MAREK BIEŃCZYK Z NAGRODĄ JULIANA TUWIMA
MAREK BIEŃCZYK Z NAGRODĄ JULIANA TUWIMA
XVII Festiwal Puls Literatury dobiegł końca
Marek Bieńczyk – pisarz, laureat Nike, tłumacz Ciorana czy Kundery, eseista, historyk literatury, pasjonat enologii – zdobył przyznawaną przez Dom Literatury w Łodzi i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima. Statuetkę oraz czek na 50 000 złotych wręczono w czasie gali, która zakończyła dziś XVII edycję Festiwalu Puls Literatury.
Nagroda Literacka im. Juliana Tuwima przyznawana jest za całokształt twórczości. W tym roku jury w składzie: Anna Marchewka (przewodnicząca), Paulina Frankiewicz, Barbara Piegdoń-Adamczyk, Michał Tabaczyński oraz Grzegorz Wysocki nominacją do nagrody wyróżniło Marka Bieńczyka, Julię Fiedorczuk oraz Dorotę Masłowską. Wszyscy oni – jak podkreślano w czasie finałowej gali – zapewnili już sobie miejsce w historii literatury, niezależnie od przyszłych osiągnięć, a uzasadniając ostateczny wybór jurorzy sięgnęli po słowa patrona nagrody – Juliana Tuwima.
– „Tworząc nie wyprowadzam nigdy z tematów programowych wniosków. Ból, krzywda i nędza ludzka będą zawsze we mnie budzić najgłębsze porywy. Czy to pisząc o biednym urzędniczku, czy o garbusie, czy o starej pannie wychodzę z porywów wszechludzkich”, te słowa Juliana Tuwima, bardzo dobrze oddają istotę wielkości tegorocznego laureata – Marka Bieńczyka – podkreślali jurorzy w laudacji.
Marek Bieńczyk to eseista, historyk literatury, tłumacz z języka francuskiego, współpracownik „Tygodnika Powszechnego", „Literatury na świecie" oraz francuskich czasopism literackich. Pracuje jako historyk literatury w Instytucie Badań Literackich PAN. Autor powieści „Terminal" (1994), „Tworki" (1999), książek eseistycznych „Melancholia. O tych co nigdy nie odnajdą straty" (1998), „Oczy Dürera. O melancholii romantycznej" (2003), „Przezroczystość" (2007), „Książka twarzy" (2011), za którą otrzymał Nagrodę Literacką Nike, „Jabłko Olgi, stopy Dawida" (2015), „Kontener" (2018). Wydał też dwie antologie „Katastrofy i wypadki w czasach romantycznych" (2019) i „Krzywo jedzie, kto ucieka. Ucieczki w czasach romantycznych" (2022) oraz teksty poświęcone kulturowej roli wina zebrane w tomie „Wszystkie kroniki wina" (2019). Tłumaczył na polski m.in. dzieła Milana Kundery, Emila Ciorana, Rolanda Barthesa.
– Zdziwienie. To była moja pierwsza reakcja na wiadomość o nominacji. Ale potem kolejne myśli, takie trochę magiczne – tyle razy przyjeżdżałem do Łodzi na spotkania literackie niemalże od pierwszej mojej książki. Tak jakby Łódź mnie przywoływała – mówi Marek Bieńczyk.
Gala wręczenia Nagrody Literackiej im. Juliana Tuwima w Monopolis oraz towarzyszący jej koncert Skubasa zakończyły siedemnastą edycję festiwalu Puls Literatury. Pod hasłem przewodnim „Na skraju utopii” przez dziesięć dni odbyło się ponad czterdzieści wydarzeń, w tym spotkań autorskich i premier książkowych z udziałem tak znakomitych gości, jak: Małgorzata Rejmer, Joanna Kuciel-Frydryszak, Izabela Morska, Jakub Żulczyk, Jerzy Jarniewicz, Małgorzata Lebda czy Andrzej Muszyński.
W ramach festiwalu rozstrzygnięte zostały również konkursy literackie, w tym Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Ziemowita Skibińskiego, konkurs krytycznoliteracki, Konkurs Poetycki im. Zbigniewa Dominiaka, Ogólnopolski Konkurs na Prozę Poetycką im. Witolda Sułkowskiego, Turniej Jednego Wiersza „O Czekan Jacka Bierezina” oraz Konkurs Poetycki im. Jacka Bierezina, którego laureatką została Joanna Paula Oklińska.
Organizatorami Festiwalu Puls Literatury są Dom Literatury w Łodzi i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi. Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima przyznano z dotacji celowej Urzędu Miasta Łodzi, a współorganizatorem gali finałowej jest Monopolis.

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.