Bezpieczeństwo jednośladów na polskich drogach
(Nie)bezpieczny rowerzysta
W minionym roku 2022 roku rowerzyści uczestniczyli w 3 685 wypadkach drogowych, w których zginęło 170 rowerzystów, a rany odniosło aż 3 356 osób. Większość takich wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce na obszarze zabudowanym (3 251). Z kolei poza obszarem zabudowanym w wypadkach tych występowało o wiele więcej ofiar – w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna.
Najtrudniejszy czas dla cyklistów
Jak pokazują statystyki, rowerzyści najczęściej uczestniczyli w wypadkach w czerwcu (15,4% ogółu), czyli w szczycie sezonu. Z kolei najwięcej z nich zginęło w październiku (13,5%), w czasie gdy na drogach pojawiają się pierwsze niesprzyjające warunki.
Przyglądając się wypadkom drogowym na poszczególne dni tygodnia, można zauważyć, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów występowało w czwartki (17,8% ogółu) – czyżby cykliści myślami rozpoczynali już weekend? Z kolei najwięcej z nich zginęło w poniedziałki i środy (19,4%). Do większości tych wypadków, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierowcy samochodów osobowych.
Rowerzysta też może spowodować wypadek!
Nie tylko kierowcy samochodów popełniają na drogach błędy, które prowadzą do poważnych kolizji. W 2022 roku cykliści przyczynili się do spowodowania aż 1 304 wypadków, w których zginęły 72 osoby, a 1 286 osób doznało poważnych obrażeń. Najczęstszymi przyczynami tych wypadków było: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (394 wypadki), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (204 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (137 wypadków) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (98 wypadków) i nieprawidłowe wymijanie (94 wypadki).
Wiek sprawców wypadków
O ile w przypadku kierujących samochodami, najczęstszymi sprawcami wypadków są osoby młode i niedoświadczone, tak w przypadku rowerzystów statystyki pokazują, że największe zagrożenie powodują osoby starsze. Rowerzyści powyżej 60 roku życia, byli sprawcami prawie 24% ogółu wypadków spowodowanych przez rowerzystów! W wypadkach tych zginęły 34 osoby, a 286 zostało rannych.
A co z motocyklistami?
Wiadomo już, że rowerzysta na polskich drogach powinien zachowywać szczególną ostrożność. A co w przypadku kierujących motocyklami? Otóż w 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 1 827 wypadkach drogowych, w których zginęło 153 kierujących motocyklami, a 1 553 zostało rannych. Kierujący motocyklami najczęściej uczestniczyli w wypadkach w okresie od czerwca do sierpnia, czyli w czasie, gdy warunki na drogach są najbardziej optymalne. Najwięcej kolizji z udziałem motocyklistów miało miejsce w dni weekendowe.
Podobnie jak w przypadku cyklistów, do ponad 50% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. W przeważającej mierze wypadki te powstały z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu.
Motocykliści też popełniali błędy!
Nie wszystkie wypadki z udziałem motocykli były spowodowane przez kierowców aut. W 2022 roku motocykliści byli sprawcami 770 wypadków, w których zginęło 101 osób, a 759 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było: niedostosowanie prędkości do warunków (430 wypadków), nieprawidłowe wyprzedzanie (93 wypadki), niezachowanie bezpiecznej odległości (85 wypadków) oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (40 wypadków).
Relatywnie duże zagrożenie powodują kierujący w wieku 25-39 lat. Spowodowali oni 326 wypadki, w których ponad 50% uczestników poniosło śmierć, a 40% osób zostało rannych.
Sposób na bezpieczniejsze przejazdy
Kierujący motocyklami i rowerami zawsze powinni zachowywać na drogach większą uważność, ponieważ w razie wypadku nie chroni ich karoseria. Oprócz rozsądnego dopasowania prędkości jazdy do warunków na drodze, sposobem na zapewnienie sobie bezpieczeństwa może być wyposażenie swojego jednośladu w wideorejestrator.
Dla wszystkim jednośladów dobrym rozwiązaniem będzie Mio MiVue M700, urządzenie dedykowane rowerom, hulajnogom oraz motocyklom, skuterom i quadom. Kamera ta nagrywa w rozdzielczości 2K 1440 p. Jej gęstość zapisu wynosi 60 kl./s, co pozwala uzyskać wyraźny obraz podczas dynamicznej jazdy. Kamerka posiada rzeczywisty kąt widzenia 140 stopni. Posiada autorską technologię Mio Night Vision – dzięki temu zapewnia doskonałe doświetlenie nagrania nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. MiVue M700 posiada metalową obudowę, utwardzone szkła oraz standard wodoodporności IP67, dzięki czemu kamery można używać nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Mio MiVue M700 kosztuje ok. 689 zł.
Mio MiVue M700 można doposażyć w tylną kamerę: Mio MiVue M40. Tę kamerkę (60 x 60 x 22 mm, 52 gramy) można zainstalować w bezpiecznej lokalizacji z tyłu. Matryca umożliwia zapis wideo w rozdzielczości Full HD 1080p przy 30 kl./. Bardzo dobrą widoczność zapewni przetwornik marki Sony STRAVIS wsparty szklanym obiektywem z rzeczywistym kątem widzenia wynoszącym 130o oraz jasnością f1/6. Mio MiVue M40 również posiada technologię Mio Night Vision. Można ją kupić za ok. 549 zł.
Motocykliści mogą natomiast zainteresować się wideorejestratorem Mio MiVue M760D z tylną kamerą w zestawie. Kamera przednia nagrywa w jakości Full HD, posiada też obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Wbudowany moduł GPS pozwala na precyzyjną lokalizację czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki technologii Mio Night Vision Pro, kamery nagrywają wyraźne i jasne obrazy nawet przy kiepskich warunkach oświetleniowych. Wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych. Za Mio MiVue M760D zapłacisz 1539 zł.
Źródło danych: statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html
Patryk Mikiciuk,Cyber Marian i plenerowa scena muzyki trance - AIR MOTO SHOW
Przygotowanie do sezonu rowerowego: bike days w Elektrowni Powiśle
Niterra przedłuża współpracę ze Scuderia Ferrari
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów
Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.