Historia twojego kierowcy… lub kierowczyni
W nowej kampanii Uber przedstawia historie kierowców i… kierowczyń. Z potrzebą używania feminatywów zgadza się sam profesor Jerzy Bralczyk. Co jeszcze Uber mówi o kierowcach w nowej kampanii?
Po pierwszej odsłonie kampanii pokazującej m.in średnią ocenę wystawianą przez pasażerów po przejeździe, Uber postanowił jeszcze bardziej przybliżyć sylwetki korzystających z aplikacji kierowców... i kierowczyń. Firma, chcąc dodatkowo podkreślić rolę kobiet w realizacji przejazdów, zdecydowała się na wykorzystanie w szerokiej komunikacji feminatywu. Decyzję komentuje profesor Jerzy Bralczyk, autorytet w dziedzinie języka polskiego.
“Zmieniająca się rzeczywistość wymaga tworzenia nowych wyrazów, w tym nowych formacji słowotwórczych. Należy akceptować te ostatnio powstające wyrazy, które są zbudowane zgodnie z regułami słowotwórstwa polskiego. Za taki właśnie wyraz należy uznać rzeczownik kierowczyni, dobrze odpowiadający znaczeniu ‘kobieta prowadząca pojazd’ i poprawnie utworzony od rzeczownika kierowca.
Ta regularność, wykorzystanie właściwego przyrostka, a nade wszystko potrzeba istnienia we współczesnej polszczyźnie rzeczownika o danym odniesieniu, skłaniać powinny do powszechnej akceptacji wyrazu kierowczyni jako w pełni zasługującego na obecność w leksykonie poprawnej polszczyzny.” - komentuje profesor Jerzy Bralczyk.
Z kim jedziesz?
Skąd wiemy z kim jedziemy? Jeszcze zanim wsiądziemy do auta wiemy nie tylko jak ma na imię osoba która przyjęła zlecenie, lecz także jak oceniają ja inni pasażerowie i w jakim aucie będzie odbywać się podróż. Spotkanie w samochodzie z kierowcami i kierowczyniami często jest także okazją do ciekawej rozmowy. Czego przykładem są bohaterki i bohaterowie najnowszej kampanii firmy Ubera:
W sezonie grzybowym każdy fan tej aktywności doceni przejazd z Panią Jolantą z Łodzi, która przez aplikację Uber zrealizowała już ponad 8000 przejazdów, z czego aż 96 proc. zostało ocenionych na pięć gwiazdek. W wolnym czasie Pani Jolanta uwielbia obcować z naturą, przeszła setki kilometrów po lasach, a leśne runo nie skrywa przed nią tajemnic. Doradzi czy już i gdzie warto wybrać się do lasu na kurki, borowiki, maślaki i inne grzyby.
– Moim zdaniem kampania firmy Uber w końcu pozwoli inaczej spojrzeć na relację, która nawiązuje się na chwilę pomiędzy ludźmi w trakcie przejazdu – konkluduje Pani Jolanta – Kiedy uświadamiamy sobie, że podróżują ze sobą dwie osoby, z których każda ma osobną historię zarówno całego życia, jak i danego dnia, stajemy się dla siebie bardziej życzliwi, wyrozumiali i milsi. A wtedy znacznie łatwiej wykonywać pracę.
Mimo że bieganie jest sprawną formą przemieszczania się, nawet najbardziej zawzięty sportowiec musi czasem skorzystać z przejazdu. W trakcie wspólnej podróży może napotkać Pana Andrzeja, który wykonał już ponad 13000 przejazdów i cieszy się średnią oceną 4,92. W kwestii biegów długodystansowych ma spore doświadczenie i wkrótce wybiera się do Nowego Jorku, by wystartować w swoich wymarzonym maratonie.
– Lubię kontakt z ludźmi, dlatego wożę ich jako kierowca – dodaje Pan Andrzej – Moje zamiłowanie do biegania to doskonały temat do rozmów. Użytkownicy są zazwyczaj bardzo zainteresowani moją historią, a ja chętnie dzielę się wskazówkami dotyczącymi treningów. Chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z osobami, które wiozę, dlatego równie chętnie zgodziłem się na udział w kampanii.
Motoryzacja nie jest wyłącznie domeną mężczyzn. Potwierdzi to Pani Katarzyna z Warszawy, która jest zawodową kierowczynią od 21 lat, zrealizowała ponad 13000 przejazdów. Pasażerowie doceniają profesjonalizm, gdyż cieszy się średnią oceną 4,97. Jest miłośniczką wyścigów legendarnymi Fiatami 126p, w których niejednokrotnie startowała.
– Szczególnie przypadł mi do gustu pomysł ze słowem “kierowczyni” – mówi Pani Katarzyna – Mam nadzieję, że dzięki niemu coraz rzadziej będę spotykać się ze zdziwieniem użytkowników, że jako kobieta realizuję kursy z aplikacją Uber. Chciałabym, aby dzięki temu zakorzeniło się w świadomości ludzi, że także my, kobiety, lubimy i dobrze prowadzimy auta, w związku z czym nie ma niczego dziwnego w widoku kobiety za kierownicą po zamówieniu przejazdu.
Kierowcy i kierowczynie dają się poznać
To tylko kilka przykładów autentycznych historii, które stoją za kierowcami i kierowczyniami współpracującymi z platformą Uber. To oni są twarzami nowej kampanii firmy.
“W ramach najnowszej kampanii chcemy przedstawić historie kilku kierowców, bo są oni bardzo ważną częścią społeczności Uber. Chcieliśmy także zwrócić szczególną uwagę na kobiety, które coraz częściej siadają za kółkiem i mają nie tylko świetne oceny za przejazdy, ale przede wszystkim ciekawe historie do opowiedzenia. Dlatego między innymi zdecydowaliśmy się na wykorzystanie w naszej komunikacji słowa “kierowczyni”. Równość płci i inkluzywność jest w DNA Ubera - chcemy żeby nasze kampanie także to odzwierciedlały.” mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa firmy Uber.
O Uber:
Uber to aplikacja technologiczna łącząca pasażerów i kierowców. Od 2020 roku Uber Poland posiada licencję pośrednika przy przewozie osób i współpracuje wyłącznie z partnerami, posiadającymi licencję taksówkarską. Dodatkowo Uber to platforma multimodalna, która oferuje również możliwość zamówienia posiłków z dostawą, bądź transportu drobnych przesyłek. Uber działa w ponad 10 000 miast w ponad 70 państwach na całym świecie, usprawniając sposób, w jaki ludzie poruszają się po współczesnych metropoliach. W Polsce Uber jest dostępny w 9 lokalizacjach: Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Lublinie, Szczecinie i na Śląsku. Więcej informacji na temat firmy Uber oraz jej usług można znaleźć na: http://uber.pl

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.