Komunikaty PR

e-przełom w branży motoryzacyjnej w Polsce?

2021-09-02  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.36 MB )

Po tym jak Komisja Europejska w lipcu ogłosiła, że od 2035 roku w Unii wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży aut spalinowych, przejście na zasilanie elektryczne stało się tylko kwestią czasu. Widać to w branży samochodowej, w której po zapaści 2020 roku, największe odbicie dotyczy właśnie elektryków. Na wzrosty w tym segmencie liczą także producenci akcesoriów samochodowych.

Eksperci zajmujący się rynkiem motoryzacyjnym mówią nawet o e-przełomie. Mimo, że prognozy dla całej branży nie są optymistyczne. Według rokowań AlixPartners w 2021 roku z powodu braku dostępności samochodowych mikrochipów koncerny motoryzacyjne wyprodukują o 3,5 mln aut mniej niż planowały. Szacunki te nie dotyczą jednak aut z wtyczką. Dane z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wskazują, że w drugim kwartale 2021 roku sprzedaż samochodów z wtyczka podskoczyła w Europie o blisko 232 proc.

e-auta w Polsce

Polacy są w kwestii samochodów raczej tradycjonalistami. Pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych jesteśmy na bardzo odległym miejscu. Lepiej się plasujemy, jeśli chodzi o hybrydy. Według rankingu ACEA obejmującego drugi kwartał 2021 roku, zajmujemy pod względem ich kupna 5 miejsce w UE.

Zgodnie ze statystykami IBRM Samar w maju tego roku po polskich drogach jeździło ponad 25 tys. samochodów z wtyczką - proporcjonalnie więcej hybryd “plug-in” niż typowych elektryków. Najpopularniejsze marki kupowane w naszym kraju to Nissan, BMW, Mitsubishi, Skoda, Volvo, Renault i oczywiście Tesla. W przypadku tej ostatniej skok jest chyba najbardziej widoczny. W 2020 roku amerykański producent sprzedał w Polsce 35 aut, a w pierwszym kwartale 2021 już 269 egzemplarzy.

W Polsce daje się więc zauważyć rosnące zainteresowanie e-autami. Dzieje się tak także dlatego, że od kilku lat ceny elektryków stopniowo, ale sukcesywnie spadają.

 Kwestia ładowania

Argumentem, który może wpływać na negatywną decyzję o kupnie elektryka, jest natomiast ciągle niewystarczająco rozwinięta infrastruktura stacji ładowania. W Polsce punkty takie są już dość powszechne w dużych aglomeracjach. Więcej jest ich w zachodniej Polsce. Według tegorocznych danych Urzędu Dozoru Technicznego w naszym kraju działało z końcem lipca niespełna tysiąc ogólnodostępnych stacji ładowania. Na 380 polskich powiatów do prądu “podłączyć się” można tylko w 183. Wynika z tego, że ponad połowa powiatów nie posiada takich ogólnodostępnych, certyfikowanych punktów.

Jednak o ile w przypadku dalszych tras może to być problem, o tyle do codziennych wyjazdów do miasta często wystarczy zasilanie z domowego źródła energii. W ostatnich miesiącach obserwuje się boom na panele fotowoltaiczne. Wytwarzany na potrzeby własnego gospodarstwa prąd zazwyczaj wystarcza także na doładowanie e-auta. Daje to dużą oszczędność na paliwie i jest z kolei ważnym argumentem przemawiającym za kupnem elektryka.

Akcesoria do samochodów elektrycznych

Szybko rozwija się także branża akcesoriów do e-aut, np. poszerza się oferta ładowarek do samochodów z wtyczką do indywidualnego użytku. Koszt zakupu adaptera i kabla do e-auta zwykle nie przekracza kwoty 1000 zł. Droższe są słupy stacji ładowania AE i same ładowarki. Ich ceny zależą od mocy (od 3,7 kW do 43 kW), marki, konstrukcji, kwestii czy jest to punkt stacjonarny czy urządzenie mobilne i zaczynają się od 2000 tys. zł. Niższe są na rynku wtórnym.Pojawiły się także akcesoria do elektryków, stanowiące tzw. tuning samochodowy. Alu-frost, polski producent nakładek na zderzaki i progi, reagując na większe zainteresowanie na rynku poszerzył swoją ofertę, tak by była ona dopasowana do nowych modeli e-aut.

Najwięcej kompletów nakładek samochodowych sprzedajemy do Nissana, Mitsubishi i Skody. Koszt takiego zakupu oscyluje wokół kwoty 300 zł - mówi Piotr Świrko, prezes alu-frost. - Większość zamówień na akcesoria samochodowe do aut elektrycznych otrzymujemy, póki co, z zagranicy. Naszym głównym kontrahentem jest Holandia. Niemniej obserwujemy wzrastające zainteresowanie nakładkami także wśród polskich klientów. Na bieżąco opracowujemy akcesoria do nowych modeli, ponieważ nie ulega wątpliwości, że e-auta to przyszłość motoryzacji.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich
Motoryzacja Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
2024-12-19 | 12:00

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams

6,5 tys. historii, 75 dni napływających zgłoszeń, 11 finalistów i 1 zwycięzca, a w zasadzie zwyciężczyni – tak w liczbach prezentuje się finał konkursu Uber Dreams. Podczas
Motoryzacja Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
2024-11-28 | 10:00

Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday

Prido, polski producent wideorejestratorów samochodowych, przygotował ofertę promocyjną z okazji Black Week. Propozycja dotyczy flagowego wideorejestratora firmy – prido i9

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne

Była modelka przekonuje, że czas spędzony wspólnie z dziećmi przy książce na pewno zaprocentuje w przyszłości. Ważne jest nie tylko czytanie maluchom, ale także zachęcanie ich do tego, by w kolejnych latach nie smartfon czy tablet, ale książka była ich najlepszym przyjacielem. W obliczu rozwoju nowoczesnych technologii Karolina Malinowska dostrzega ich potencjał w promowaniu czytelnictwa. Umożliwiają one na przykład tworzenie spersonalizowanych publikacji skrojonych na miarę naszych potrzeb.

Problemy społeczne

Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia

Celem pracodawców stają się samodzielne, zmotywowane, wydajne i kreatywne zespoły. W przeciwieństwie do tradycyjnych te samozarządzające się teamy pracują autonomicznie bez ciągłej kontroli, a każdy pracownik jest właścicielem swoich celów, zadań i obowiązków, aby osiągnąć wyniki. – W organizacjach, które wprowadzają koncepcje samoorganizujących się zespołów, niewątpliwie możemy mówić o zwiększeniu zaangażowania – ocenia Tina Sobocińska, doradczyni strategiczna HR i założycielka HR4future.

Media

Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka

Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.