Marcowa aukcja Art Outlet
„Kobiety Dwurnika” to tak naprawdę kilka fragmentów płótna, które powstały w wyniku rozczłonkowania na kawałki obszernego obrazu. Malarz pociął go własnoręcznie, na oczach zdziwionych widzów. Miało to miejsce w warszawskiej galerii Raster w grudniu 2003 roku. Akcja malarza miała charakter nieco prześmiewczy, a jednocześnie dojmująco dosłowny. Każdy z widzów mógł nabyć jedną lub więcej części dzieła. Także tematyka płótna wzbudzała kontrowersje – przedstawia ona bohaterki licznych romansów Edwarda Dwurnika.
Inną interesującą pracą, która pojawi się na aukcji będzie „Reflection IV-Red” autorstwa Richarda Anuszkiewicza zwanego „czarodziejem op-artu”. To monumentalnych rozmiarów abstrakcyjne przedstawienie na płycie składa się z cienkich linii zestawionych z płaszczyznami czystego koloru. Artysta tworzył w ten sposób kontrasty temperaturowe i fakturowe. Jego prace znalazły się na niezwykle ważnej wystawie „The Responsive Eye” w nowojorskim MoMA w 1965. Prezentowane w DESA Unicum dzieło charakteryzuje użycie kontrastowych barw: czerwieni i błękitu. Dzięki niemu artysta uzyskał efekt świetlistego mienienia się kolorów.
Do zagadnienia geometrii w zupełnie inny sposób podszedł kolejny artysta – Jan Berdyszak, który w swojej twórczości skupił się na problemie przestrzeni. Do eksperymentów z nią związanych często wykorzystywał motyw koła. Jego płótna przyjmowały kształt okręgów, które twórca ustawiał jeden na drugim. Na nich natomiast malował kontrastowe formy sprawiające wrażenie przestrzennych. Zaprezentowana „Kompozycja kół X” z 1962 roku pochodzi z początku okresu, w którym Berdyszak rozpoczął swoje eksperymenty z kształtem płócien. Dzięki wielu przecinającym koła liniom widz odnosi wrażenie przestrzenności. Prezentowane na wystawie dzieło było wynikiem rozmaitych procesów badawczych, które artysta podejmował w latach 60. oraz 70.
Na aukcji wylicytować można będzie prace innych wybitnych twórców sztuki współczesnej, m.in. Barbary Zbrożyny, Hilarego Krzysztofiaka, Tadeusza Dominika, Jacka Sempolińskiego, Aleksandra Kobzdeja, Marka Oberländera i Zdzisława Salaburskiego. Licytować można online, za pośrednictwem aplikacji lub telefonicznie.
Aukcja „Sztuka Współczesna. Art Outlet”: 24 marca 2020, godz. 19.00,
https://www.desa.pl/pl/aukcje/art-outlet-sztuka-wspolczesna-2u50/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.