Kodo – filozofia projektowania Mazdy
Estoria PR
Rudzka 5A/3
01-689 Warszawa
poczta|estoria.pl| |poczta|estoria.pl
+48 600 800 004
estoria.pl
Wprowadzona w 2010 r. wyjątkowa filozofia projektowania Mazdy – KODO – Dusza Ruchu i jej zdolność do nadania witalności sylwetce samochodu jest siłą napędową wielokrotnie nagradzanej stylistyki aktualnej gamy modelowej Mazdy. Potwierdzają to choćby zebrane w ostatnim czasie nagrody - Red Dot i World Car Awards za wzornictwo Mazdy3 i Red Dot zarówno dla Mazdy MX-30, jak i dla Mazdy CX-30.
Satysfakcja czerpana z rozwijania kluczowej dla Mazdy koncepcji zrównoważonego rozwoju Zoom-Zoom 2030, jako długoterminowej wizji rozwoju marki czyni ze stylistyki Kodo kluczowy atut w dążeniu do ciągłego doskonalenia marki i podnoszenia rangi wzornictwa do poziomu sztuki.
Podczas gdy niektóre założenia projektowe pozostają fundamentalne dla stylistyki Kodo, jej stałą ewolucję doskonale odzwierciedla naturalnie progresywna stylistyka Mazdy 3 i CX-30 oraz najnowszej MX-30. Jo Stenuit, Dyrektor Designu w Mazda Europe wyjaśnia: „Pierwsze dostępne na rynku samochody elektryczne zostały zaprojektowane w bardzo futurystycznym, czasami niemal kosmicznym stylu. Przypuszczam, że miało to na celu uświadomienie ludziom, że te modele mają elektryczny układ napędowy. Jednak w miarę jak elektryczny napęd staje się coraz bardziej popularny, ten rodzaj futurystycznego wzornictwa nie jest już potrzebny.”
„W przypadku MX-30 wyrażamy drugi etap stylistyki Kodo w bardziej użyteczny sposób; nie w oparciu o nowatorską wartość samego elektrycznego układu napędowego, ale bardziej w oparciu o wartość, którą samochód, jako całość, przyniesie klientom. Jednakże, chociaż sam design jest inną interpretacją stylistyki Kodo, nadal koncentrujemy się na odbiciach refleksów światła na powierzchni nadwozia. W pewnym sensie MX-30 jest eksperymentem mającym na celu przyjrzenie się granicom Kodo i być może w przyszłości będzie mieć wpływ na ewolucję tej filozofii."
Podczas gdy Mazda MX-30 eksploruje nowe aspekty wzornictwa Kodo, to Mazdy 3 i CX-30 bazują na obecnych sukcesach stylistyki projektowania marki, zachowując witalność Kodo i jednocześnie dążąc do zwiększenia prestiżu stylizacji poprzez elegancję i czystość minimalistycznej estetyki, która eliminuje wszystkie zbędne detale.
Istnieją trzy kluczowe elementy wzornictwa Mazdy, które Japończycy nazywają: Yohaku lub Ma: piękno pustej przestrzeni, Sori: krągłości pełne wyważonej dyskrecji oraz Utsuroi – gra światła i cienia.
„Zastosowaliśmy ideę Yohaku lub Ma zarówno w projekcie bryły nadwozia, jak i wnętrza CX-30", wyjaśnia Jo Stenuit. „Realizuje ona pogłębienie ewolucji Kodo polegające na tworzeniu emocjonalnej stylistyki z jak najmniejszą ilością elementów składowych. Zasadniczo, wracamy do korzeni dobrego projektu samochodu zgodnie z regułą: używaj tylko tych elementów, których naprawdę potrzebujesz i dopracowuj je do perfekcji.
„Najlepszym przykładem realizacji koncepcji Ma w projekcie bryły nadwozia jest przód CX-30. W przeciwieństwie do wielu innych marek, utrzymaliśmy bardzo ascetyczną stylistykę, bez dodawania zbędnych <<fajnych>> elementów. Pusta przestrzeń wokół samochodu tworzy wyraziste tło i wydobywa moc tych jednostkowych detali, pozwalając na lepsze skupienie na nich uwagi, jak na przykład na przednich reflektorach.”
„Pierwsze wrażenie, jakie chcemy, aby klienci mieli z wnętrza samochodu, to poczucie spokoju - brak przeciążenia technologią i niepotrzebnymi <<designerskimi>> ozdobnikami. W ten sposób tworzymy poczucie Ma we wnętrzu. Do tej dobrze zorganizowanej, wyciszonej przestrzeni dodajemy elementy niezbędne w prowadzeniu, doskonale ergonomicznie rozmieszczone, tak aby kierowca mógł w pełni skoncentrować się na kierowaniu pojazdem.”
Inspirowane esencją tradycyjnej sztuki japońskiej i pięknem przestrzeni między obiektami, fundamenty przyszłej elegancji Mazdy będą stanowić dynamiczne proporcje, klasyczna sylwetka i artystyczna gra światłem, która opiera się na wyjątkowym, ręcznym modelowaniu praktykowanym zarówno przez projektantów, jak i mistrzów sztuki modelowania.
Idealna równowaga pomiędzy napięciem, siłą i ciągle zmieniającymi się refleksami światła na muskularnej linii ramiennej, eleganckich krzywiznach i płynnie wklęsłych powierzchniach najnowszej generacji wzornictwa Mazdy została osiągnięta tylko dzięki setkom godzin żmudnego modelowania w glinie i nakładania kolejnych warstw materiału.
Stworzenie takiej kontrolowanej witalności – formy jednocześnie pięknej, jak i przemyślanie prostej – wymaga ogromnego nakładu czasu, dyscypliny i kunsztu. Ma to jednak zasadnicze znaczenie dla wyjątkowej japońskiej elegancji, jaką cechuje się wizja wzornictwa Mazdy następnej generacji, w której doświadczenie właścicieli jest dodatkowo wzbogacone o postrzeganie samochodu jako dzieła sztuki.
Z premierą każdego nowego modelu Mazdy zobaczymy nowe elementy wzornictwa Kodo, tak jak w przypadku MX-30. Z czasem będą one ewoluować, kreując jedne z najpiękniejszych współczesnych samochodów drogowych.
„Samochody przyszłości będą nadal rozwijały stylistykę projektowania Kodo”, podsumowuje Jo Stenuit. „MX-30, Mazda3 i CX-30 pomagają w kształtowaniu przyszłych projektów, podobnie jak modele koncepcyjne RX-Vision i Vision Coupe. Projektowanie jest wieczną ewolucją, zespoły designerów na całym świecie pracują nad tym codziennie i nieustannie udoskonalają, redefiniują i tworzą nowe wizje samochodów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.