Jak zmienia się Toyota GT86 Kuby Przygońskiego zimą
“Przerwa zimowa to najważniejszy moment w rozwoju technologicznym, bo wtedy wprowadzamy wszystkie duże zmiany. I tak się dzieje w każdej dziedzinie motorsportu” - mówi Kuba Przygoński, który szykuje swoją Toyotę GT86 do sezonu 2021 w Driftingowych Mistrzostwach Polski.
Motorsportowy sezon zazwyczaj trwa dla kierowców i kibiców od wiosny do jesieni, ale zima to czas nie mniej wytężonej pracy. Menedżerowie zawodników dbają o jak najlepsze warunki do rywalizacji, a mechanicy przeprowadzają dokładną inspekcję auta, a także poszukują możliwości jak najefektywniejszego usprawnienia auta przed kolejnymi zawodami. “Przerwa zimowa to najważniejszy moment w rozwoju technologicznym, bo wtedy wprowadzamy wszystkie duże zmiany. I tak się dzieje w każdej dziedzinie motorsportu” - podkreśla Kuba Przygoński.
To najbardziej wszechstronny kierowca w Polsce - ma cztery tytuły krajowe w drifcie, jeden w rajdach terenowych, w 2018 roku zdobył Puchar Świata w Rajdach Cross Country, a w 2021 roku Toyotą Hilux dojechał do czwartego miejsca w Rajdzie Dakar. Doskonale wie, jak wiele czynników trzeba dopracować, by przed kolejnym sezonem była szansa na powtórzenie świetnych wyników. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi.
“Między sezonami wprowadzamy zmiany do silnika, często wstawiamy nową jednostkę napędową. Najważniejsza jest praca nad trakcją, bo nawet w drifcie chodzi przede wszystkim o to, by samochód przenosił moc na asfalt. Dlatego dużo pracujemy nad geometrią i ustawieniem tylnego zawieszenia” - uchyla rąbka tajemnicy Przygoński.
Jego driftingowe GT86 przed rozpoczynającym się w kwietniu sezonem Driftingowych Mistrzostw Polski przejdzie szereg modyfikacji, które potem trzeba dokładnie sprawdzić przed jazdą o punkty. “Bardzo ważne są pierwsze testy. To na nich okazuje się, czy są powody do zadowolenia, czy musimy wrócić do garażu i zrobić poprawki. A to zawsze jest skomplikowane i na to potrzeba czasu” - wyjaśnia.
GT86 i nowy rozdział Toyoty
Przygoński od lat swoje driftingowe sukcesy opiera na Toyocie GT86. “Diabeł”, bo taki przydomek nosi to auto, powstał jako rozwinięcie stylowego coupe, które na początku drugiej dekady XXI wieku tchnęło jeszcze więcej sportowego ducha w japońską markę. Dwulitrowy silnik bokser, 200 KM mocy przenoszonej na koła tylne, nisko umieszczony środek ciężkości, układ jezdny nastawiony na frajdę, czy wreszcie rozłożenie mas między osiami wynosi niemal 50/50 - Toyota GT86 szybko zyskała status auta kultowego zarówno wśród fanów tuningu, jak i w motorsporcie.
erów, podobnie jak Przygoński, oparło swoje wyczynowe auta właśnie o zgrabne coupe Toyoty. Ale wyczynowych wersji było więcej. W Kolonii, gdzie mieści się siedziba Toyota Gazoo Racing Europe, GT86 powstało zarówno w odmianie wyścigowej, którą można było podziwiać m.in. na słynnym torze Nurburgring, a także jako rajdówka, która przemierzała trasy mistrzostw Europy. Mało? W ramach Toyota Gazoo Racing Trophy kierowcy w GT86 rywalizowali przez ostatnie trzy lata w korespondencyjnym pucharze, w którym nagrodą były zarówno pieniądze, jak i możliwość testów GR Suprą GT4.
Toyota GT86, która przez kilka lat była jedynym prawdziwie sportowym autem japońskiego koncernu, czeka na swojego następcę, który dołączy do coraz bogatszej linii aut sygnowanych znakiem GR - w 2019 roku zadebiutowała GR Supra, od 2020 roku na rynku jest wyjątkowy hot hatch GR Yaris.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.