Co zrobić by naprawa auta przebiegła sprawnie?
Według powszechnej opinii kierowcy mniej boją się wizyty u dentysty niż tej w warsztacie. Właściciele aut obawiają się m.in. wysokich kosztów oraz długiego czasu naprawy, dlatego niekiedy zdarza się im odkładać przegląd techniczny czy naprawę „drobnej” usterki. To jednak według ekspertów może mieć nie tylko niekorzystny wpływ na stan techniczny auta, lecz także rzutować na bezpieczeństwo jazdy. To jak ważne jest serwisowanie auta i co zrobić, by wizyta w warsztacie przebiegła sprawnie i nie wiązała się z serią niespodzianek wyjaśnia ekspert platformy Motointegrator.com, największej w Polsce wyszukiwarki warsztatów samochodowych.
– Auto – tak jak organizm – jest systemem naczyń połączonych, a porównywanie mechanika do lekarza czy stomatologa nie jest wcale nieadekwatne. W przypadku zębów – nieleczona próchnica jednego może spowodować problemy z drugim. W przypadku auta z kolei, nie naprawiona usterka może spowodować kolejne. Z tego powodu istotne jest nie tylko dbanie o stan techniczny samochodu – regularne serwisowanie, które pozwoli uniknąć potencjalnych problemów. Równie ważne jest szybkie reagowanie w przypadku niepokojących objawów, dzięki czemu można zapobiec „rozprzestrzenianiu” się potencjalnej usterki. Warto o tym pamiętać, bo to tak naprawdę klucz do tego, by wizyta w warsztacie przebiegła sprawnie i nie była zbyt wielkim obciążeniem dla portfela – mówi Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
A co poza regularnym serwisowaniem i szybką reakcją na pojawiające się problemy mogą zrobić kierowcy, aby cała wizyta u mechanika przebiegła jak z płatka?
Kierować się opiniami
Właściciele aut powinni przede wszystkim poszukać warsztatu cieszącego się dobrymi opiniami. Dzięki temu oddając auto w ręce mechanika, będą o wiele bardziej spokojni. Takie recenzje można dziś w prosty i szybki sposób znaleźć w Internecie. Jak pokazują badania platformy Motointegrator.com, wirtualne polecenia są ważne dla co trzeciego kierowcy szukającego warsztatu.[1] Dobrym źródłem informacji są wyszukiwarki warsztatów, gdzie można znaleźć nie tylko podstawowe dane dotyczące warsztatów, jak lokalizacja czy zakres świadczonych usług, lecz przede wszystkim opinie innych kierowców. To właśnie taka nowoczesna „poczta pantoflowa” sprawia, że niektóre warsztaty mają pełne ręce roboty.
Zwrócić uwagę na kompleksowość usług
Warto też przyjrzeć się ofercie warsztatu i zakres świadczonych w nim usług. Nigdy do końca nie wiadomo czy oprócz niezbędnych, podstawowych napraw, nie będą konieczne te bardziej złożone, wymagające specjalistycznego sprzętu – narzędzi bądź diagnostyki komputerowej. Może się okazać, że niemożliwe będzie dokonanie wszystkich prac w jednym miejscu – mechanik odmówi podjęcia się naprawy z powodu braku narzędzi lub doświadczenia. Wiązać się to będzie ze stratą nie tylko czasu, lecz także pieniędzy. Kompleksowość świadczonych przez warsztat usług i doświadczenie jego pracowników są niezmiernie ważne.
Opowiedzieć mechanikowi o swoim aucie
A co ma zrobić kierowca po wyborze warsztatu? Przede wszystkim porozmawiać z mechanikiem. Dobry fachowiec jak lekarz, powinien wypytać o historię samochodu, czyli przede wszystkim wcześniejsze naprawy, a także najświeższe sytuacje, które mogły mieć wpływ na stan techniczny auta. Ważne by kierowca pamiętał, że nawet rzeczy, które z jego perspektywy wydają się błahe, dla doświadczonego mechanika mogą okazać się cennym źródłem informacji. Może się zdarzyć, że po takiej rozmowie pracownik warsztatu zaproponuje właścicielowi auta wspólną „jazdę testową”, tak by lepiej poznać niepokojące objawy.
Zadbać o sprawy finansowe
Kolejny krok to dokładne ustalenie wszystkich kwestii związanych z rozliczeniem. Kierowca powinien poświęcić chwilę i przeanalizować koszty naprawy, a wszystkie wątpliwości wyjaśnić zawczasu z pracownikiem warsztatu. W ten sposób najłatwiej będzie uniknąć późniejszych nieporozumień. Warto pamiętać, że w kosztorysie poza dokładnym opisem zakresu prac oraz wyceną pracy mechanika, powinien również znaleźć się wykaz tego, jakie części zostaną użyte do naprawy, ich nazwy oraz to czy są to części oryginalne czy tzw. części zamienne. Kwoty zawarte w dokumencie można w prosty sposób zweryfikować porównując je z dostępnymi w Internecie informacjami o cenach podobnych usług u konkurencji.
Dowiedzieć się ile będzie trwała naprawa
Ostatnia rzecz, jaką powinien zrobić kierowca przed oddaniem mechanikowi kluczyków do auta to wypytanie się o harmonogram naprawy. O ile likwidacja drobnej usterki może trwać kilka godzin, o tyle w przypadku większych napraw trzeba liczyć się z tym, że samochód może zostać w warsztacie nawet kilka tygodni. Wiedza na temat szacowanego czasu naprawy pozwoli podjąć decyzję czy potrzebne będzie auto zastępcze czy nie. Warto zwrócić uwagę, na to czy warsztat oferuje możliwość powiadomień o statusie naprawy – taka usługa jest coraz częściej dostępna w formie SMS czy e-maila. Niekiedy nawet zdarza się możliwość podglądania pracy mechanika, dzięki streamingowi online z kamery umieszczonej przy stanowisku warsztatowym.
– To jak kierowcy naprawiają auta w warsztatach jest coraz bardziej determinowane przez cyfryzację naszego życia, a zaawansowane technologicznie rozwiązania i platformy mające ułatwić właścicielom aut serwis ich pojazdów z roku na rok zyskują na popularności. Digitalizacja usług warsztatowych to szansa na wypracowanie lepszych relacji z klientem i systematyczne budowanie świadomości tego, że wizyta u mechanika może przebiegać sprawnie i bezproblemowo – podsumowuje Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motointegrator.com jest jedną z największych w Polsce internetową wyszukiwarką warsztatów, dzięki której kierowcy mogą nie tylko w łatwy sposób znaleźć odpowiadający im warsztat, ale także skontaktować się z nim bezpośrednio przez stronę, a w przypadku niektórych mechaników także umówić się na wizytę online. Obecnie w serwisie zarejestrowanych jest ponad 13 000 warsztatów samochodowych z całego kraju. Każdego miesiąca strona odwiedzana jest ponad 600 000 razy, co czyni ją idealnym narzędziem do promocji serwisu samochodowego.
[1] https://cdn.intercars.eu/files/8/2/5/0/1/82501.pdf?v=2021-12-16%2016:29:30

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.