Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Trzy zasady ekonomicznej jazdy
Jeszcze miesiąc temu, dzięki zmianie podatku VAT z 23 na 8 procent, kierowcy cieszyli się z niższych cen paliwa. Na początku lutego litr popularnej 95 PB kosztował średnio 5,29 złotych. Dziś próżno szukać stacji, na której paliwo kosztowałaby poniżej 6 złotych. Ceny idą w górę i niestety nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. Eksperci alarmują, że w najbliższym czasie paliwo może kosztować nawet ponad 8 złotych. W obecnej sytuacji na znaczeniu zyskują wszelkie rozwiązania pozwalające na zmniejszenie spalania i ekonomiczną jazdę. O tym jak przejechać więcej za mniej, opowiada ekspert platformy Motointegrator.com.
Sposób jazdy
Najważniejszym elementem na drodze do osiągnięcia niższego spalania jest odpowiednia technika prowadzenia samochodu. Gwałtowne przyspieszanie i ruszanie, wciskanie pedału gazu „do oporu” czy tzw. rwana jazda – czyli częste i duże wahania prędkości – przekładają się na wyższe obroty silnika, co zwiększa zużycie paliwa. Warto więc dążyć do jak najbardziej płynnego kierowania autem – utrzymywać stałe tempo jazdy przy niskich obrotach. Przyjmuje się, że optymalna prędkość pozwalająca ograniczyć spalanie to w warunkach miejskich około 50 km/h, a na trasie między 90 a 120 km/h. Niezmiernie istotna w tym kontekście jest uwaga i koncentracja – obserwowanie tego, co dzieje się na drodze i przewidywanie zachowania pozostałych uczestników ruchu.
W przypadku aut z manualną skrzynią biegów, ecodriving polega również na tzw. hamowaniu silnikiem, czyli najprościej mówiąc zdjęciu nogi z gazu i stopniowej redukcji biegów w miarę wytracania prędkości. Taką technikę można stosować przy zbliżaniu się do świateł czy skrzyżowań, a także przy zjeżdżaniu ze wzniesień. Hamowanie silnikiem pozwala znacznie ograniczyć spalanie, ponieważ w trakcie takiego manewru odcięty zostaje dopływ paliwa do silnika, a samochód toczy się stopniowo malejącą siłą rozpędu, dodatkowo spowalnianą zwiększonymi oporami w układzie przeniesienia napędu. Dzięki temu nie tylko oszczędzamy paliwo, lecz także mniej obciążamy klocki i tarcze hamulcowe.
Wizyta w warsztacie
Ważną rzeczą, jaką powinien zrobić każdy kierowca, by „przygotować” się do tzw. ecodrivingu jest przegląd auta. Większe spalanie wynika często z zaniedbań serwisowych, dlatego tak ważne są regularne wizyty u mechanika. Auto powinno trafiać do warsztatu co najmniej raz w roku, a przeglądy powinny obejmować okresową wymianę płynów eksploatacyjnych, jak chociażby oleju silnikowego, czy zużytych części. Oprócz takich elementów jak na przykład wtryski paliwa, amortyzatory czy klocki hamulcowe, dobrze zweryfikować u mechanika też stan zawieszenia czy geometrię i wyważenie kół. Warto pamiętać, że duży wpływ na poziom spalania ma również poziom ciśnienia w oponach – zbyt niskie może prowadzić do większego poboru paliwa.
– Dbanie o auto to także odpowiedni sposób tankowania. W obecnej sytuacji, wielu z nas próbuje na zapas dolewać paliwa pod tzw. korek. Taka taktyka, może i opłacalna w krótkim horyzoncie czasowym, w rzeczywistości jest „niezdrowa” dla naszego auta. Może prowadzić do poważnych awarii związanych z układem paliwowym, za które później przyjdzie nam słono zapłacić w warsztacie. Zgodnie z zaleceniami producentów tankować należy jedynie do momentu pierwszego „odbicia” pistoletu dystrybutora. Jeśli zależy nam by zniwelować wpływ podwyżek cen paliwa na nasz portfel, a jednocześnie uchronić się przed poważnymi problemami, warto częściej odwiedzać stację benzynową i tankować mniej – mówi Dariusz Wójcicki, ekspert platformy Motointegrator.com.
