Komunikaty PR

Matka Polka technologiczna

2021-11-29  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Żona swojego męża, energiczna businesswoman pracująca na home office, zabiegana pani domu, a może królowa multitaskingu. Kim jest polska matka 2021 roku? Czy technologia jest w stanie odmienić jej życie?

 

Matka jest fighterką

Tradycyjne role społeczne i stereotypy przydzielane płciom wciąż mają się dobrze. Jak zauważa psycholog dr Katarzyna Knopp, choć w młodszej części społeczeństwa zachodzą zmiany mentalności, deklaracje te jednak rzadko przekładają się na czyny[1]. Widać to gołym okiem na przykładzie globalnych badań Bureau of Labor Statistics, w których przeanalizowano dane dotyczące czasu niepłatnej pracy. Wynika z nich, że kobiety w wieku 15 i więcej lat spędzają dziennie do 5,7 godzin na wykonywaniu prac domowych i opiece nad dziećmi, podczas gdy mężczyźni w tym samym przedziale wiekowym robią to przez 3,6 godziny każdego dnia - to ok. 37% krócej. Warto zauważyć, że prawie jedna trzecia tego czasu przypada na samo sprzątanie. Wyraźnie widać, że nadal funkcjonuje tzw. housework gender gap, a kobieta – tym bardziej z dziećmi – obarczona jest większością codziennych zadań[2].  Partnerski podział obowiązków w domach to nadal mrzonka: obecnie ok. 99% opieki nad dziećmi spada na barki kobiet[3]. Warto posłużyć się tu ciekawym wyliczeniem GUS, zgodnie z którym wartość pracy wykonywanej przez kobiety na rzecz domu wynosi średnio 2113 zł, natomiast przez mężczyzn – około 1200zł[4].

- Można pokusić się o wniosek, że zmieniające się czasy nawet przysporzyły kobietom obowiązków, ustanawiając dominujący model pracy zawodowej w połączeniu z bieżącą troską o gospodarstwo domowe oraz opieką nad dziećmi[5]. Matka Polka jest więc fighterką - cichą bohaterką dnia codziennego, stawiającą czoła naporowi obowiązków rodzinnych i zawodowych – komentuje Piotr Majdan, General Manager firmy Batmaid, zajmującej się na co dzień wsparciem w sprzątaniu i zrównoważonymi usługami home wellness. 

 

Matka jest nowoczesna

Przesłanie to rozumieją twórcy aplikacji i dostawcy usług komercyjnych, którzy w swojej działalności nie zapominają o potrzebach mam. Z myślą o tej grupie społecznej projektuje się cyfrowe narzędzia i rozwiązania technologiczne, które pomagają zbalansować wyzwania i uczynić życie kobiet prostszym - na miarę XXI wieku. Mamy nad Wisłą coraz śmielej korzystają z inteligentnych urządzeń IoT, które pomagają utrzymać bezpieczeństwo i komfort mieszkania z dzieckiem: to m.in. smart odkurzacze, asystentki mowy czy zdalne zamki do drzwi[6]. Prężnie rozwija się rynek aplikacji desygnowanych dla mam: Polki szukają dzięki nim placów zabaw, dostają alerty rozwoju niemowlęcia, zamawiają codzienne zakupy z dostawą pod drzwi, a coraz większe ubranka zdobywają podczas clothes swaps. Pokutujący, szkodliwy stereotyp o przeżywającej załamanie nerwowe, zaniedbanej kobiecie odchodzi do lamusa – Matka Polka pracuje dziś elastycznie z domu, może nawet tworzy startup, projektuje przyszłość i dba swój dobrostan, korzystając z kalejdoskopu cyfrowych rozwiązań, które jak na drożdżach rosną na krajowym rynku technologii.  Wypadamy dobrze także na tle Europy: panie z jednym lub trójką i więcej dzieci pracują u nas częściej niż przeciętnie kobiety w UE[7].

 

Matka ma prawo do wsparcia

Choć usługi, które towarzyszą na co dzień matkom, mogą doskonale wpisywać się w rytm życia, nie mogą zastąpić empatii i wyrozumiałości wobec samych siebie. Mimo to pojawia się coraz więcej rozwiązań które sprawiają, że polska mama może czasem odpuścić i pozwolić sobie odpocząć. Z pomocą przychodzi szwajcarski startup Batmaid – elegancki, cichy asystent codzienności w usługach home wellness.

- W Batmaid wierzymy, że czas naszych Klientek – mam, partnerek, przede wszystkim kobiet - jest tego bezsprzecznie wart. Chcemy być świadkami pozytywnych zmian, opartych na partnerstwie obowiązków domowych, ale zachodzą one powoli, a my dostrzegamy wciąż aktualne wyzwania. Dlatego działamy tu i teraz. Od lat naszą ideą jest pomoc w utrzymywaniu wewnętrznej harmonii i dobrostanu dzięki wyręczaniu od niezbędnych, ale często czasochłonnych obowiązków. Można to przedstawić jako drugą szansę: dajemy czas, który mama może poświęcić dla swojego dziecka, partnera lub partnerki, a przede wszystkim dla s i e b i ewyjaśnia Piotr Majdan z Batmaid.

Batmaid to międzynarodowa firma z zapleczem technologicznym znajdującym się w Polsce. Obecna jest jak na razie w Warszawie, w przyszłości planuje ekspansję na kolejne miasta. Głównym motywem działania Batmaid jest tworzenie sprawiedliwego ekosystemu zatrudnienia personelu sprzątającego: jasność i przejrzystość umów zawieranych z współpracownikami, a także uczciwe warunki pracy.

 


[1] https://www.polskieradio.pl/7/129/Artykul/2690232,Kto-wykonuje-wiecej-obowiazkow-domowych-Kobieta-czy-mezczyzna

[2] https://www.inverse.com/article/57441-men-vs-women-how-much-they-clean-stereotypes-society

[3]https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19andthedifferenteffectsonmenandwomenintheukmarch2020tofebruary2021/2021-03-10

[4] https://www.polskieradio.pl/87/129/Artykul/2690232,Kto-wykonuje-wiecej-obowiazkow-domowych-Kobieta-czy-mezczyzna

[5] https://kig.pl/matka-polska-niepartnerska/

[6] https://antyweb.pl/matki-coraz-blizej-technologii

[7] https://www.karierawfinansach.pl/artykul/raporty/aktywnosc-zawodowa-kobiet

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Jak poprawić swoje bezpieczeństwo w Internecie? Biuro prasowe
2024-10-30 | 01:00

Jak poprawić swoje bezpieczeństwo w Internecie?

Każdego roku w październiku rządy, organizacje sektora publicznego i przedsiębiorstwa na całym świecie organizują wydarzenia i kampanie, których celem jest edukowanie i podnoszenie
IT i technologie Druk personalizowany: klucz do budowania wyjątkowych doświadczeń klientów
2024-10-29 | 01:00

Druk personalizowany: klucz do budowania wyjątkowych doświadczeń klientów

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie komunikacja zdominowana jest przez cyfrowe treści, personalizacja staje się kluczowym narzędziem, wyróżniającym marki na tle konkurencji. W
IT i technologie melt museum prezentuje najnowszą instalację „FAKE.EXE”
2024-10-25 | 12:00

melt museum prezentuje najnowszą instalację „FAKE.EXE”

Witamy w świecie technologii fałszu, w którym kłamstwo nigdy nie było tak łatwe do stworzenia. I tak trudne do wykrycia. melt museum prezentuje swoją najnowszą instalację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.