Jakimi kierowcami są Polacy? Niemal 70% z nich przyznaje sobie najwyższą notę
Według wyników najnowszej ankiety BlaBlaCar niemal 70% kierowców korzystających z platformy ocenia swoje umiejętności jazdy na 5 w pięciostopniowej skali. Wśród podróżujących z platformą, także 63% pasażerów przyznaje kierowcom najwyższą ocenę. Badani zapytani o najważniejsze cechy idealnego kierowcy wskazują szybkość reakcji i umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze.
Polacy o sobie: za kierownicą jesteśmy mistrzami
Już w 2022 roku polscy kierowcy wysoko ocenili swoje umiejętności jazdy samochodem. Według badania Polskiej Izby Ubezpieczeniowej aż 96% respondentów postrzega siebie jako dobrych kierowców, a 82% twierdzi, że zawsze trafnie ocenia sytuacje na drodze. Dodatkowo 59% ocenia swoje umiejętności wyżej niż przeciętny kierowcy w Polsce.
Tegoroczne badanie BlaBlaCar potwierdza dobrą samoocenę Polaków za kierownicą. Pasażerowie korzystający z platformy oceniają umiejętności kierowców tak samo wysoko, jak oceniają je sami kierowcy. Wśród pasażerów, aż 63% oceniło umiejętności kierowców, z którymi podróżowali, na najwyższą możliwą ocenę – 5 w skali od 1 do 5. Dodatkowe 29% przyznało ocenę 4, co potwierdza, że zdecydowana większość użytkowników BlaBlaCar czuje się bezpiecznie i pewnie podczas wspólnych podróży. Kierowcy oferujący przejazdy na platformie również mają wysokie poczucie własnych umiejętności – 68% z nich oceniło swoje umiejętności na 5, a 28% na 4.
Wyniki badania potwierdza liczba kierowców, którzy otrzymali status Super Driver wśród społeczności BlaBlaCar. W Polsce jest 251 tys. aktywnych kierowców używających platformy BlaBlaCar. Status Super Driver został wprowadzony w 2023 roku i do tej pory otrzymało go już ponad 13 tysięcy użytkowników. Musieli spełnić kilka istotnych warunków: utrzymywać niską liczbę anulacji rezerwacji, szybko odpowiadać na zapytania i dbać o wysokie oceny od pasażerów - także poprzez bezpieczną i komfortową jazdę.
- Mówiąc wprost, niektórzy są przykładnymi kierowcami. W ramach podziękowania przyznajemy tym wyjątkowym użytkownikom status Super Drivera. Co 6 miesięcy sprawdzamy, które osoby spełniają kryteria świadczące o tym, że są świetnymi kierowcami. Pasażerowie lubią wiedzieć, z kim będą podróżować, a bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas priorytetem. Dlatego tak ważne jest, by kierowcy mieli zweryfikowany profil - to warunek konieczny do wyróżnienia odznaką Super Driver - komentuje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.
Cechy idealnego kierowcy – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Pasażerowie biorący udział w badaniu podkreślili, że najważniejsze cechy idealnego kierowcy to przede wszystkim:
- Umiejętność szybkiego reagowania na nagłe sytuacje (68%),
- Zdolność do przewidywania zachowań innych uczestników ruchu (56%),
- Pełne skupienie na prowadzeniu pojazdu (51%).
Z kolei kierowcy uważają, że najważniejsze jest: przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu (80%) oraz szybkie reagowanie w nagłych sytuacjach (71%).
Dla pasażerów kluczową rolę w wyborze przejazdu na platformie odgrywają oceny wcześniejszych przejazdów kierowcy – aż 80% respondentów wskazało, że to główny czynnik, na który zwracają uwagę. Ważne są także informacje o preferencjach podczas podróży np. nastawienie do rozmów czy muzyki (42%) oraz ilość opublikowanych wcześniej przejazdów (40%).
Preferowane towarzystwo – rozmowność i poczucie humoru
Pasażerowie BlaBlaCar preferują towarzystwo osób rozmownych, towarzyskich oraz z poczuciem humoru. Aż 67% respondentów wskazało, że lubi podróżować z gadatliwymi współpasażerami, a kolejne 67% ceni sobie poczucie humoru. Prawie połowa (49%) pasażerów przyznała, że lubi słuchać ciekawych historii i anegdot podczas podróży.
Wśród odpowiedzi na otwarte pytanie do pasażerów i kierowców pojawiły się liczne inspirujące i zabawne historie. Jeden z pasażerów opowiedział o kierowcy, który okazał się pasjonatem historii Dywizjonu 303 i przeprowadził towarzyszy podróży przez historyczny wykład, inny wspominał o podróży z kierowcą, który na co dzień zawodowo otwiera sejfy. Zdarzyły się także niezwykłe przypadki – jedna z pasażerek spotkała podczas podróży koleżankę z przedszkola po wielu latach braku kontaktu.
*Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w sierpniu 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 815 kierowców, którzy oferują wspólne przejazdy poprzez BlaBlaCar oraz 675 pasażerów, którzy korzystają z platformy. Ankieta dla obu grup respondentów składała się z 4 pytań (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru).

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.