Kreatorzy światła – wywiad z Christian’em Bjørn i Rune Balle
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Studio BJØRN + BALLE tworzą doświadczeni projektanci Christian Bjørn i Rune Balle. W ostatnich latach duet tych kultowych postaci duńskiego wzornictwa zaprojektował wiele nagrodzonych obiektów użytkowych, łączących minimalistyczny skandynawski design z doskonałym wyczuciem aktualnych trendów. Odpowiednio dobrane materiały i detale wzniosły ich dokonania na wyższy poziom i nadały zaprojektowanym przedmiotom nową tożsamość. Razem z dostępną w Polsce w sklepie Ardant.pl marką Design For The People odnieśli także wielki sukces w projektowaniu oświetlenia. Zapytaliśmy ich o kulisy pracy light designerów.
Co sprawiło, że światło jest dla Was magiczne? Co lubicie najbardziej w tym, co robicie?
- Światło jest dla nas absolutnie wszystkim. To ono tworzy i zmienia przestrzeń, kreując przy okazji odpowiednią atmosferę. Bez światła nie ma życia. Nie ukrywam, że uwielbiamy proces tworzenia tego szczególnego związku pomiędzy funkcjonalnością lampy i jej oryginalnym designem.
Jak zaczęliście projektować? Czy moglibyście opowiedzieć nam trochę o swoich początkach?
- Rune Balle pracował wcześniej ze srebrem i na pewnym etapie swojej kariery zawodowej zainteresował się projektowaniem przemysłowym. Christian Bjørn był z kolei rzeźbiarzem, który ukończył studia na kierunku wzornictwa przemysłowego. W pewnym momencie naszego życia postanowiliśmy połączyć sztukę z projektowaniem. Zrozumienie potrzeb przyszłego użytkownika i szacunek dla firm, które powierzają nam pracę nad kolejnymi projektami lamp, odegrały dużą rolę w procesie powstawania koncepcji wspólnej pracy. Dość szybko udało nam się stworzyć nić porozumienia, która jest według nas koniecznym warunkiem dla dobrej pracy projektanta.
Co jest największym wyzwaniem w tym, co robicie? Czym jest dla Was kreatywność?
- Z całą pewnością optymalizacja nowych możliwości, których nam nie brakuje. W pracy projektowej na szczęście pojawiają się na bieżąco. Co do tworzenia – cóż, kreatywność jest według nas procesem ciągłym. Opiera się na tym, co najlepsze z tego, co już zostało stworzone, a jednocześnie nie zamyka się na ciągłe poszukiwanie nowych możliwości.
Czy projekty oświetlenia zmieniły się w czasie?
- Projektowanie oświetlenia stało się dziedziną międzynarodową. Oznacza to, że wcześniej punktem wyjścia dla kreatywności był bliski kontakt z narodowością, kulturą i miejscem zamieszkania projektanta. Dziś inspiracje możemy znaleźć podczas podróży po całym świecie.
Jakie nadchodzące trendy obserwujecie w projektowaniu oświetlenia?
- Coraz częściej daje się zauważyć chęć spojrzenia wstecz, w historię i zreinterpretowania poprzednich kierunków projektowania. Szybki proces cyfryzacji, zarówno w projektowaniu jak i w tworzeniu, stwarza możliwości dla produktów, które są dedykowane dla wybranych grup docelowych.
Jakie idee są Wam szczególnie bliskie? W jaki sposób wpływają one na Waszą pracę jako projektantów?
- Rozwój technologiczny miał ogromny wpływ na projektowanie oświetlenia i stworzył bardzo dużo nowych możliwości projektowych, np. smuklejsze projekty i rozwiązania konstrukcyjne, które nie byłyby możliwe w przypadku starych żarówek.
Zaprojektowaliście tak wiele znakomitych projektów dla Design For The People. Który z nich podobają się Wam najbardziej i dlaczego?
- Cenimy markę DFTP za wizję tworzenia designerskich produktów w konkurencyjnych cenach. Modele STRAP, NORI i seria nowości 2021 DARCI to jak dotąd największe sukcesy i lampy, które najlepiej opisują cechy, które wkładamy w nasze produkty. Mają dobrą funkcjonalność, harmonijny kształt, oparte są o zapadające w pamięć szczegóły i wykorzystują materiały, które wzajemnie się podkreślają. Warto wspomnieć, że zaprojektowana przez nas lampa wisząca Strap 36, dostępna w Polsce w sklepie Ardant.pl otrzymała ostatnio nagrody Red Dot i IF Award. Ciekawa jest także seria lamp Blanche, którą zaprojektowaliśmy w klasycznym nurcie z odniesieniami do art deco. Detale ze szczotkowanego mosiądzu i opalizowany klosz, który emituje miękkie światło sprawia, że lampa idealnie nadaje się np. nad stół w jadalni. Możliwość ściemniania pozwala z kolei na uzyskanie idealnego światła, dopasowanego do potrzeb.
Co powiedzielibyście następnemu pokoleniu, które chce pracować w tej branży? Co powinni wnieść swoją pracą?
- Bądźcie elastyczni i miejcie otwarte umysły. Ciągle pojawiają się nowe możliwości, ale szanujcie swoją historię i pochodzenie oraz bądźcie świadomi faktu, że najlepszym sposobem, w jaki możemy chronić nasze środowisko, jest wytwarzanie produktów o długiej żywotności, zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym.
Oświetlenie Design For The People autorstwa BJØRN + BALLE dostępne jest w sklepie Ardant - Nowoczesne Lampy.
Więcej informacji: www.Ardant.pl

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.