Komunikaty PR

Dzień Bezpiecznego Kierowcy - pamiętajmy o podstawach bezpiecznej jazdy

2023-07-25  |  14:00

 

  • 25 lipca obchodzony jest w Polsce Dzień Bezpiecznego Kierowcy.
  • Letnie miesiące to najniebezpieczniejszy czas na polskich drogach. Jak wynika z danych policyjnych w ubiegłym roku ponad 30% wypadków miało miejsce w okresie czerwiec-sierpień, a przeszło 17% z nich spowodowali młodzi i niedoświadczeni kierowcy, w wieku 18-24 lata, będący pod wpływem alkoholu.[1]
  • Dlatego wciąż potrzebne są działania edukacyjne – tak aby uświadomić kierowcom ryzyka na jakie narażają siebie i innych kierując po alkoholu. Taką właśnie wiedzę dostarcza program szkolenia „Autosobriety”.

 

 

Statystyki nie kłamią

W ubiegłym roku w naszym kraju wydarzyło się niemal 2,3 tys. wypadków drogowych spowodowanych przez użytkowników dróg pod wpływem alkoholu, w których śmierć poniosło 268 osób[2]. Jak pokazują policyjne statystyki, do wypadków dochodziło najczęściej w okresie wakacyjnym – w weekendy, a wiele z nich powodowali młodzi i niedoświadczeni kierowcy, niejednokrotnie pod wpływem alkoholu.

 

Za prowadzenie pojazdów po alkoholu grożą w Polsce surowe kary, które często jednak nie odstraszają kierowców aut. Bagatelizują je także rowerzyści, motocykliści czy użytkownicy tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO). Dlatego potrzebne są intensywne działania edukacyjne – po to, żeby uświadomić młodym kierowcom ryzyka na jakie narażają siebie i innych, siadając po alkoholu za kierownicą auta, motocykla, roweru czy elektrycznej hulajnogi oraz jakie mogą być konsekwencje takich zachowań.

 

Ruszaj na wakacje bez promili!

Taką porcję niezbędnej wiedzy dostarcza kierowcom „Autosobriety” – program szkoleniowy online, mający na celu zapobieganie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu, poprzez  obalenie najpopularniejszych mitów dotyczących spożywania alkoholu i przypomnienie zasad bezpiecznej jazdy. Powstał z inicjatywy UNITAR - Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń (United Nations Institute for Training and Research), a Polska jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym jest wdrażany. Szkolenie kierowane jest przede wszystkim do przyszłych kierowców – kursantów ośrodków szkolenia kierowców, ale dostępny jest też dla osób już posiadających prawo jazdy.

 

Program „Autosobriety” jest bezpłatny. Szkolenie obejmuje cztery moduły dostępne online - na stronie UNITAR lub bezpośrednio na platformie e-learningowej EdApp. Pierwszy moduł poświęcony jest statystykom dotyczącym bezpieczeństwa na drogach w Polsce. Drugi przedstawia definicję alkoholu, jego wpływ na organizm i zdolność prowadzenia pojazdów oraz mity na temat metod szybkiego pozbycia się alkoholu z organizmu. Trzeci moduł dotyczy przepisów prawnych odnoszących się do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Ostatni moduł opowiada o zasadach bezpiecznej jazdy. Dodatkowo kursanci mogą korzystać z materiału video 360 – na platformie YouTube obejrzeć można film odwzorowujący punkt widzenia kierowcy będącego pod wpływem alkoholu i pokazujący konsekwencje prowadzenia pojazdu po alkoholu.

 

W Polsce koordynacją wdrażania projektu zajmuje się ośrodek CIFAL Płock - jeden z 30 afiliowanych, międzynarodowych centrów szkoleniowych UNITAR.

 

Nieodpowiedzialne zachowania mogą skończyć się nie tylko odebraniem prawa jazdy czy wysokimi grzywnami, ale przede wszystkim utratą zdrowia, a nawet życia. Mimo wprowadzania coraz surowszych kar każdego roku kontroli trzeźwości nie przechodzą dziesiątki tysięcy kierowców. Najwięcej takich przypadków rejestrowanych jest w weekendy, w okresie czerwiec-sierpień. Edukowanie i przypominanie, jak tragiczne mogą być skutki jazdy po alkoholu jest więc kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dlatego wprowadzamy program szkolenia „Autosobriety – ruszaj bez promili” adresowany głównie do młodych kierowców. Chcemy też, by program „Autosobriety” uzupełnił tradycyjny program nauki realizowany przez ośrodki szkolenia kierowców w całej Polsce – tłumaczy Artur Zieliński, zastępca prezydenta Płocka i Dyrektor Wykonawczy CIFAL w Polsce.

