Komunikaty PR

Ile lat ma Twoje auto i czy według Polaków jeździsz już „starociem”?

2021-04-14  |  10:00
Kontakt

Wizerunkowo.com
Wizerunkowo.com

Pamiątkowa 2
60-687 Poznań
sandra.zochowska|wizerunkowo.com| |sandra.zochowska|wizerunkowo.com
61 646 08 22
www.wizerunkowo.com

Liczba pojazdów jeżdżących po naszym kraju rośnie z roku na rok. Z 23,4 milionami zarejestrowanych aut osobowych, Polska ma duże szanse na to, by znaleźć się w pierwszej piątce krajów UE z największą liczbą samochodów[1]. Według danych GUS w 2019 r.[2] po polskich drogach jeździło blisko 19 milionów osobówek mających ponad 10 lat. Czy sami Polacy postrzegają je jako stare?

Coraz więcej aut na polskich drogach

Według danych GUS [3] liczba zarejestrowanych w Polsce osobówek między 2015 a 2019 r. wzrosła aż o 15%. I choć w związku z trwającą pandemią tempo przyrostu liczby nowych aut w Polsce się zmniejszyło (o 2% w lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2020), nadal pozostaje znacznie wyższe niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej [4].

Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. przez GfK na zlecenie Beesafe [5], już ponad 8 na 10 Polaków w wieku od 25 do 55 lat jest posiadaczem przynajmniej jednego samochodu. Płeć nie ma tutaj większego znaczenia – zarówno kobiety, jak i mężczyźni równie często są posiadaczami takiego środka transportu.

Poza głównymi ośrodkami miejskimi nie wyobrażamy sobie życia bez samochodu. W małych miejscowościach i na wsiach są posesje, na których parkuję tyle pojazdów, ilu domowników mieszka w danym domu – komentuje Rafał Mosionek CEO Beesafe, ubezpieczeniowego startupu technologicznego powiązanego z VIG i Compensa.

Właścicielami pojazdów nieco częściej są osoby w wieku 35-44 lata (84% z nich zadeklarowało, że posiada auto) niż osoby z grupy 25-34 lata (78%) oraz te należące do najstarszej badanej grupy, czyli 45-55 (79%).

Może wynikać to z faktu, że osoby w wieku 35 i więcej lat najczęściej mają pod opieką dzieci, a osobówka jest koniecznym wyborem pozwalającym na szybkie przemieszczanie się np. między miejscem pracy a szkołą lub przedszkolem, do którego uczęszczają pociechy, czy miejscami, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe – dodaje Rafał Mosionek.

Ile lat ma samochód Polaka?

Trzy czwarte respondentów w badaniu GfK dla Beesafe zadeklarowała, że ich samochód ma nie więcej niż 15 lat. Starszymi, mającymi od 16 do 20, a nawet więcej lat najczęściej jeżdżą osoby między 45. a 55. rokiem życia (zadeklarowało to 44% respondentów z tej grupy wiekowej). Najmłodsza przebadana grupa (25-34 lata) w znacznej większości deklarowała posiadanie auta nie starszego niż 10 lat (aż 70%).

Co ciekawe, pojazdami, które mają mniej niż 10 lat, częściej jeżdżą kobiety (57%) niż mężczyźni (42%). Aż 16% badanych panów zadeklarowała za to, że ich cztery kołka mają więcej niż 20 lat.

Czy fakt, że mężczyźni posiadają zazwyczaj auta starsze jest związany z tym, że są bardziej skorzy do ich naprawy niż wymiany? Jest to niewykluczone. Przypuszczalnie może to być też dowód pewnej przemiany społecznej – kiedyś to mężczyźni częściej nabywali i rejestrowali pojazdy, w tej chwili natomiast kobiety zajmują się tym coraz częściej. Faktem na pewno jest to, że panie jeżdżą autami nowszymi – zaledwie 6% deklaruje, że ich pojazd ma powyżej 20 lat mówi Rafał Mosionek z Beesafe.

Czy w naszej opinii jeździmy „starociami”?

Jak wskazują dane GUS[6], znaczna większość aut osobowych w Polsce ma powyżej 10 lat. Ale czy Polacy uważają, że jeżdżą starymi samochodami? Największa grupa respondentów (blisko 40%) za stary jest skłonna uznać pojazd 14-letni lub starszy.

W kwestii oceny wieku bardziej krytyczni okazują się mężczyźni – aż 35% z nich za wiekowy uznała pojazd do 10 lat, a 4% jako taki wskazało już 4-5-letni. Kobiety są w tej kwestii nieco bardziej „łaskawe” – blisko 65% odpowiedziało, że auto „stare” ma powyżej 11 lat.

Mężczyźni szybciej są w stanie stwierdzić, że samochód się „zestarzał”. Możliwe, że jest to związane ze stereotypowo większym zainteresowaniem męskiej części społeczeństwa nowinkami motoryzacyjnymi i dopiero wchodzącymi modelami producentów – komentuje Rafał Mosionek.

Postrzeganie wieku jest różne w zależności od tego, czy rozmawia się z posiadaczem auta czy niezmotoryzowanym. Właściciele pojazdów byli bardziej skłonni do uznania za stary samochodu, który jest 11-13-letni lub 14-15 letni i starszy – łącznie obu wskazań udzieliło 61% z nich. Te same auta jako wiekowe określiło już tylko 45% respondentów, którzy nie posiadają własnych czterech kółek.

„Staroć” na lata

W branży ubezpieczeniowej nie ma wyraźnej granicy, od której auto zaczyna być postrzegane jako stare. Wśród zalet takiego kilku- czy kilkunastoletniego pojazdu mogą być np. niższe koszty eksploatacyjne czy te związane z zakupem polisy  – podsumowuje Rafał Mosionek z Beesafe.

Jak widać Polacy chętnie wybierają auta które mają już „swoje lata”, mimo że są przez nich postrzegane jako stare. Tendencja ta wraz ze wzrostem zarobków w Polsce jednak może się zmieniać na przestrzeni kolejnych lat. Niezależnie jednak od tego, czy nasz samochód ma 2-3 czy 20 i więcej lat, warto zadbać o jego konserwację. Dobrze zachowany i poprawnie serwisowany może posłużyć nam przez długie lata nie powodując większych problemów.

---

[1] Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za 2018 r.; [2] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.; [3] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.; [4] Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), luty 2021 r.; [5] Badanie CAWI, n=1000, GfK dla Beesafe, marzec 2021 r.; [6] GUS, Pojazdy według grup wieku, wrzesień 2019 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Wizerunkowo.com
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich
Motoryzacja Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
2024-12-19 | 12:00

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams

6,5 tys. historii, 75 dni napływających zgłoszeń, 11 finalistów i 1 zwycięzca, a w zasadzie zwyciężczyni – tak w liczbach prezentuje się finał konkursu Uber Dreams. Podczas
Motoryzacja Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
2024-11-28 | 10:00

Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday

Prido, polski producent wideorejestratorów samochodowych, przygotował ofertę promocyjną z okazji Black Week. Propozycja dotyczy flagowego wideorejestratora firmy – prido i9

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.