Matka Polka technologiczna
Żona swojego męża, energiczna businesswoman pracująca na home office, zabiegana pani domu, a może królowa multitaskingu. Kim jest polska matka 2021 roku? Czy technologia jest w stanie odmienić jej życie?
Matka jest fighterką
Tradycyjne role społeczne i stereotypy przydzielane płciom wciąż mają się dobrze. Jak zauważa psycholog dr Katarzyna Knopp, choć w młodszej części społeczeństwa zachodzą zmiany mentalności, deklaracje te jednak rzadko przekładają się na czyny[1]. Widać to gołym okiem na przykładzie globalnych badań Bureau of Labor Statistics, w których przeanalizowano dane dotyczące czasu niepłatnej pracy. Wynika z nich, że kobiety w wieku 15 i więcej lat spędzają dziennie do 5,7 godzin na wykonywaniu prac domowych i opiece nad dziećmi, podczas gdy mężczyźni w tym samym przedziale wiekowym robią to przez 3,6 godziny każdego dnia - to ok. 37% krócej. Warto zauważyć, że prawie jedna trzecia tego czasu przypada na samo sprzątanie. Wyraźnie widać, że nadal funkcjonuje tzw. housework gender gap, a kobieta – tym bardziej z dziećmi – obarczona jest większością codziennych zadań[2]. Partnerski podział obowiązków w domach to nadal mrzonka: obecnie ok. 99% opieki nad dziećmi spada na barki kobiet[3]. Warto posłużyć się tu ciekawym wyliczeniem GUS, zgodnie z którym wartość pracy wykonywanej przez kobiety na rzecz domu wynosi średnio 2113 zł, natomiast przez mężczyzn – około 1200zł[4].
- Można pokusić się o wniosek, że zmieniające się czasy nawet przysporzyły kobietom obowiązków, ustanawiając dominujący model pracy zawodowej w połączeniu z bieżącą troską o gospodarstwo domowe oraz opieką nad dziećmi[5]. Matka Polka jest więc fighterką - cichą bohaterką dnia codziennego, stawiającą czoła naporowi obowiązków rodzinnych i zawodowych – komentuje Piotr Majdan, General Manager firmy Batmaid, zajmującej się na co dzień wsparciem w sprzątaniu i zrównoważonymi usługami home wellness.
Matka jest nowoczesna
Przesłanie to rozumieją twórcy aplikacji i dostawcy usług komercyjnych, którzy w swojej działalności nie zapominają o potrzebach mam. Z myślą o tej grupie społecznej projektuje się cyfrowe narzędzia i rozwiązania technologiczne, które pomagają zbalansować wyzwania i uczynić życie kobiet prostszym - na miarę XXI wieku. Mamy nad Wisłą coraz śmielej korzystają z inteligentnych urządzeń IoT, które pomagają utrzymać bezpieczeństwo i komfort mieszkania z dzieckiem: to m.in. smart odkurzacze, asystentki mowy czy zdalne zamki do drzwi[6]. Prężnie rozwija się rynek aplikacji desygnowanych dla mam: Polki szukają dzięki nim placów zabaw, dostają alerty rozwoju niemowlęcia, zamawiają codzienne zakupy z dostawą pod drzwi, a coraz większe ubranka zdobywają podczas clothes swaps. Pokutujący, szkodliwy stereotyp o przeżywającej załamanie nerwowe, zaniedbanej kobiecie odchodzi do lamusa – Matka Polka pracuje dziś elastycznie z domu, może nawet tworzy startup, projektuje przyszłość i dba swój dobrostan, korzystając z kalejdoskopu cyfrowych rozwiązań, które jak na drożdżach rosną na krajowym rynku technologii. Wypadamy dobrze także na tle Europy: panie z jednym lub trójką i więcej dzieci pracują u nas częściej niż przeciętnie kobiety w UE[7].
Matka ma prawo do wsparcia
Choć usługi, które towarzyszą na co dzień matkom, mogą doskonale wpisywać się w rytm życia, nie mogą zastąpić empatii i wyrozumiałości wobec samych siebie. Mimo to pojawia się coraz więcej rozwiązań które sprawiają, że polska mama może czasem odpuścić i pozwolić sobie odpocząć. Z pomocą przychodzi szwajcarski startup Batmaid – elegancki, cichy asystent codzienności w usługach home wellness.
- W Batmaid wierzymy, że czas naszych Klientek – mam, partnerek, przede wszystkim kobiet - jest tego bezsprzecznie wart. Chcemy być świadkami pozytywnych zmian, opartych na partnerstwie obowiązków domowych, ale zachodzą one powoli, a my dostrzegamy wciąż aktualne wyzwania. Dlatego działamy tu i teraz. Od lat naszą ideą jest pomoc w utrzymywaniu wewnętrznej harmonii i dobrostanu dzięki wyręczaniu od niezbędnych, ale często czasochłonnych obowiązków. Można to przedstawić jako drugą szansę: dajemy czas, który mama może poświęcić dla swojego dziecka, partnera lub partnerki, a przede wszystkim dla s i e b i e – wyjaśnia Piotr Majdan z Batmaid.
Batmaid to międzynarodowa firma z zapleczem technologicznym znajdującym się w Polsce. Obecna jest jak na razie w Warszawie, w przyszłości planuje ekspansję na kolejne miasta. Głównym motywem działania Batmaid jest tworzenie sprawiedliwego ekosystemu zatrudnienia personelu sprzątającego: jasność i przejrzystość umów zawieranych z współpracownikami, a także uczciwe warunki pracy.
[1] https://www.polskieradio.pl/7/129/Artykul/2690232,Kto-wykonuje-wiecej-obowiazkow-domowych-Kobieta-czy-mezczyzna
[2] https://www.inverse.com/article/57441-men-vs-women-how-much-they-clean-stereotypes-society
[3]https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19andthedifferenteffectsonmenandwomenintheukmarch2020tofebruary2021/2021-03-10
[4] https://www.polskieradio.pl/87/129/Artykul/2690232,Kto-wykonuje-wiecej-obowiazkow-domowych-Kobieta-czy-mezczyzna
[5] https://kig.pl/matka-polska-niepartnerska/
[6] https://antyweb.pl/matki-coraz-blizej-technologii
[7] https://www.karierawfinansach.pl/artykul/raporty/aktywnosc-zawodowa-kobiet

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

Dreame comes true – doskonały rok marki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Konsument
Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.