Jak rozliczyć kierowcę? Najlepiej powierzyć to specjalistom
Rozliczanie czasu pracy kierowców to niełatwy orzech do zgryzienia. Potrzebna jest doskonała znajomość przepisów, skrupulatność i systematyczność. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw transportowych decyduje się na powierzenie tego obowiązku firmom zewnętrznym.
Ewidencja czasu pracy musi być prowadzona dokładnie – to nie ulega wątpliwości. Ale w przypadku kierowców wymaga to podwójnego zaangażowania, bo i kontrole mogą być podwójne, zarówno z Inspekcji Pracy, jak i z Inspekcji Transportu Drogowego. A wszelkie niedociągnięcia niosą za sobą dotkliwe kary pieniężne.
- Podstawą przy prawidłowym obliczeniu czasu pracy kierowcy jest dokładne przeanalizowanie przepisów. Określają one, co wlicza się do tego czasu, a co nie. I tak na przykład, gdy kierowca czeka na rozładunek, musimy ten czas zaliczyć do wymiaru przepracowanych godzin. Podobnie sprawa wygląda w przypadku pomocy wsiadającym i wysiadającym z auta czy autobusu, czynnościami administracyjnymi, a nawet dbaniem o czystość w pojeździe – wyjaśnia Paweł Zaborowski z kancelarii prawno-rachunkowej ULTIMA w Białymstoku oferującej usługi z zakresu rozliczeń kadrowo-płacowych w branży transportowej. - Trzeba mieć na uwadze, że czas pracy kierowcy i dzienny czas prowadzenia pojazdu to dwa różne zagadnienia, których nie wolno mylić.
Problemów mogą przysparzać też przerwy, które przysługują kierowcom, tak jak wszystkim innym pracownikom. Tu jednak nieco inaczej obliczana jest ich częstotliwość i długość. Niektóre przerwy kierowcy mogą spędzać w aucie, inne już nie. To wszystko należy mieć na uwadze przy sporządzaniu ewidencji ich pracy.
- W niektórych firmach kierowcy pracują także w tak zwanych tandemach, co sprawia, że cykl pracy takiej załogi może trwać 30 godzin z zachowaniem obowiązkowych przerw. Specyfika pracy kierowców sprawia, że często są oni w trasie także w nocy, niedziele lub święta. Dlatego też w tych przypadkach ich praca rozliczana jest zupełnie inaczej niż w zwykłe dni – przypomina specjalista z ULTIMY.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw z branży transportowej powierza zadanie rozliczenia swoich kierowców zewnętrznym specjalistom. Biura i kancelarie zapewniają kompleksową obsługę i gwarantują porządek w dokumentach, które według przepisów należy przechowywać w określonej formie i przez konkretny czas. Okazuje się jednak, że samo rozliczenie czasu pracy kierowcy to często nie wszystko.
- W trasie, zwłaszcza dalekiej, a w takie zazwyczaj wysyłają swoją flotę nasi klienci, przytrafiają się naprawdę nieprzewidywalne sytuacje. Nieraz zdarza się, że uszkodzeniu ulegnie tachograf lub kierowca zgubi swoją kartę. Co wtedy? Warto mieć wsparcie osób, które znają zawiłości w przepisach i szybko przez telefon wyjaśnią, co robić. To pomoże uniknąć niepotrzebnego stresu i problemów w razie kontroli – podpowiada specjalista z białostockiej ULTIMY.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.