Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko dyskutowali uczestnicy międzynarodowej konferencji „Duch harmonii dla przyszłości naszej planety” podczas EXPO 2025 w Osace z udziałem m.in. redaktor naczelnej Vogue Japonia Tiffany Godoy oraz założycielki warszawskiego Teatru Ekologicznego Bohema House dr Katarzyny Michniewskiej.
Na modę można i należy spojrzeć szerzej - przekonywała dr Michniewska. Styl ubioru nie jest jedynym przejawem mody. Całość postaw życiowych podlega modom i trendom. Marki odzieżowe, a także rozpoznawalne postacie publiczne mają do odegrania ogromną rolę w kreowaniu postaw proekologicznych. Stąd, jak mówiła, wybór sztuki teatralnej jako narzędzia kształtowania postaw społecznych wobec środowiska naturalnego. W realizację tej misji angażują się znani i popularni artyści, którzy mają wpływ na promowanie określonych trendów i zachowań. Dodała, że w Bohema House nie tylko przedstawienia zawierają treści dotyczące poszanowania planety. Również “na zapleczu” ważna jest ekologia. Materiały używane do tworzenia scenografii są ekologiczne a kostiumy tworzone są w oparciu o upcykling.
Jeśli chodzi o przemysł odzieżowy, to uczestnicy konferencji zwracali uwagę, że wbrew obiegowej opinii marki premium są bardziej ekologiczne niż te, które tworzy tzw. fast fashion. Droższa odzież produkowana jest z lepszej jakości materiałów, bardziej szanowana przez właściciela, a co z tym idzie często nawet przekazywana z pokolenia na pokolenie. Ogólnie szacunek do przedmiotów - wywodzący się z tradycji - sprzyja produkowaniu i kupowaniu rzeczy trwałych, co przekłada się na zmniejszenie masowej produkcji i bardziej racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi. Nieprzypadkowo takie refleksje wybrzmiały w Japonii, gdzie zakorzeniona jest tradycja naprawy rzeczy, również w widoczny sposób. Niektóre z tych metod urosły do rangi sztuki – jak spajanie złotem rozbitej ceramiki (Kintsugi).
Podczas konferencji odbył się pokaz kimon z upcyclingu wykonanych przez licealistki a zaprezentowanego przez same projektantki wspólnie z dojrzałymi wiekiem modelkami na wózkach.
Dr Katarzyna Michniewska jest polskim przedsiębiorcą i innowatorem w obszarze edukacji ekologicznej ekonomii środowiskowej i zdrowia środowiskowego. Na konferencji była obecna jako jedyna prelegentka z Polski. Reprezentowała założony przez siebie pierwszy w Polsce ekologiczny teatr Bohema House.
„Sesja do której zostałam zaproszona - Przyszłość mody i tradycji - pokazała dobitnie – jedno bez drugiego nie istnieje i obie mogą czerpać z siebie dla dobra społeczeństwa. To prawdziwa japońska wizja, w której starsi darzeni są estymą ze względu na mądrość i doświadczenie, ale jednocześnie ceniona jest innowacja i zapał młodych” – mówi Katarzyna Michniewska.
W panelu dyskusyjnym, do którego została zaproszona dr Katarzyna Michniewska, wzięli udział ponadto: Tiffany Godoy – redaktor naczelna Vouge Japonia, Kenta Takatani – projektant i dyrektor kreatywny marki Yamamoto, Kansai Showko – artysta ceramik prezes Spring Show.
Teatr Bohema House działa w obszarze nowoczesnej edukacji ekologicznej poprzez sztukę, rozrywkę i emocje. Do swoich widzów dociera za pomocą muzyki, tańca i akrobacji. Aby inspirować również praktycznym przykładem, teatr do swoich spektakli tworzy kostiumy wyłącznie z upcyklingu.
Dr Katarzyna Michniewska została zaproszona do uczestnictwa w konferencji przez władze miasta Kioto, które również prowadzą intensywną działalność na rzecz proekologicznych postaw społecznych. To właśnie w Kioto odbył się szczyt klimatyczny, na którym większość krajów zgodziła się co do tego, jak wielkim zagrożeniem jest kryzys klimatyczny i uzgodniła cele redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Wystawa światowa EXPO 2025 odbywa się w dniach 13 kwietnia – 13 października 2025 r. na wyspie Yumeshima (Wyspa Marzeń) w Zatoce Osaka w regionie Kansai. Temat przewodni Wystawy brzmi: „Projektowanie Przyszłego Społeczeństwa dla Naszego Życia”. Gości na niej 175 krajów i organizacji międzynarodowych.
Bohema House Sp. z o.o.
Bohema House Sp. z o.o. to spółka powołana do realizacji i zarządzania pierwszym na świecie Teatrem Ekologicznym Bohema House, którego celem jest edukacja polskiego społeczeństwa na temat kryzysu klimatycznego i recyklingu poprzez sztukę. Spółka zarządza także największym Rodzinnym Edukacyjnym Centrum Rozrywki Ekologicznej – RECRE, zlokalizowanym na warszawskiej Białołęce, gdzie za pomocą sztuki wysokiej i stanowisk interaktywnych całe rodziny mogą zobaczyć jak dbać o środowisko naturalne.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. to powołana przez grupę polskich przedsiębiorców, jedna z pierwszych organizacji odzysku w Polsce. Obecnie obsługuje rekordową liczbę ponad 6 000 firm przejmując od nich obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych wprowadzonych na polski rynek. Umożliwia wywiązanie się z ciążącego na przedsiębiorcach ustawowego obowiązku, jakim jest opłata produktowa poprzez recykling opakowań. Dzięki temu zwróciła miliony ton odpadów w trakcie swej działalności, wspierając recykling odpadów opakowaniowych, dofinansowanie recyklerów i realizacji publicznych kampanii edukacyjnych w oparciu o wszystkie cele zrównoważonego rozwoju (SDGs). W ramach tej spółki realizowany jest cykl ekologicznych programów edukacyjnych „Ty Śmieciu! Ekocyklicznie o gospodarce...” który jest dystrybuowany w mediach, w placówkach edukacyjnych i na uczelniach wyższych w kraju i na świecie i dotarł już do ponad 4 milionów widzów.
Więcej na: Kraj kwitnącej myśli - Japonia wciąż inspiruje i wyznacza trendy - Katarzyna Michniewska
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Agata Bagrowska
Dział Public Relations
tel. 792029073
e-mail: pr|bohemahouse.com| |pr|bohemahouse.com
Źródło informacji: Teatr Bohema House

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji

Zima w stylu Black & White z Lee Cooper
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.