji strategii Yareal Polska w zakresie zrównoważonego rozwoju, która na pierwszym planie stawia dbałość o środowisko i najwyższe standardy ESG. Jednym z elementów wyróżniających LIXA jest koncept LIXA City Gardens. Tworzy on zupełnie nową tkankę miejską oraz wyjątkową, publiczną przestrzeń, która otwarta jest zarówno na pracowników biur, lokalną społeczność oraz gości i klientów, poszukujących nietuzinkowego miejsca do spędzania czasu i odpoczynku. W ramach LIXA City Gardens, w parterach poszczególnych budynków (również wzdłuż 150-metrowego miejskiego pasażu) znajdą oni liczne lokale handlowo-usługowe i gastronomiczne.
Podczas realizacji kompleksu LIXA, Yareal Polska zadbał również o renowację słynnej rzeźby prezentującej sylwetkę Marcina Kasprzaka – patrona Zakładów Radiowych, które przez lata funkcjonowały na warszawskiej Woli. W porozumieniu z władzami miasta, rzeźba autorstwa artysty Aleksandra Pawlika została starannie odrestaurowana i w styczniu br. powróciła w pierwotne miejsce.
Kampus biurowy LIXA powstawał etapami w biznesowym centrum Warszawy na bliskiej Woli, w odległości krótkiego spaceru od stacji metra Rondo Daszyńskiego. Został zaprojektowany przez renomowaną pracownię HRA Architekci. LIXA tworzy zespół pięciu budynków o łącznej powierzchni 77 000 mkw.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.