MAREK BIEŃCZYK Z NAGRODĄ JULIANA TUWIMA
MAREK BIEŃCZYK Z NAGRODĄ JULIANA TUWIMA
XVII Festiwal Puls Literatury dobiegł końca
Marek Bieńczyk – pisarz, laureat Nike, tłumacz Ciorana czy Kundery, eseista, historyk literatury, pasjonat enologii – zdobył przyznawaną przez Dom Literatury w Łodzi i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima. Statuetkę oraz czek na 50 000 złotych wręczono w czasie gali, która zakończyła dziś XVII edycję Festiwalu Puls Literatury.
Nagroda Literacka im. Juliana Tuwima przyznawana jest za całokształt twórczości. W tym roku jury w składzie: Anna Marchewka (przewodnicząca), Paulina Frankiewicz, Barbara Piegdoń-Adamczyk, Michał Tabaczyński oraz Grzegorz Wysocki nominacją do nagrody wyróżniło Marka Bieńczyka, Julię Fiedorczuk oraz Dorotę Masłowską. Wszyscy oni – jak podkreślano w czasie finałowej gali – zapewnili już sobie miejsce w historii literatury, niezależnie od przyszłych osiągnięć, a uzasadniając ostateczny wybór jurorzy sięgnęli po słowa patrona nagrody – Juliana Tuwima.
– „Tworząc nie wyprowadzam nigdy z tematów programowych wniosków. Ból, krzywda i nędza ludzka będą zawsze we mnie budzić najgłębsze porywy. Czy to pisząc o biednym urzędniczku, czy o garbusie, czy o starej pannie wychodzę z porywów wszechludzkich”, te słowa Juliana Tuwima, bardzo dobrze oddają istotę wielkości tegorocznego laureata – Marka Bieńczyka – podkreślali jurorzy w laudacji.
Marek Bieńczyk to eseista, historyk literatury, tłumacz z języka francuskiego, współpracownik „Tygodnika Powszechnego", „Literatury na świecie" oraz francuskich czasopism literackich. Pracuje jako historyk literatury w Instytucie Badań Literackich PAN. Autor powieści „Terminal" (1994), „Tworki" (1999), książek eseistycznych „Melancholia. O tych co nigdy nie odnajdą straty" (1998), „Oczy Dürera. O melancholii romantycznej" (2003), „Przezroczystość" (2007), „Książka twarzy" (2011), za którą otrzymał Nagrodę Literacką Nike, „Jabłko Olgi, stopy Dawida" (2015), „Kontener" (2018). Wydał też dwie antologie „Katastrofy i wypadki w czasach romantycznych" (2019) i „Krzywo jedzie, kto ucieka. Ucieczki w czasach romantycznych" (2022) oraz teksty poświęcone kulturowej roli wina zebrane w tomie „Wszystkie kroniki wina" (2019). Tłumaczył na polski m.in. dzieła Milana Kundery, Emila Ciorana, Rolanda Barthesa.
– Zdziwienie. To była moja pierwsza reakcja na wiadomość o nominacji. Ale potem kolejne myśli, takie trochę magiczne – tyle razy przyjeżdżałem do Łodzi na spotkania literackie niemalże od pierwszej mojej książki. Tak jakby Łódź mnie przywoływała – mówi Marek Bieńczyk.
Gala wręczenia Nagrody Literackiej im. Juliana Tuwima w Monopolis oraz towarzyszący jej koncert Skubasa zakończyły siedemnastą edycję festiwalu Puls Literatury. Pod hasłem przewodnim „Na skraju utopii” przez dziesięć dni odbyło się ponad czterdzieści wydarzeń, w tym spotkań autorskich i premier książkowych z udziałem tak znakomitych gości, jak: Małgorzata Rejmer, Joanna Kuciel-Frydryszak, Izabela Morska, Jakub Żulczyk, Jerzy Jarniewicz, Małgorzata Lebda czy Andrzej Muszyński.
W ramach festiwalu rozstrzygnięte zostały również konkursy literackie, w tym Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Ziemowita Skibińskiego, konkurs krytycznoliteracki, Konkurs Poetycki im. Zbigniewa Dominiaka, Ogólnopolski Konkurs na Prozę Poetycką im. Witolda Sułkowskiego, Turniej Jednego Wiersza „O Czekan Jacka Bierezina” oraz Konkurs Poetycki im. Jacka Bierezina, którego laureatką została Joanna Paula Oklińska.
Organizatorami Festiwalu Puls Literatury są Dom Literatury w Łodzi i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi. Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima przyznano z dotacji celowej Urzędu Miasta Łodzi, a współorganizatorem gali finałowej jest Monopolis.
„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty
O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?
Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.