5 kroków do bezpiecznych i przyjemnych świątecznych podróży
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Zbliżający się okres świąt to dla wielu osób szansa na odpoczynek, a także spotkania z bliskimi, których nie widzieli od miesięcy. Wiele rodzin wybierze się na świąteczne wyjazdy najczęściej autem. Co zrobić, by upragniony wyjazd nie przerodził się w wyprawę z niechcianymi przygodami?
- Zwróć uwagę na głębokość bieżnika w twoich oponach
Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem zdradzającym stan opon jest głębokość bieżnika. Im większa jest jego grubość, tym sprawniej opona radzi sobie na drodze. Bieżnik opon zimowych, jak na przykład w Goodyear UltraGrip Performance+, ma liczne nacięcia i rowki, zaprojektowane z myślą o trudniejszych warunkach drogowych, wgryzaniu się w śnieg i efektywnym odprowadzaniu wody oraz błota pośniegowego spod kół.
Wraz ze stopniowym zużyciem bieżnika spada przyczepność opon na drodze. Minimalna wysokość bieżnika, którą dopuszczają polskie przepisy drogowe, wynosi 1,6 mm. Jest to jednak wartość graniczna, do której nigdy nie powinniśmy docierać. Producenci opon zalecają wymianę opon zimowych na nowe, kiedy bieżnik osiągnie 4 mm. Jest to podyktowane troską o bezpieczeństwo. Zbyt niski bieżnik to gorsze osiągi opon i większa podatność na przykład na aquaplaning – zjawisko, które występuje, kiedy bieżnik nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wody, a w miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny. To właśnie on powoduje, że opona traci swoją przyczepność, a o wypadek w takich okolicznościach nietrudno.
2. Sprawdź ciśnienie w oponach, pamiętaj też o kole zapasowym
Poziom ciśnienia w oponach powinien być optymalny przez cały okres eksploatacji samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ma swoje konsekwencje – bieżnik nie przylega do jezdni odpowiednią częścią swojej powierzchni. Zimą można łatwo to sprawdzić przyglądając się śladom pozostawionym przez opony na śniegu.
Przy zbyt niskim poziomie ciśnienia wydłuża się droga hamowania, pogarsza przyczepność oraz sterowalność auta na zakrętach. Zwiększa się hałas, a także zużycie paliwa, co przekłada się na wyższe koszty eksploatacji auta. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie przyspiesza zużycie zawieszenia i również zmniejsza przyczepność.
Warto pamiętać, że ciśnienie w oponie spada wraz ze spadkiem temperatury otoczenia - należy je skontrolować, zwłaszcza przed wyjazdem na świąteczną wyprawę.
3. Zadbaj o widoczność i bądź widoczny na drodze
Przed wyjazdem w świąteczną podróż sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych (np. chłodniczego, hamulcowego, oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy). Skontroluj także stan oświetlenia w aucie: światła mijania, długie, tylne + stop, kierunkowskazy, czy świecą właściwie i czy żadna żarówka nie jest przepalona. Nie zapomnij o wycieraczkach - niesprawna wycieraczka to gorsze pole widzenia drogi, a to ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.
4. Planujesz świąteczne podróże po Europie? Sprawdź przepisy dotyczące opon w krajach, które chcesz odwiedzić
Zanim wyruszysz na świąteczny urlop upewnij się, czy kraj, do którego zmierzasz, nie wymaga posiadania zimowego ogumienia lub dodatkowego wyposażenia, takiego jak łańcuchy. Zignorowanie przepisów może narazić Cię na koszty i stres. W niektórych państwach można nie tylko dostać wysoki mandat, ale również stracić prawo do ubezpieczenia, jeśli doszłoby do wypadku. Najważniejsze jest jednak to, że niedostosowanie samochodu do warunków zimowych i bagatelizowanie związanych z tym zagrożeń obniża bezpieczeństwo nas samych i innych uczestników ruchu drogowego.
W badaniu przeprowadzonym niedawno na zlecenie Goodyear, nieco ponad połowa (54%) ankietowanych europejskich kierowców zadeklarowała, że sprawdza przepisy dotyczące opon zimowych obowiązujące w krajach docelowej podróży. Największą świadomość w tym względzie wykazują polscy i rumuńscy kierowcy.
Odpowiednie przygotowanie jest tym istotniejsze, że podróżując przez Europę, czy nawet przez jeden kraj, można trafić na naprawdę zróżnicowane warunki. Stąd też różnice w przepisach. W niektórych państwach, takich jak Holandia, Polska czy Wielka Brytania, opony zimowe nie są obowiązkowe, co wynika ze zmiennych warunków pogodowych.
Są kraje, w których istnieje konieczność wymiany opon na zimowe tylko w określonym czasie, jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne. Do takich zaliczają się Norwegia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Czechy i Francja.
Inna grupa to kraje, w których wymiana opon jest obowiązkowa w określonym czasie. Są to m.in. Włochy, Litwa, Estonia, Łotwa, czy Słowenia.
Warto pamiętać, że kraje, które wymagają stosowania opon zimowych, dopuszczają również możliwość jazdy na oponach całorocznych, ale pod warunkiem, że posiadają one homologację zimową, czyli symbol płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF). Takie kryterium spełnia na przykład całoroczna opona Vector 4Seasons Gen-3 Goodyeara.
5. Wypocznij przed podróżą
Wybierając się na świąteczny wypoczynek kierowcy powinni zadbać również o siebie i przed trasą przede wszystkim dobrze wypocząć. Jeśli to możliwe należy rozpocząć podróż w godzinach, w których organizm jest przyzwyczajony do aktywności i najlepiej zanim zaczną się godziny szczytu. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu swojego stylu jazdy do obciążenia pojazdu, bowiem zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania. Podróżując z rodziną, nie należy odwracać oczu od drogi, nawet gdy na tylnym siedzeniu jadą domagające się uwagi dzieci. Przy prędkości 100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje. Podczas jazdy zawsze należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymywać bezpieczną odległość, zwłaszcza gdy na drogach jest ślisko i zalega śnieg. Do podróży lepiej też wybierać trasy częściej uczęszczane, mamy wtedy większą gwarancję, że są odśnieżone i dobrze przygotowane do ruchu. W czasie podróży warto oczywiście sprawdzać komunikaty drogowe podawane przez media.
Przy dobrym przygotowaniu, zachowaniu ostrożności oraz rozwagi podróż samochodem może być przyjemnym doświadczeniem i wstępem do świątecznego wypoczynku. Włącz wirtualną mapę, uruchom playlistę ulubionych świątecznych piosenek i już dziś zacznij planować trasy upragnionych zimowych wypraw.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań
– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.
Prawo
Seniorzy zyskają na rencie wdowiej średnio 350 zł miesięcznie. Od 2027 roku świadczenie jeszcze wzrośnie

Z początkiem lipca ruszyły wypłaty tzw. renty wdowiej. Ponad milion wniosków o świadczenie wpłynęło do wszystkich organów emerytalno-rentowych, przy czym zdecydowana większość do ZUS. Pierwszego dnia do 86 tys. osób trafiło łącznie blisko 317 mln zł, z czego ponad 30 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku z zastosowaniem zbiegu świadczeń.
Motoryzacja
Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl

Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.