MiniSerial edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”
Rusza nowy projekt Fundacji Nutricia. W ramach ogólnopolskiego, edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia” powstał MiniSerial. Ma on wspierać rodziców w codziennym żywieniu ich dzieci w 1000 pierwszych dniach życia, czyli w tzw. „krytycznych okresach” rozwoju, w których organizm człowieka jest bardzo wrażliwy na nadmiar lub niedobór składników odżywczych. A dodatkowo edukować opiekunów, że dbając o prawidłowe żywienie dziecka w tym okresie mają ogromny wpływ na jakość jego życia teraz i w przyszłości.
Wyzwanie
Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie i zrealizowanych przy wsparciu Fundacji Nutricia[1] są alarmujące: zbyt wiele niemowląt w Polsce jest nieprawidłowo karmionych w pierwszym okresie swojego życia. 61% polskich niemowląt jest zbyt wcześnie odstawianych od piersi i za szybko są im podawane posiłki dla dorosłych. Niemal wszystkie polskie dzieci po 1. roku życia (94%) otrzymują wraz z dietą niewystarczającą ilość witaminy D. Aż 88% – za mało warzyw. 3/4 z nich (75%) spożywa zbyt wiele cukru. Dodatkowym problemem jest też to, że aż 83% dzieci po 12. miesiącu życia dostaje posiłki dosalane. W efekcie aż co trzecie dziecko w Polsce (32%) w wieku 5-36 miesięcy ma niewłaściwą masę ciała. W szerszej perspektywie tendencje te mogą mieć negatywny wpływ na stan zdrowia całego polskiego społeczeństwa. Warto raz jeszcze podkreślić, że 1000 pierwszych dni życia dziecka to okres intensywnego wzrostu i rozwoju oraz kształtowania nawyków żywieniowych oraz ma fundamentalne znaczenie dla jego zdrowia teraz i w dorosłym życiu.
Cel
Celem emitowanego MiniSerialu jest dotarcie do rodziców z wiedzą na temat roli prawidłowego żywienia w okresie 1000 pierwszych dni, liczonymi już od chwili poczęcia. Chodzi o dotarcie do rodziców z przekazami dotyczącymi trzech „krytycznych okresów” rozwoju dziecka. Po pierwsze, żeby prawidłowo się rozwijać, dziecko potrzebuje różnorodnych składników odżywczych z mleka matki. Ta wyjątkowa kompozycja wspiera prawidłowy rozwój, w tym odporność malucha. Po drugie , bardzo ważne, by mieć na uwadze fakt, iż organizm dziecka na etapie rozszerzania diety jeszcze się rozwija, jest wrażliwy i niegotowy na „dorosłą żywność”. Dobrze wiedzieć, że żywność dla niemowląt i małych dzieci oznaczona wskazaniem wieku charakteryzuje się dużo surowszymi normami i kontrolą niż żywność ogólnego przeznaczenia. Warto więc zadbać o jakość i bezpieczeństwo podawanych dziecku produktów. Po trzecie , dziecko po skończeniu pierwszego roku życia potrzebuje 6. razy więcej witaminy D oraz 4. razy więcej żelaza i wapnia[2] niż osoba dorosła, a mleko to nadal ważny składnik jego diety.
Forma
MiniSerial to seria trzech 30-sekundowych odcinków, obejmujących 3 kluczowe etapy żywienia dziecka: karmienia piersią, rozszerzania diety oraz okres po 1. roku życia. Bohaterem serialu jest chłopczyk o imieniu Antoś, który prowadzi narrację z perspektywy niemowlaka, a następnie ponad rocznego dziecka. Głosu małemu aktorowi udziela dorosły lektor. Ta zabawna forma przypomina sytuację z sympatycznej, familijnej komedii „I kto to mówi”.
Media
Materiały będą dostępne na platformie YouTube na kanale „Żywienie w 1000 pierwszych dni życia” oraz w skróconej 15-sekundowej formie, która już wkrótce będzie promowana na profilu FB @1000 Pierwszych Dni.
Zapraszamy do obejrzenia MiniSerialu:
- Karmienie piersią
- Rozszerzanie diety
- Żywienie dziecka po 1. roku życia
O kampanii: Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „1000 pierwszych dni dla zdrowia” wspiera Rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych ich dzieci. Przyzwyczajenia i zachowania żywieniowe, które uda się wypracować z dzieckiem podczas 1000 pierwszych dni życia czyli od poczęcia do około 3. roku życia, będą miały istotny wpływ na jego zdrowie teraz i gdy dorośnie. Kampania została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Program realizowany jest od 2013 r. Więcej na: www.1000dni.pl
O inicjatorze: Inicjatorem kampanii jest Fundacja Nutricia, której misją jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. Wspieramy dzieci i rodziców, pacjentów oraz ich bliskich, jak również przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, realizując działania edukacyjne na temat roli żywienia oraz finansując badania naukowe. Za pomocą naszych działań dążymy do: edukowania przyszłych pokoleń o kluczowej roli odpowiedniego żywienia w okresie 1000 pierwszych dni życia, ograniczenia skali problemu niedożywienia w chorobie oraz budowania nawyków umożliwiających zdrowe starzenie się. Więcej na: www.fundacjanutricia.pl
[1] Ogólnopolskie badanie, dotyczące stanu odżywienia oraz sposobu żywienia polskich dzieci pod nazwą „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia”, zostało zrealizowane w 2016 roku przez Instytut Matki i Dziecka. Projekt badawczy został zainicjowany i sfinansowany przez Fundację NUTRICIA. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1059 rodziców niemowląt i małych dzieci z całej Polski.
[2] Normy żywienia dla populacji polskiej. Jarosz M. (red): Warszawa, Instytut Żywności i Żywienia, 2017

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.