5 kroków do bezpiecznych i przyjemnych świątecznych podróży
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear@alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Zbliżający się okres świąt to dla wielu osób szansa na odpoczynek, a także spotkania z bliskimi, których nie widzieli od miesięcy. Wiele rodzin wybierze się na świąteczne wyjazdy najczęściej autem. Co zrobić, by upragniony wyjazd nie przerodził się w wyprawę z niechcianymi przygodami?
- Zwróć uwagę na głębokość bieżnika w twoich oponach
Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem zdradzającym stan opon jest głębokość bieżnika. Im większa jest jego grubość, tym sprawniej opona radzi sobie na drodze. Bieżnik opon zimowych, jak na przykład w Goodyear UltraGrip Performance+, ma liczne nacięcia i rowki, zaprojektowane z myślą o trudniejszych warunkach drogowych, wgryzaniu się w śnieg i efektywnym odprowadzaniu wody oraz błota pośniegowego spod kół.
Wraz ze stopniowym zużyciem bieżnika spada przyczepność opon na drodze. Minimalna wysokość bieżnika, którą dopuszczają polskie przepisy drogowe, wynosi 1,6 mm. Jest to jednak wartość graniczna, do której nigdy nie powinniśmy docierać. Producenci opon zalecają wymianę opon zimowych na nowe, kiedy bieżnik osiągnie 4 mm. Jest to podyktowane troską o bezpieczeństwo. Zbyt niski bieżnik to gorsze osiągi opon i większa podatność na przykład na aquaplaning – zjawisko, które występuje, kiedy bieżnik nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wody, a w miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny. To właśnie on powoduje, że opona traci swoją przyczepność, a o wypadek w takich okolicznościach nietrudno.
2. Sprawdź ciśnienie w oponach, pamiętaj też o kole zapasowym
Poziom ciśnienia w oponach powinien być optymalny przez cały okres eksploatacji samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ma swoje konsekwencje – bieżnik nie przylega do jezdni odpowiednią częścią swojej powierzchni. Zimą można łatwo to sprawdzić przyglądając się śladom pozostawionym przez opony na śniegu.
Przy zbyt niskim poziomie ciśnienia wydłuża się droga hamowania, pogarsza przyczepność oraz sterowalność auta na zakrętach. Zwiększa się hałas, a także zużycie paliwa, co przekłada się na wyższe koszty eksploatacji auta. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie przyspiesza zużycie zawieszenia i również zmniejsza przyczepność.
Warto pamiętać, że ciśnienie w oponie spada wraz ze spadkiem temperatury otoczenia - należy je skontrolować, zwłaszcza przed wyjazdem na świąteczną wyprawę.
3. Zadbaj o widoczność i bądź widoczny na drodze
Przed wyjazdem w świąteczną podróż sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych (np. chłodniczego, hamulcowego, oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy). Skontroluj także stan oświetlenia w aucie: światła mijania, długie, tylne + stop, kierunkowskazy, czy świecą właściwie i czy żadna żarówka nie jest przepalona. Nie zapomnij o wycieraczkach - niesprawna wycieraczka to gorsze pole widzenia drogi, a to ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.
4. Planujesz świąteczne podróże po Europie? Sprawdź przepisy dotyczące opon w krajach, które chcesz odwiedzić
Zanim wyruszysz na świąteczny urlop upewnij się, czy kraj, do którego zmierzasz, nie wymaga posiadania zimowego ogumienia lub dodatkowego wyposażenia, takiego jak łańcuchy. Zignorowanie przepisów może narazić Cię na koszty i stres. W niektórych państwach można nie tylko dostać wysoki mandat, ale również stracić prawo do ubezpieczenia, jeśli doszłoby do wypadku. Najważniejsze jest jednak to, że niedostosowanie samochodu do warunków zimowych i bagatelizowanie związanych z tym zagrożeń obniża bezpieczeństwo nas samych i innych uczestników ruchu drogowego.
W badaniu przeprowadzonym niedawno na zlecenie Goodyear, nieco ponad połowa (54%) ankietowanych europejskich kierowców zadeklarowała, że sprawdza przepisy dotyczące opon zimowych obowiązujące w krajach docelowej podróży. Największą świadomość w tym względzie wykazują polscy i rumuńscy kierowcy.
Odpowiednie przygotowanie jest tym istotniejsze, że podróżując przez Europę, czy nawet przez jeden kraj, można trafić na naprawdę zróżnicowane warunki. Stąd też różnice w przepisach. W niektórych państwach, takich jak Holandia, Polska czy Wielka Brytania, opony zimowe nie są obowiązkowe, co wynika ze zmiennych warunków pogodowych.
Są kraje, w których istnieje konieczność wymiany opon na zimowe tylko w określonym czasie, jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne. Do takich zaliczają się Norwegia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Czechy i Francja.
Inna grupa to kraje, w których wymiana opon jest obowiązkowa w określonym czasie. Są to m.in. Włochy, Litwa, Estonia, Łotwa, czy Słowenia.
Warto pamiętać, że kraje, które wymagają stosowania opon zimowych, dopuszczają również możliwość jazdy na oponach całorocznych, ale pod warunkiem, że posiadają one homologację zimową, czyli symbol płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF). Takie kryterium spełnia na przykład całoroczna opona Vector 4Seasons Gen-3 Goodyeara.
5. Wypocznij przed podróżą
Wybierając się na świąteczny wypoczynek kierowcy powinni zadbać również o siebie i przed trasą przede wszystkim dobrze wypocząć. Jeśli to możliwe należy rozpocząć podróż w godzinach, w których organizm jest przyzwyczajony do aktywności i najlepiej zanim zaczną się godziny szczytu. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu swojego stylu jazdy do obciążenia pojazdu, bowiem zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania. Podróżując z rodziną, nie należy odwracać oczu od drogi, nawet gdy na tylnym siedzeniu jadą domagające się uwagi dzieci. Przy prędkości 100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje. Podczas jazdy zawsze należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymywać bezpieczną odległość, zwłaszcza gdy na drogach jest ślisko i zalega śnieg. Do podróży lepiej też wybierać trasy częściej uczęszczane, mamy wtedy większą gwarancję, że są odśnieżone i dobrze przygotowane do ruchu. W czasie podróży warto oczywiście sprawdzać komunikaty drogowe podawane przez media.
Przy dobrym przygotowaniu, zachowaniu ostrożności oraz rozwagi podróż samochodem może być przyjemnym doświadczeniem i wstępem do świątecznego wypoczynku. Włącz wirtualną mapę, uruchom playlistę ulubionych świątecznych piosenek i już dziś zacznij planować trasy upragnionych zimowych wypraw.
Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.