Komunikaty PR

Młodzież gotuje się na zmiany

2020-10-14  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
  • Przynajmniej co drugi nastolatek chce się lepiej odżywiać i szuka informacji na ten temat. Jednak tylko 1 na 10 chłopców i co czwarta dziewczynka rozmawia na ten temat ze znajomymi[1].
  • Racjonalne gospodarowanie żywnością to ogólnokrajowy problem – ponad jedna trzecia Polaków wyrzuca zakupioną żywność (pieczywo, owoce, wędliny czy warzywa) przynajmniej kilka razy w miesiącu[2].
  • Odpowiedzią na zapotrzebowanie na rzetelne informacje dotyczące zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania czy zero waste jest kampania edukacyjna „Gotuj się na zmiany”, prowadzona przez WINIARY.
  • Wiedza jest przekazywana uczniom w formie atrakcyjnych filmów z popularnymi  influencerami, prezentacji oraz quizów. W bezpłatnej akcji udział może wziąć każda chętna szkoła – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Za realizację zajęć programu przewidziane są nagrody finansowe, a dla najaktywniejszych szkół – eventy kulinarne z kucharzem Robertem Harną.

Prawidłowe odżywianie, odpowiednie gospodarowanie żywnością i zdrowy styl życia – nasze podejście do tych kwestii zależy zarówno od tego, w jaki sposób zostaliśmy wychowani, jak i wiedzy jaką przekazano nam w szkole. Złe nawyki nastolatków przekładają się na nieprawidłowe przyzwyczajenia w życiu dorosłym, które z kolei są przekazywane następnemu pokoleniu – tłumaczy Magdalena Jabłońska, Specjalista ds. Komunikacji WINIARY. – Nauczyciele i inni pracownicy w szkole zwracają uwagę na to, że uczniom zdarza się wyrzucać jedzenie – najczęściej dlatego, że zamiast zaplanowanych posiłków wolą zjeść słodycze czy przekąski. Tylko odpowiednia edukacja może zmienić tę sytuację.

W odpowiedzi na to wyzwanie, w tym roku po raz dziesiąty marka WINIARY organizuje program edukacyjny „Gotuj się na zmiany”, który jest kierowany do młodzieży szkolnej w wieku 12-15 lat oraz ich rodziców. Kampania główny nacisk kładzie na promocję zasad prawidłowego odżywiania, budowanie dobrych nawyków żywieniowych oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności w myśl trendu zero waste.

Nuda na talerzu? Niekoniecznie

Wyrażenia takie jak „prawidłowe odżywianie” czy „zbilansowany posiłek” mogą młodzieży kojarzyć się stereotypowo z koniecznością jedzenia niesmacznych potraw czy czasochłonnego przygotowywania posiłków. Dlatego w ramach programu „Gotuj się na zmiany” od dziesięciu edycji tworzymy warunki do dialogu, który pokazuje, że zdrowy styl życia nie musi się kojarzyć z nudą na talerzu – komentuje Magda Jabłońska z WINIARY.

Zarejestrowane placówki szkolne dostaną w ramach projektu dostęp do scenariuszy zajęć, których integralnym elementem będą angażujące aktywności, takie jak interaktywne filmy, prezentacje czy quizy. Pakiet dydaktyczny jest współtworzony przez dietetyczkę dr Katarzynę Zadkę, autorkę wielu artykułów na temat prawidłowego żywienia publikowanych w sieci. Przekazywanie wiedzy wesprą influencerzy, tacy jak Natalia Paździor (zwyciężczyni pierwszej edycji MasterChef Junior), Pan Belfer czy Łukasz Gluza. Jako ambasadorzy programu wystąpią w filmach na stronie WWW i kanałach Social Media, w których będą się dzielić swoimi inspiracjami i pomysłami na zdrowy styl życia.

Nagrody dla szkół

Mimo że już samo poszerzanie wiedzy uczniów jest niezwykłą nagrodą dla każdego pedagoga,
w ramach programu „Gotuj się na zmiany” WINIARY proponuje dodatkowe korzyści dla zarejestrowanych nauczycieli. Nadesłana dokumentacja z realizacji zajęć czy udział w ankietach przełoży się na punkty, które z kolei przy odpowiedniej liczbie nauczyciel może wymienić na nagrody, takie jak elektroniczna karta podarunkowa do Empiku, sklepów Decathlon czy RTV EURO AGD – każda o wartości 200 zł. W przewidzianej na wydarzenie puli mieści się aż 800 takich nagród. Dla pięciu najbardziej aktywnych nauczycieli przygotowana jest z kolei nagroda specjalna – lekcje kulinarne z udziałem kucharza Roberta Harny, który przybliży wartościowe przepisy kulinarne oraz tajniki obsługi sprzętu kuchennego.

Dodatkowo w kwietniu 2021 r. przewidziany jest konkurs kreatywny dla zarejestrowanych pedagogów. Autorzy najlepiej wykonanego zadania kreatywnego mogą się spodziewać, że ich szkoła zostanie odwiedzona przez zespół WINIARY, który zorganizuje event kulinarny z udziałem ambasadorów programu o wartości ok. 50 000 zł. Oprócz nagrody głównej, na zwycięzców czeka również 10 wyróżnień w postaci kart podarunkowych do RTV Euro AGD, o wartości 1000 zł każda.

W bezpłatnej akcji „Gotuj się na zmiany” udział może wziąć każda chętna szkoła podstawowa – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Poprzednie edycje akcji dotarły już do około miliona uczniów. Tegoroczna edycja potrwa prawie cały rok szkolny, od 9 listopada do 30 czerwca.

Każda edycja programu obejmowana była patronatem przez szereg renomowanych instytucji, m.in. Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzecznika Praw Dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych czy Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Patronami medialnymi 10. edycji są: portal „Nasze Miasto” oraz czasopisma „Victor” i „Sygnał”.

Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie internetowej: www.gotujsienazmiany.pl.

 


[1] Badanie Kantar Millward Brown „Nawyki żywieniowe nastolatków” na zlecenie Nestlé Polska S.A.

[2] Badanie Instytutu Kantar Millward Brown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Prawo

Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.