Co zrobić by naprawa auta przebiegła sprawnie?
Według powszechnej opinii kierowcy mniej boją się wizyty u dentysty niż tej w warsztacie. Właściciele aut obawiają się m.in. wysokich kosztów oraz długiego czasu naprawy, dlatego niekiedy zdarza się im odkładać przegląd techniczny czy naprawę „drobnej” usterki. To jednak według ekspertów może mieć nie tylko niekorzystny wpływ na stan techniczny auta, lecz także rzutować na bezpieczeństwo jazdy. To jak ważne jest serwisowanie auta i co zrobić, by wizyta w warsztacie przebiegła sprawnie i nie wiązała się z serią niespodzianek wyjaśnia ekspert platformy Motointegrator.com, największej w Polsce wyszukiwarki warsztatów samochodowych.
– Auto – tak jak organizm – jest systemem naczyń połączonych, a porównywanie mechanika do lekarza czy stomatologa nie jest wcale nieadekwatne. W przypadku zębów – nieleczona próchnica jednego może spowodować problemy z drugim. W przypadku auta z kolei, nie naprawiona usterka może spowodować kolejne. Z tego powodu istotne jest nie tylko dbanie o stan techniczny samochodu – regularne serwisowanie, które pozwoli uniknąć potencjalnych problemów. Równie ważne jest szybkie reagowanie w przypadku niepokojących objawów, dzięki czemu można zapobiec „rozprzestrzenianiu” się potencjalnej usterki. Warto o tym pamiętać, bo to tak naprawdę klucz do tego, by wizyta w warsztacie przebiegła sprawnie i nie była zbyt wielkim obciążeniem dla portfela – mówi Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
A co poza regularnym serwisowaniem i szybką reakcją na pojawiające się problemy mogą zrobić kierowcy, aby cała wizyta u mechanika przebiegła jak z płatka?
Kierować się opiniami
Właściciele aut powinni przede wszystkim poszukać warsztatu cieszącego się dobrymi opiniami. Dzięki temu oddając auto w ręce mechanika, będą o wiele bardziej spokojni. Takie recenzje można dziś w prosty i szybki sposób znaleźć w Internecie. Jak pokazują badania platformy Motointegrator.com, wirtualne polecenia są ważne dla co trzeciego kierowcy szukającego warsztatu.[1] Dobrym źródłem informacji są wyszukiwarki warsztatów, gdzie można znaleźć nie tylko podstawowe dane dotyczące warsztatów, jak lokalizacja czy zakres świadczonych usług, lecz przede wszystkim opinie innych kierowców. To właśnie taka nowoczesna „poczta pantoflowa” sprawia, że niektóre warsztaty mają pełne ręce roboty.
Zwrócić uwagę na kompleksowość usług
Warto też przyjrzeć się ofercie warsztatu i zakres świadczonych w nim usług. Nigdy do końca nie wiadomo czy oprócz niezbędnych, podstawowych napraw, nie będą konieczne te bardziej złożone, wymagające specjalistycznego sprzętu – narzędzi bądź diagnostyki komputerowej. Może się okazać, że niemożliwe będzie dokonanie wszystkich prac w jednym miejscu – mechanik odmówi podjęcia się naprawy z powodu braku narzędzi lub doświadczenia. Wiązać się to będzie ze stratą nie tylko czasu, lecz także pieniędzy. Kompleksowość świadczonych przez warsztat usług i doświadczenie jego pracowników są niezmiernie ważne.
Opowiedzieć mechanikowi o swoim aucie
A co ma zrobić kierowca po wyborze warsztatu? Przede wszystkim porozmawiać z mechanikiem. Dobry fachowiec jak lekarz, powinien wypytać o historię samochodu, czyli przede wszystkim wcześniejsze naprawy, a także najświeższe sytuacje, które mogły mieć wpływ na stan techniczny auta. Ważne by kierowca pamiętał, że nawet rzeczy, które z jego perspektywy wydają się błahe, dla doświadczonego mechanika mogą okazać się cennym źródłem informacji. Może się zdarzyć, że po takiej rozmowie pracownik warsztatu zaproponuje właścicielowi auta wspólną „jazdę testową”, tak by lepiej poznać niepokojące objawy.
Zadbać o sprawy finansowe
Kolejny krok to dokładne ustalenie wszystkich kwestii związanych z rozliczeniem. Kierowca powinien poświęcić chwilę i przeanalizować koszty naprawy, a wszystkie wątpliwości wyjaśnić zawczasu z pracownikiem warsztatu. W ten sposób najłatwiej będzie uniknąć późniejszych nieporozumień. Warto pamiętać, że w kosztorysie poza dokładnym opisem zakresu prac oraz wyceną pracy mechanika, powinien również znaleźć się wykaz tego, jakie części zostaną użyte do naprawy, ich nazwy oraz to czy są to części oryginalne czy tzw. części zamienne. Kwoty zawarte w dokumencie można w prosty sposób zweryfikować porównując je z dostępnymi w Internecie informacjami o cenach podobnych usług u konkurencji.
Dowiedzieć się ile będzie trwała naprawa
Ostatnia rzecz, jaką powinien zrobić kierowca przed oddaniem mechanikowi kluczyków do auta to wypytanie się o harmonogram naprawy. O ile likwidacja drobnej usterki może trwać kilka godzin, o tyle w przypadku większych napraw trzeba liczyć się z tym, że samochód może zostać w warsztacie nawet kilka tygodni. Wiedza na temat szacowanego czasu naprawy pozwoli podjąć decyzję czy potrzebne będzie auto zastępcze czy nie. Warto zwrócić uwagę, na to czy warsztat oferuje możliwość powiadomień o statusie naprawy – taka usługa jest coraz częściej dostępna w formie SMS czy e-maila. Niekiedy nawet zdarza się możliwość podglądania pracy mechanika, dzięki streamingowi online z kamery umieszczonej przy stanowisku warsztatowym.
– To jak kierowcy naprawiają auta w warsztatach jest coraz bardziej determinowane przez cyfryzację naszego życia, a zaawansowane technologicznie rozwiązania i platformy mające ułatwić właścicielom aut serwis ich pojazdów z roku na rok zyskują na popularności. Digitalizacja usług warsztatowych to szansa na wypracowanie lepszych relacji z klientem i systematyczne budowanie świadomości tego, że wizyta u mechanika może przebiegać sprawnie i bezproblemowo – podsumowuje Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motointegrator.com jest jedną z największych w Polsce internetową wyszukiwarką warsztatów, dzięki której kierowcy mogą nie tylko w łatwy sposób znaleźć odpowiadający im warsztat, ale także skontaktować się z nim bezpośrednio przez stronę, a w przypadku niektórych mechaników także umówić się na wizytę online. Obecnie w serwisie zarejestrowanych jest ponad 13 000 warsztatów samochodowych z całego kraju. Każdego miesiąca strona odwiedzana jest ponad 600 000 razy, co czyni ją idealnym narzędziem do promocji serwisu samochodowego.
[1] https://cdn.intercars.eu/files/8/2/5/0/1/82501.pdf?v=2021-12-16%2016:29:30
Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.