Ile lat ma Twoje auto i czy według Polaków jeździsz już „starociem”?
Wizerunkowo.com
Wizerunkowo.com
Pamiątkowa 2
60-687 Poznań
sandra.zochowska|wizerunkowo.com| |sandra.zochowska|wizerunkowo.com
61 646 08 22
www.wizerunkowo.com
Liczba pojazdów jeżdżących po naszym kraju rośnie z roku na rok. Z 23,4 milionami zarejestrowanych aut osobowych, Polska ma duże szanse na to, by znaleźć się w pierwszej piątce krajów UE z największą liczbą samochodów[1]. Według danych GUS w 2019 r.[2] po polskich drogach jeździło blisko 19 milionów osobówek mających ponad 10 lat. Czy sami Polacy postrzegają je jako stare?
Coraz więcej aut na polskich drogach
Według danych GUS [3] liczba zarejestrowanych w Polsce osobówek między 2015 a 2019 r. wzrosła aż o 15%. I choć w związku z trwającą pandemią tempo przyrostu liczby nowych aut w Polsce się zmniejszyło (o 2% w lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2020), nadal pozostaje znacznie wyższe niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej [4].
Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. przez GfK na zlecenie Beesafe [5], już ponad 8 na 10 Polaków w wieku od 25 do 55 lat jest posiadaczem przynajmniej jednego samochodu. Płeć nie ma tutaj większego znaczenia – zarówno kobiety, jak i mężczyźni równie często są posiadaczami takiego środka transportu.
Poza głównymi ośrodkami miejskimi nie wyobrażamy sobie życia bez samochodu. W małych miejscowościach i na wsiach są posesje, na których parkuję tyle pojazdów, ilu domowników mieszka w danym domu – komentuje Rafał Mosionek CEO Beesafe, ubezpieczeniowego startupu technologicznego powiązanego z VIG i Compensa.
Właścicielami pojazdów nieco częściej są osoby w wieku 35-44 lata (84% z nich zadeklarowało, że posiada auto) niż osoby z grupy 25-34 lata (78%) oraz te należące do najstarszej badanej grupy, czyli 45-55 (79%).
Może wynikać to z faktu, że osoby w wieku 35 i więcej lat najczęściej mają pod opieką dzieci, a osobówka jest koniecznym wyborem pozwalającym na szybkie przemieszczanie się np. między miejscem pracy a szkołą lub przedszkolem, do którego uczęszczają pociechy, czy miejscami, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe – dodaje Rafał Mosionek.
Ile lat ma samochód Polaka?
Trzy czwarte respondentów w badaniu GfK dla Beesafe zadeklarowała, że ich samochód ma nie więcej niż 15 lat. Starszymi, mającymi od 16 do 20, a nawet więcej lat najczęściej jeżdżą osoby między 45. a 55. rokiem życia (zadeklarowało to 44% respondentów z tej grupy wiekowej). Najmłodsza przebadana grupa (25-34 lata) w znacznej większości deklarowała posiadanie auta nie starszego niż 10 lat (aż 70%).
Co ciekawe, pojazdami, które mają mniej niż 10 lat, częściej jeżdżą kobiety (57%) niż mężczyźni (42%). Aż 16% badanych panów zadeklarowała za to, że ich cztery kołka mają więcej niż 20 lat.
Czy fakt, że mężczyźni posiadają zazwyczaj auta starsze jest związany z tym, że są bardziej skorzy do ich naprawy niż wymiany? Jest to niewykluczone. Przypuszczalnie może to być też dowód pewnej przemiany społecznej – kiedyś to mężczyźni częściej nabywali i rejestrowali pojazdy, w tej chwili natomiast kobiety zajmują się tym coraz częściej. Faktem na pewno jest to, że panie jeżdżą autami nowszymi – zaledwie 6% deklaruje, że ich pojazd ma powyżej 20 lat – mówi Rafał Mosionek z Beesafe.
Czy w naszej opinii jeździmy „starociami”?
Jak wskazują dane GUS[6], znaczna większość aut osobowych w Polsce ma powyżej 10 lat. Ale czy Polacy uważają, że jeżdżą starymi samochodami? Największa grupa respondentów (blisko 40%) za stary jest skłonna uznać pojazd 14-letni lub starszy.
W kwestii oceny wieku bardziej krytyczni okazują się mężczyźni – aż 35% z nich za wiekowy uznała pojazd do 10 lat, a 4% jako taki wskazało już 4-5-letni. Kobiety są w tej kwestii nieco bardziej „łaskawe” – blisko 65% odpowiedziało, że auto „stare” ma powyżej 11 lat.
Mężczyźni szybciej są w stanie stwierdzić, że samochód się „zestarzał”. Możliwe, że jest to związane ze stereotypowo większym zainteresowaniem męskiej części społeczeństwa nowinkami motoryzacyjnymi i dopiero wchodzącymi modelami producentów – komentuje Rafał Mosionek.
Postrzeganie wieku jest różne w zależności od tego, czy rozmawia się z posiadaczem auta czy niezmotoryzowanym. Właściciele pojazdów byli bardziej skłonni do uznania za stary samochodu, który jest 11-13-letni lub 14-15 letni i starszy – łącznie obu wskazań udzieliło 61% z nich. Te same auta jako wiekowe określiło już tylko 45% respondentów, którzy nie posiadają własnych czterech kółek.
„Staroć” na lata
W branży ubezpieczeniowej nie ma wyraźnej granicy, od której auto zaczyna być postrzegane jako stare. Wśród zalet takiego kilku- czy kilkunastoletniego pojazdu mogą być np. niższe koszty eksploatacyjne czy te związane z zakupem polisy – podsumowuje Rafał Mosionek z Beesafe.
Jak widać Polacy chętnie wybierają auta które mają już „swoje lata”, mimo że są przez nich postrzegane jako stare. Tendencja ta wraz ze wzrostem zarobków w Polsce jednak może się zmieniać na przestrzeni kolejnych lat. Niezależnie jednak od tego, czy nasz samochód ma 2-3 czy 20 i więcej lat, warto zadbać o jego konserwację. Dobrze zachowany i poprawnie serwisowany może posłużyć nam przez długie lata nie powodując większych problemów.
---
[1] Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za 2018 r.; [2] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.; [3] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.; [4] Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), luty 2021 r.; [5] Badanie CAWI, n=1000, GfK dla Beesafe, marzec 2021 r.; [6] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
MUZEA MOTORYZACYJNE - POMYSŁ NA JESIENNE WYCIECZKI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.