Pozorne drobiazgi
Wszyscy, którzy chcieliby zmniejszyć spalanie, powinni również pamiętać o kilku wydawałoby się nieistotnych drobiazgach. Po pierwsze, warto z rozwagą korzystać z klimatyzacji – to ona, ze wszystkich układów elektronicznych odpowiadających za komfort kierowcy, ma największy wpływ na poziom spalania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieużywanie klimatyzacji przez dłuższy okres, może doprowadzić do kosztownej awarii sprężarki układu. Warto jej używać co najmniej raz w tygodniu.
Po drugie, należy unikać jazdy ze zbędnym obciążeniem i od czasu do czasu porządkować auto, by nie zaległ w nim np. sprzęt sportowy, z którego korzystaliśmy kilka tygodni wcześniej czy narzędzia, które od miesiąca planujemy oddać koledze. Zużycie paliwa znacząco zwiększa również boks dachowy. Wielu użytkowników nie demontuje go od razu po powrocie z wyjazdu.
Po trzecie, dobrze pamiętać o optymalnym planowaniu podróży. Warto nie tylko zaprzyjaźnić się z nawigacją, która pozwoli uniknąć stania w korkach, lecz także przemyśleć kolejne przystanki na naszej drodze – szczególnie gdy jeździmy po mieście – by jak najefektywniej pokonać dany dystans. Radzimy też, o ile to możliwe, korzystać z samochodu poza godzinami szczytu.
Po czwarte, jeśli pokonuje się duże dystanse, warto rozważyć zakup opon energooszczędnych, które obniżają zużycie paliwa. Obecnie, prawie każdy producent ogumienia ma takie produkty w swojej ofercie. Ciekawą opcją na zaoszczędzenie sporej gotówki jest również montaż instalacji LPG. Jednak, aby to zrobić trzeba mieć w aucie silnik benzynowy (najlepiej z wtryskiem pośrednim) oraz zapłacić za zamontowanie takiej instalacji. Trzeba, co prawda, wyłożyć pieniądze rzędu 2500-4000 zł – w zależności od pojemności silnika i mocy, ale taka inwestycja zwykle zwraca się już po około 15 000 km.
Najważniejsze jednak…
– Przede wszystkim powinniśmy korzystać z auta rozważnie. Warto zwracać uwagę nie tylko na swój styl jazdy, lecz także na stan techniczny samochodu, i pamiętać o regularnych wizytach serwisowych. Tylko wcielając wszystkie te rady w życie, możemy startować w wyścigu o najniższy poziom spalania podczas jazdy. Rekord Guinessa w tej kategorii należy do Austriaka, który przejechał ponad 2 tysiące kilometrów na jednym baku, przy średnim spalaniu na poziomie 2,2 l/100km. Być może taki wyniki, nie jest osiągalny dla przeciętnego kierowcy, ale warto próbować i jeździć ekonomicznie, szczególnie gdy, tak jak teraz, ceny paliw idą w górę – podsumowuje Dariusz Wójcicki, ekspert platformy Motointegrator.com.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motointegrator.com jest rozbudowaną platformą internetową, dzięki której kierowcy mogą nie tylko w łatwy sposób znaleźć odpowiadający im warsztat, ale także skontaktować się z nim bezpośrednio przez stronę, a w przypadku niektórych mechaników także umówić się na wizytę online. Obecnie w serwisie zarejestrowanych jest ponad 13 000 warsztatów samochodowych z całego kraju. Każdego miesiąca strona odwiedzana jest ponad 600 000 razy, co czyni ją idealnym narzędziem do promocji serwisu samochodowego.

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.