Komunikaty PR

Auta zabytkowe jako inwestycja

2021-09-14  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.12 MB )

Po pandemicznej zapaści roku 2020 rynek aut zabytkowych zaczyna się podnosić. Najchętniej kupowane modele w Polsce to: Mercedes i Ford. Coraz więcej osób zaczyna też traktować klasyki jako dobrą lokatę kapitału.

Jest to rynek szczególnie atrakcyjny, w sytuacji, gdy ceny nieruchomości osiągają horrendalne ceny. Obawiając się inflacji ludzie chcą z zyskiem zainwestować oszczędności. Jeśli więc ktoś zna się trochę na motoryzacji, wie, które modele są poszukiwane, a na dodatek sam potrafi wykonać część prac renowacyjnych, może na tym naprawdę dobrze zarobić. Na przykład amerykański krążownik zakupiony na około 50 tys. zł. po kapitalnym remoncie osiąga cenę dwa, a z czasem nawet trzy razy wyższą - mówi Sebastian Pućkowski, prezes firmy Kameleon Transport, która od kilkunastu lat zajmuje się sprowadzaniem aut z USA i innych krajów.

Przyznaje on, że w zeszłym roku, kiedy w transporcie międzynarodowym zapanował chaos handel zabytkami też siadł.

Powoli rynek zaczyna się odbijać i wraca do poziomu sprzed pandemii. W naszej firmie około 6 proc. sprowadzanych samochodów do modele zabytkowe  

- dodaje prezes Kameleon Transport.

 Blaski i cienie rejestracji zabytków

Za zabytek zwykło się uważać samochód, który skończył 30 lat. Zgodnie z prawem co najmniej 15 lat temu marka ta powinna być wycofana z produkcji. Auto musi też w 75 proc. musi posiadać oryginalne części. Znowelizowane niedawno polskie przepisy miały doprowadzić do tego, by na żółte blachy nie były rejestrowane pospolite, choć leciwe auta. Aktualnie zabytkowe egzemplarze są wpisywane do inwentarza i muszą być pod opieką konserwatora zabytków.  Historycznych samochodów nie można bez zezwolenia przerabiać i wywozić za granicę, ani nimi swobodnie obracać.

Dlatego wielu automaniaków nie decyduje się na rejestrację starszych aut jako zabytkowych. Mimo, że są też tego wymierne korzyści. Za sprowadzenie zabytku płaci się tylko podatek w wysokości 6 proc. wartości samochodu. Nabywca jest zwolniony z cła, które w zależności od ceny dwuśladu, może wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy zł. Nie musi też kupować polisy OC i dokonywać regularnych przeglądów.

Kto kupuje klasyki?

Jak zauważa Sebastian Pućkowski, prezes Kameleon Transport zabytkowe klasyki kupują dwie grupy osób.  

Pierwsza to majętni kolekcjonerzy, polujący na wyjątkowe egzemplarze, żeby wzbogacić swoją stajnię. Cło i wysokie koszty utrzymania zabytku zazwyczaj nie są dla nich problemem. Druga to osoby, które na sprowadzonym aucie chcą po prostu zarobić. W Polsce wcale nie jest ich mało - uważa Sebastian Pućkowski - Nasi mechanicy uchodzą w Europie za ekspertów od renowacji motoryzacyjnych zabytków. Znają się na tym, są szybcy i precyzyjni, a z uwagi na to, że ich stawki są dużo niższe niż na Zachodzie, często otrzymują stamtąd intratne zlecenia. Warsztaty specjalizują się zazwyczaj w określonych markach.

 

Rynek zabytkowych aut w Polsce jest ciągle młody. Dopiero w 2017 roku powstał pierwszy dom aukcyjny specjalizujący się w samochodowych klasykach. Do tej pory na terenie naszego kraju zarejestrowano około 80 tys. historycznych dwuśladów.

Skąd przypływają do nas zabytkowe auta?

Na polskich drogach samochody na żółtych blachach to głównie modele z przełomu lat 80 i 90. Poza perełkami z PRL-u - polonezami czy małymi fiatami, zainteresowaniem kupców cieszą się też stare Fordy, Mazdy, BMW, Jeepy, Mercedesy oraz Dodge. Auta te zyskują z każdym rokiem, drożeją nawet o kilka procent. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w trudnym 2020 roku Polacy zarejestrowali 2060 zabytkowych samochodów, 56 proc. z nich to auta osobowe (najwięcej Mercedesów S i kultowych Fordów mustangów).

Najpopularniejsza wśród miłośników starych aut licytacja klasyków odbywa się przez portal https://www.mecum.com/.

Zabytki docierają do nas przeważnie z amerykańskich aukcji - mówi specjalista Kameleon Transport. - Głównie dlatego, że są tam tańsze i można trafić znakomite okazje. Często kosztują o 30 proc. mniej niż w Europie. Bardziej luksusowe samochody, z ekskluzywnym wyposażeniem sprowadzane są z Arabii Saudyjskiej, ale coraz chętniej wypuszczamy się też na rynek japoński. Można tam kupić unikaty, na dodatek są one zazwyczaj bardzo dobrze zachowane. Prawdziwi poszukiwacze skarbów eksplorują demoludy, gdzie za kilkanaście tysięcy złotych kupują klasyki, które po remoncie osiągają kwoty wielokrotnie wyższe.

Na stronie  https://testcarcalculator.azurewebsites.net/ znajduje się poręczny kalkulator, gdzie można policzyć orientacyjne koszty sprowadzenia auta z USA.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Strategia Mercedesa zakłada wzrost znaczenia topowych modeli – od sportowych maszyn AMG przez luksusowe Maybachy aż po „przygodową” Klasę G. Cel: nie tylko
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Konsument

Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Gwiazdy

Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.