Importowane auta z przeszłością - jak uchronić się przed nietrafionym zakupem?
Od początku 2024 roku 46% używanych samochodów, które weryfikowano z pomocą raportów historii pojazdu CARFAX, pochodziło z importu. Niemal 80% respondentów najnowszego badania firmy deklaruje, że dostępność raportów historii auta z drugiej ręki ma wpływ na ich decyzję o zakupie, z czego 43% ankietowanych uznaje ten wpływ za znaczący. Badanie pokazuje też, że co 3 ankietowany zawsze weryfikuje historię używanego auta, a kolejne 16% ankietowanych robi to często.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w całym 2024 roku na polski rynek wtórny trafi od 940 do 960 tysięcy importowanych samochodów, co byłoby najwyższym wynikiem od dziesięciu lat. Poziom importu samochodów używanych wzrósł w ostatnich latach i osiągnął podobne wartości jak w szczytowych latach 2019 i 2021. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez CARFAX w sierpniu tego roku wśród odwiedzających stronę internetową firmy, prawie 80% respondentów stwierdziło, że dostępność raportów historii pojazdu ma wpływ na ich decyzję o zakupie samochodu używanego, przy czym 43% uznało ten wpływ za istotny. Raporty historii pojazdów dostarczają informacji, które mogą pomóc kupującym w uniknięciu poważnych problemów związanych z ukrytymi wadami samochodu, takimi jak wcześniejsze uszkodzenia, fałszowaniem przebiegu (tzw. kręcenie licznika), historią własności czy poprzednim charakterem wykorzystywania pojazdu.
Mądry Polak przed szkodą
W obliczu prognozowanego napływu aut używanych z importu kluczowe staje się przemyślane podejście do zakupu, które uchroni konsumentów przed późniejszymi konsekwencjami nieznajomości faktycznego stanu auta. Polska jest rynkiem, na który trafia szczególnie dużo aut z wcześniejszymi uszkodzeniami. Z 23 milionów aut w bazie CARFAX, 59% to używane auta sprowadzone z zagranicy - aż 37% z nich posiada wcześniejsze uszkodzenia. Aby nie wpaść w pułapkę ofert, które wyglądają jak niepowtarzalna okazja, współcześni konsumenci coraz częściej korzystają z niezależnych źródeł informacji. Ankieta CARFAX wykazała, że niemal połowa respondentów bardziej polega na informacjach o historii pojazdu dostępnych online niż tym udostępnianym bezpośrednio przez sprzedawcę samochodu. Co trzeci ankietowany polega na obu tych źródłach w równym stopniu.
- Obserwujemy wyraźny trend w kierunku korzystania z niezależnych źródeł informacji, takich jak profesjonalne raporty CARFAX, które zapewniają rzetelne dane o przeszłości samochodów używanych. Dzięki temu konsumenci mogą podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe, minimalizując ryzyko związane z nabyciem pojazdu z ukrytymi wadami. To szczególnie istotne, kiedy rozważamy zakup samochodu z importu, ponieważ stan techniczny wielu z nich może być wyzwaniem dla nowego właściciela - komentuje Robert Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Polsce w CARFAX Europe.
Kluczowe informacje oczami kupujących
Respondenci ankiety wskazali również, które informacje zawarte w raportach historii pojazdów są dla nich najważniejsze. Dla 78% badanych kluczowe są dane dotyczące wcześniejszych wypadków i uszkodzeń, 47% zwraca uwagę na ostatni odczyt przebiegu, a dla 40% szczególnie istotna jest historia własności pojazdu. Warto zaznaczyć, że wśród 23 milionów aut w bazie danych CARFAX, tylko 16% z nich miało jednego właściciela, a 4% ma niespójności przebiegu (takie jak cofnięcia, nieprawidłowe jednostki po eksporcie).
Wśród trzech najistotniejszych informacji w raporcie historii auta badani wskazywali także nieudane i niezaliczone przeglądy oraz status importu (po 18%), alternatywne zastosowania samochodu np. wynajem, taksówka, komercyjne - 16% oraz obecne i przeszłe kradzieże (12%).
- Wyniki badani ukazują, że najważniejsze dla kupujących są informacje, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i długoterminową niezawodność samochodu, takie jak wcześniejsze uszkodzenia czy przebieg. Historia własności z kolei może wiele powiedzieć o wcześniejszej eksploatacji samochodu. Weryfikacja tych danych przed zakupem to w mojej opinii krok, którego nie należy pomijać - może on uchronić przed nieprawidłowościami w deklaracjach sprzedawcy i późniejszymi nieprzyjemnymi niespodziankami finansowymi związanymi chociażby z koniecznością napraw auta - dodaje Robert Lewandowski.
Badanie CARFAX pokazuje, że dokładna weryfikacja historii auta staje się coraz bardziej istotnym elementem procesu zakupu na rynku wtórym. Świadomi konsumenci coraz częściej sięgają po niezależne raporty, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem związanym z niepewną przeszłością pojazdu, zwłaszcza pochodzącego z importu.
PETRONAS wspiera przyszłych mistrzów motoryzacji – startuje „Wyścig talentów”
Jakimi kierowcami są Polacy? Niemal 70% z nich przyznaje sobie najwyższą notę
Sezonowa Wyprzedaż w Toyota Financial Services
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
Prezenterka wierzy, że odświeżona formuła „Pytania na śniadanie” nadawana z imponującego studia przełamie nie najlepszą passę porannego programu i wreszcie uda się odzyskać zaufanie tych widzów, którzy byli rozczarowani zmianami i odeszli do konkurencji. Katarzyna Dowbor wie, że każda rewolucja w danym formacie telewizyjnym niesie ze sobą ryzyko. Jej zdaniem w tym przypadku antidotum mogą być chociażby ciekawe cykle skierowane do osób w różnym wieku i o różnym statusie społecznym.
Edukacja
Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
Luka edukacyjna, czyli gorsze wyniki w testach i mniejsze szanse na wyższą edukację, krótszy czas życia, późniejszy wiek emerytalny, ale przede wszystkim samotność w depresji i większa liczba samobójstw – to problemy współczesnych polskich mężczyzn. W ich naprawie przeszkadza nie tylko brak powszechnej świadomości ich występowania, ale także stereotypy społeczne, które utrudniają mężczyznom zwrócenie się o pomoc, oraz brak systemowych ram udzielania tej pomocy.
Muzyka
Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
Dziennikarz przygotowuje się do premiery pierwszej autorskiej EP-ki i jak zaznacza, w ten sposób spełnia jedno ze swoich największych marzeń. Bardzo zależy mu więc na tym, by każdy utwór był dopracowany w najmniejszym szczególe i niósł wartościowy przekaz. Pierwszy singiel zatytułowany „A może tak” Krzysztof Skórzyński oficjalnie zaprezentował podczas Top of The Top Sopot Festival.