Marcowa aukcja Art Outlet
„Kobiety Dwurnika” to tak naprawdę kilka fragmentów płótna, które powstały w wyniku rozczłonkowania na kawałki obszernego obrazu. Malarz pociął go własnoręcznie, na oczach zdziwionych widzów. Miało to miejsce w warszawskiej galerii Raster w grudniu 2003 roku. Akcja malarza miała charakter nieco prześmiewczy, a jednocześnie dojmująco dosłowny. Każdy z widzów mógł nabyć jedną lub więcej części dzieła. Także tematyka płótna wzbudzała kontrowersje – przedstawia ona bohaterki licznych romansów Edwarda Dwurnika.
Inną interesującą pracą, która pojawi się na aukcji będzie „Reflection IV-Red” autorstwa Richarda Anuszkiewicza zwanego „czarodziejem op-artu”. To monumentalnych rozmiarów abstrakcyjne przedstawienie na płycie składa się z cienkich linii zestawionych z płaszczyznami czystego koloru. Artysta tworzył w ten sposób kontrasty temperaturowe i fakturowe. Jego prace znalazły się na niezwykle ważnej wystawie „The Responsive Eye” w nowojorskim MoMA w 1965. Prezentowane w DESA Unicum dzieło charakteryzuje użycie kontrastowych barw: czerwieni i błękitu. Dzięki niemu artysta uzyskał efekt świetlistego mienienia się kolorów.
Do zagadnienia geometrii w zupełnie inny sposób podszedł kolejny artysta – Jan Berdyszak, który w swojej twórczości skupił się na problemie przestrzeni. Do eksperymentów z nią związanych często wykorzystywał motyw koła. Jego płótna przyjmowały kształt okręgów, które twórca ustawiał jeden na drugim. Na nich natomiast malował kontrastowe formy sprawiające wrażenie przestrzennych. Zaprezentowana „Kompozycja kół X” z 1962 roku pochodzi z początku okresu, w którym Berdyszak rozpoczął swoje eksperymenty z kształtem płócien. Dzięki wielu przecinającym koła liniom widz odnosi wrażenie przestrzenności. Prezentowane na wystawie dzieło było wynikiem rozmaitych procesów badawczych, które artysta podejmował w latach 60. oraz 70.
Na aukcji wylicytować można będzie prace innych wybitnych twórców sztuki współczesnej, m.in. Barbary Zbrożyny, Hilarego Krzysztofiaka, Tadeusza Dominika, Jacka Sempolińskiego, Aleksandra Kobzdeja, Marka Oberländera i Zdzisława Salaburskiego. Licytować można online, za pośrednictwem aplikacji lub telefonicznie.
Aukcja „Sztuka Współczesna. Art Outlet”: 24 marca 2020, godz. 19.00,
https://www.desa.pl/pl/aukcje/art-outlet-sztuka-wspolczesna-2u50/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.