Rewolucja w branży oświetleniowej szansą dla zielonej transformacji
Już od 25 sierpnia 2023 tradycyjne świetlówki typu T5 i T8 przestaną być produkowane. To rezultat unijnej dyrektywy RoHS, której zadaniem jest wyeliminowanie substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego z powszechnego obiegu. Oświetlenie LED, które zapewnia wysokie oszczędności energii elektrycznej i nie posiada w swoim składzie rtęci, już niebawem stanie się jedynym dostępnym na europejskim rynku.
Toksyczne świetlówki
Tradycyjne świetlówki przez lata uchodziły za nieodłączny element przestrzeni użytku publicznego, takich jak placówki medyczne, obiekty edukacyjne, podziemne strefy parkingowe czy zakłady przemysłowe. Często można było je spotkać również na urzędowych korytarzach czy w biurach. Ich produkcja zakończy się jednak wraz z 25 sierpnia 2023, co oznacza, że już w przeciągu kilku najbliższych lat wiele miejsc będzie musiało zainwestować w nowoczesne oświetlenie LED-owe.
Świetlówki zawierają szkodliwą rtęć, która choć nie uwalnia się podczas użytkowania lamp, stwarza poważne niebezpieczeństwo w przypadku uszkodzenia.
Dyrektywa RoHS i oświetlenie LED
Nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyka wszystkich krajów wspólnoty. Celem zielonej transformacji jest zminimalizowanie lub całkowite wyeliminowanie negatywnego wpływu usług, maszyn oraz produktów na środowisko naturalne, zdrowie i bezpieczeństwo. Od 2013 roku RoHS rozszerza swoje zasięgi na kolejne branże i gałęzie przemysłu. Od września do historii przejdzie produkcja świetlówek, które od dłuższego czasu są wypierane przez oświetlenie LED.
Moduły LED to innowacyjne rozwiązanie, które zapewnia szereg korzyści – zarówno finansowych, jak i środowiskowych. Ich długa żywotność gwarantuje, że produkty będą służyły przez lata, więc nie ma potrzeby bezustannego wymieniania komponentów. Potrafią one wygenerować najwyższej jakości światło, równocześnie pobierając małe ilości energii elektrycznej. W ten sposób ślad węglowy jest znacznie mniejszy niż w przypadku eksploatacji tradycyjnych świetlówek.
W zgodzie z naturą
Misją Lena Lighting jest budowanie zrównoważonego świata, na czele z szeroko pojętą ochroną środowiska naturalnego poprzez redukcję śladu węglowego. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, zarówno system produkcji, jak i sama eksploatacja gotowych produktów Lena Lighting, opierają się na ekologii i trosce o otaczający nas świat.
W ofercie Lena Lighting znajdują się lampy oparte na wysoce energooszczędnych modułach LED. Badania pokazują, że oprawy od wielkopolskiego producenta, skorelowane z inteligentnymi systemami zarządzania światłem, generują nawet do 86% oszczędności energii elektrycznej w skali roku. To ogromna różnica, która inspiruje do rozważenia wymiany oświetlenia zarówno w infrastrukturze drogowej, jak i wszelkiego typu obiektach – od hal przemysłowych, przez obiekty użyteczności publicznej i hotele, po wnętrza prywatne.

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Srebro dla McCANN Poland na Effie Awards Europe

„LEGO Masters. Kierunek Polska” w showroomie WIŚNIOWSKI
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.