Komunikaty PR

Kwarantanna szansą dla rynku e-booków?

2020-04-24  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.09 MB )

W ostatnich latach zainteresowanie e-bookami w naszym kraju systematycznie rosło. Zeszłoroczny raport Biblioteki Narodowej o stanie polskiego czytelnictwa pokazał, że niemal połowa osób, które na co dzień czytają książki, sięga także po wydania elektroniczne. Obecnie księgarnie internetowe notują w tej kategorii spore wzrosty sprzedaży. Jednak czy ten spowodowany epidemią trend ma szansę utrzymać się w przyszłości?

Czytanie książek stało się dla wielu Polaków sposobem na przetrwanie okresu społecznej kwarantanny. Księgarnie stacjonarne w większości zostały zamknięte, dlatego praktycznie cały ruch skupia się teraz wokół sklepów internetowych. To siłą rzeczy przekłada się na sprzedaż nie tylko tradycyjnych książek, ale także e-booków.
– Działa tu prosty mechanizm – klienci decydują się na książki elektroniczne, ponieważ chcą przeczytać coś tu i teraz, nie czekając na dostawę. Wcześniej mogli się udać do najbliższej księgarni, dzisiaj mają tysiące tytułów na wyciągnięcie ręki, bez wychodzenia z domu. Wyraźnie widać, że w obecnej sytuacji nawet nieprzekonani zaczynają doceniać wygodę tego rozwiązania – mówi Łukasz Kierus, właściciel TaniaKsiazka.pl – jednej z największych księgarni internetowych w Polsce.

Książki dla dzieci to spore zaskoczenie
Jak wynika z danych księgarni TaniaKsiazka.pl, sprzedaż e-booków od początku marca do połowy kwietnia, w porównaniu do analogicznego okresu z zeszłego roku, skoczyła prawie 2,5 raza. Dużą popularnością cieszy się kategoria książek dla kobiet, w której znajdziemy m.in. literaturę obyczajową, romanse czy erotyki.
Jeszcze większy wzrost, bo blisko trzykrotny, zaliczyła kategoria książek dla dzieci. Jest to znaczące, tym bardziej że do tej pory wydawcy rzadko decydowali się na wypuszczenie elektronicznych wersji tytułów dla najmłodszych. Dwukrotny wzrost zanotowały ponadto lektury szkolne. Częściej niż normalnie Polacy kupowali również książki do nauki języków obcych.  
W tym kontekście podstawowe pytanie brzmi: czy ta tendencja utrzyma się za kilka tygodni, gdy życie zacznie wracać do normy?
– Ciężko o jednoznaczne prognozy. Ten mały zwrot w kierunku e-booków, który dzisiaj obserwujemy, pomaga wydawnictwom w przetrwaniu trudnego okresu spowodowanego zamknięciem księgarni stacjonarnych, przesuwaniem premier czy odwołaniem branżowych imprez. Jest także spore prawdopodobieństwo, że czytelnicy bardziej polubią wersje elektroniczne i w przyszłości częściej będą decydować się na ich zakup. Nie spodziewamy się jednak wielkiej rewolucji. Nie raz wieszczono koniec papierowej książki, ale w rzeczywistości jej pozycja jest jak na razie niezwykle silna – podsumowuje Łukasz Kierus.

Rynek e-booków w Polsce
Obecnie wartość całego rynku książki w Polsce szacowana jest na ponad 2 miliardy złotych, z czego zaledwie kilka procent należy do e-booków. W większości książki elektroniczne są tańsze od papierowych wydań. Dodatkowo od listopada 2019 roku VAT na e-booki spadł z 23% do 5%. Jednak na ostateczną ocenę wpływu tej decyzji na dynamikę wzrostu branży trzeba jeszcze poczekać – podobnie jak w przypadku znaczenia zachowań konsumentów podczas epidemii koronawirusa.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Książka „Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty Biuro prasowe
2024-12-09 | 11:00

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

Młoda wyobraźnia, wielkie marzenia i wsparcie najbliższych – właśnie te trzy elementy stworzyły „Powstanie Bohaterów”, niezwykłą książkę napisaną przez
Książka O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?
2024-11-14 | 01:00

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

„Czemu w książkach Young Adult jest tyle agresji?” To temat wspólnej debaty radiowej Czwórki i Big Book Cafe. To kolejna już w cyklu debata pokazująca różne
Książka Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
2024-10-28 | 15:00

Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe

Radiowa Czwórka oraz Big Book Cafe zapraszają na drugą wspólną debatę poświęconą czytelnictwu wśród młodzieży. Justyna Dżbik – Kluge, dyrektorka –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

Problemy społeczne

Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.