 

Partnerzy Programu

Partnerem programu jest Stowarzyszenie Polska Wódka (PVA), które od lat edukuje w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i jego wpływu na organizm.

 

Nasze stowarzyszenie od lat angażuje się w akcje społeczne i edukacyjne dotyczące odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Wiedza wśród kierowców jest nadal niewystarczająca. Szkodliwe mity o tym, jak można szybko pozbyć się alkoholu z organizmu, skłaniają niestety do podejmowania nieodpowiedzialnych decyzji, co prowadzi do wypadków, których można uniknąć. Wierzę, że „Autosobriety” może wiele w tym zakresie zmienić, i że z programu skorzysta jak najwięcej kierowców – mówi Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

 

Program został ponadto objęty patronatem przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce oraz Instytut Transportu Samochodowego, zajmujący się m.in. kwestiami związanymi z bezpieczeństwem w transporcie i ruchu drogowym.

 

 

 

***

CIFAL Płock – jedyny w Polsce, działający od 2004 roku ośrodek szkoleniowy Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń UNITAR, propagujący wdrażanie rozwiązań mających na celu realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, zgodnie z wytycznymi „Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. Pomaga budować kompetencje z zakresu zrównoważonego zarządzania transportem i przestrzenią miejską, SMART CITY, partnerstwa publiczno-prywatnego i rozwoju ekonomicznego. Odbiorcami szkoleń są urzędnicy szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego Polski i krajów sąsiadujących, a także przedstawiciele sektora prywatnego oraz organizacji międzynarodowych. Płocki CIFAL koncentruje się również na popularyzacji przedsiębiorczych postaw wśród młodzieży, wspierając ich ma drodze do własnego biznesu.

Stowarzyszenie Polska Wódka (Polish Vodka Association) – jednym z filarów działalności organizacji jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Programy edukacyjne i kampanie społeczne prowadzone przez Stowarzyszenie, skierowane są nie tylko do potencjalnych konsumentów alkoholu, w tym w szczególności ludzi młodych, ale także do organizacji, które mają wpływ na kształtowanie postaw społecznych oraz do producentów, hurtowników i sprzedawców. Stowarzyszenie przeprowadziło 15 edycji kampanii „Pływam bez promili”.

Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. Od momentu powstania w 2000 roku do 2006 roku było afiliowane przy Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Transportu. W maju 2007 zostało zarejestrowane jako stowarzyszenie i od tej pory jest niezależną instytucją skupiającą przedstawicieli trzech sektorów życia publicznego: biznesu, rządu i organizacji pozarządowych.

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS rozpoczął swoją działalność w 1952 roku na mocy Zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego. Przy ITS działa Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wspierające władze centralne i lokalne w procesie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bazą systemu informatycznego POBR jest portal www.obserwatoriumbrd.pl, który zapewnia narzędzia do analiz danych o wypadkach drogowych. W sferze aktywności badawczej Instytutu pozostają m.in. osoby z dysfunkcjami narządów ruchu. W wyniku realizowanych przez ITS prac w 2015 roku otwarto Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych przy ITS – pierwszą w Polsce instytucję zapewniającą kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo.

 

[1] Źródło: Raport Komendy Głównej Policji – Biura Ruchu Drogowego „Wypadki Drogowe w Polsce w 2022 roku”.

[2] Źródło: Raport Komendy Głównej Policji – Biura Ruchu Drogowego „Wypadki Drogowe w Polsce w 2022 roku”.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Patryk Mikiciuk,Cyber Marian i plenerowa scena muzyki trance - AIR MOTO SHOW Biuro prasowe
2024-04-24 | 20:00

Patryk Mikiciuk,Cyber Marian i plenerowa scena muzyki trance - AIR MOTO SHOW

Pilskie lotnisko przygotowuje się na kolejną niezwykłą majówkę! AIR MOTO SHOW 2024, największe w Wielkopolsce wydarzenie motorsportowe i lotnicze, zaprasza wszystkich
Motoryzacja Przygotowanie do sezonu rowerowego: bike days w Elektrowni Powiśle
2024-04-16 | 12:37

Przygotowanie do sezonu rowerowego: bike days w Elektrowni Powiśle

Wczesna wiosna to idealny moment na przygotowanie do sezonu rowerowego. W dniach 18-20 kwietnia każdy, kto przyjedzie do Elektrowni Powiśle jednośladem, będzie mógł skorzystać z
Motoryzacja Niterra przedłuża współpracę ze Scuderia Ferrari
2024-03-29 | 11:00

Niterra przedłuża współpracę ze Scuderia Ferrari

Jako wieloletni oficjalny dostawca Scuderia Ferrari, zespołu wyścigowego Formuły 1, firma Niterra, specjalizująca się w zapłonie i elektronice samochodowej, przedłużyła

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.