Komunikaty PR

Jak zostać kierowcą rajdowym?

2020-04-25  |  10:00
Biuro prasowe

Marzysz o rajdowej karierze jak Sebastien Ogier z Toyoty, chcesz się rozwijać jak Miko Marczyk, ale nie wiesz od czego zacząć? Zostać kierowcą rajdowym jest prościej niż myślisz. Wystarczy zrobić pierwszy krok.
 

Jaka licencja do rajdów?

Prowadząc samochód na drodze publicznej musimy posiadać prawo jazdy. Jeżeli chcemy rywalizować autem rajdowym na trasie odcinków specjalnych, to musimy mieć licencję kierowcy lub pilota rajdowego. Pierwszym stopniem na drodze rozwoju w tym kierunku jest rajdowa licencja krajowa stopnia RN.

Pozwala ona startować, jako kierowca i pilot w rajdach okręgowych oraz w niektórych zawodach krajowych i międzynarodowych. Jako kierowca wystartujemy w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych, oraz w niektórych kategoriach Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, a jako pilot możemy brać udział w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych.

Z  licencją RN wystartujemy także w imprezach krajowych na terenie Unii Europejskiej oraz w rundach zaliczanych do Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej.

Jak zdobyć licencję rajdową RN? To proste

Pierwszą metodą jest ukończenie dwudniowego kursu. Część praktyczna składa się z prezentacji na żywo procedur występujących podczas rajdu, np. podczas startu czy mety. Część teoretyczna to omówienie obowiązujących przepisów. Całość zakończona jest egzaminem z teorii i praktyki. Kurs kosztuje 850 zł.

Druga metoda to ukończenie odpowiedniej liczby imprez typu KJS, SKJS (rajdy) lub TIS (rajdy terenowe). Mogą w nich uczestniczyć osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z motorsportem i nie posiadają licencji. Możemy nawet zacząć od poziomu Motul HRSMP, startując bez pomiaru czasu.

Starty w tych imprezach zaliczają nam część praktyczną, ale w części teoretycznej wciąż musimy wziąć udział i zdać egzamin.

Rajdowa licencja. Którą drogę wybrać?

Dwudniowy kurs czy starty w imprezach - każda z metod zdobycia licencji rajdowej ma swoje zalety. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji. Od tego, w czym i kiedy chcemy lub możemy startować, ile mamy czasu, środków finansowych, jakim pojazdem chcemy startować i najważniejsze, jak chcemy się rozwijać.

Uzyskanie licencji “RN” poprzez starty w imprezach to rozwiązanie dłuższe i droższe, ale pozwala w spokojny, kontrolowany sposób nabierać doświadczenia, co jest w rajdach bardzo ważne. Świetnym pomysłem są starty w Motul HRSMP, gdzie możemy jechać bez pomiaru czasu, czyli nasz wynik nie jest uwzględniany w wynikach końcowych. Jedziemy po to, żeby się uczyć na profesjonalnie przygotowanych trasach mistrzostw Polski i w znakomitej atmosferze. Do startów w Motul HRSMP potrzebny jest odpowiedni samochód, zgodny z regulaminem rajdów historycznych.

Jeżeli chcemy startować w rajdach terenowych, również możemy zacząć od profesjonalnych tras mistrzostw Polski i porównać swój poziom z topowymi kierowcami. Taką możliwość dają nam imprezy dla uczestników bez licencji, które są organizowane przy okazji większości rund RMPST. Możemy w ten sposób stopniowo podnosić poziom swój oraz samochodu.

Dwudniowy kurs skróci drogę do uzyskania licencji RN i pozwoli uniknąć większych wydatków na początku motorsportowej kariery. Trzeba jednak pamiętać, że rozpoczniemy wtedy rywalizację bez żadnego doświadczenia i będziemy się uczyć na błędach popełnianych już w trakcie startów.

Licencja rajdowa - co dalej?

Po uzyskaniu licencji RN, następnym poziomem jest licencja międzynarodowa kierowcy stopnia R lub pilota stopnia R co-driver. Jeżeli zdecydujemy się ją uzyskać, to jedynym czym będziemy musieli się wykazać jest ukończenie odpowiedniej liczby rajdów.

Z licencją międzynarodową możemy rywalizować w mistrzostwach Polski w rajdach oraz w rajdach terenowych. Otwiera ona przed nami także drogę do międzynarodowego sportu na poziomach m.in. mistrzostw Europy czy świata oraz tak słynnych imprez, jak Rajd Dakar.

Procedura uzyskiwania licencji rajdowych opisana jest w regulaminie licencji w linku poniżej
Licencji Sportu Samochodowego.

Informacje o kursach na licencje rajdowe RN, znaleźć można w poniższym linku
https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka
2025-05-27 | 15:00

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Strategia Mercedesa zakłada wzrost znaczenia topowych modeli – od sportowych maszyn AMG przez luksusowe Maybachy aż po „przygodową” Klasę G. Cel: nie tylko
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Edukacja

W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.

Psychologia

Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.