Letnie wyzwania dla lakieru. Jak dbać o karoserię w tym czasie?
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
grzegorz.koper|goodonepr.pl| |grzegorz.koper|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl
Choć przyjmuje się, że to zima przynosi najwięcej problemów z zachowaniem karoserii w dobrym stanie, to jednak lato również potrafi dać w kość lakierowi. Mocne słońce, owady, żywica czy smoła to najczęstsze przyczyny kłopotów z karoserią w ciepłe dni. Jak zmyć poszczególne zabrudzenia oraz jak się przed nimi zabezpieczyć?
Powłoka lakiernicza pojazdu stanowi jego wizytówkę i jest pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy przy oglądaniu samochodu. Zachowanie jej w dobrym stanie sprawi, że auto będzie wyglądało lepiej i służyło dłużej. Zadbana karoseria pozwoli też uzyskać wyższą cenę w przypadku sprzedaży samochodu. Z tych powodów niewątpliwie warto poświęcić jej szczególną uwagę, a kluczem do tego jest wiedza, jak i przy pomocy których środków zajmować się lakierem pojazdu.
Co negatywnie wpływa na lakier?
Do charakterystycznych dla ciepłych dni zabrudzeń należą żywica i soki z drzew. Niestety w wielu przypadkach niełatwo pozbyć się ich samodzielnie, bez pomocy specjalistycznych preparatów. Tutaj swoje zastosowanie znajduje środek do usuwania żywicy naturalnej, z którego korzysta wielu profesjonalistów. Jeszcze trudniejszymi zabrudzeniami są te ze smoły czy asfaltu. Na szczęście i do tego rodzaju zanieczyszczeń można znaleźć na rynku odpowiednie preparaty, dlatego nie warto marnować czasu na próby ich zmycia przy pomocy uniwersalnych specyfików, gdyż te mogą być w takich wypadkach mało skuteczne. Innym czynnikiem, na który narażony jest lakier od wiosny do jesieni, są owady. Ich rozbite szczątki psują estetykę pojazdu, a na domiar złego mogą mieć negatywny wpływ na stan karoserii. Tym bardziej, gdy nie zostaną oczyszczone przez długi czas. Nie należy zwlekać z myciem pojazdu z pozostałości insektów, bo po pierwsze „zakonserwowane” na słońcu zabrudzenia trudniej później usunąć, a po drugie zanieczyszczenia mogą spowodować uszkodzenia lakieru i stać się zaczątkami ognisk korozji.
– Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że na rynku dostępne są specjalistyczne środki do usuwania owadów. Te produkty należą do wyposażenia wielu salonów auto detailingu. Zwykle producenci polecają, by nałożyć tego typu preparat bezpośrednio na zabrudzenia, a następnie zaczekać zgodnie z czasem podanym w instrukcji. Chodzi o to, żeby substancje czynne zawarte w specyfiku zaczęły działać, ale jednocześnie środek nie zdążył wyschnąć na czyszczonej powierzchni. Potem preparat wystarczy dokładnie spłukać. Pamiętajmy, żeby nie stosować go w pełnym słońcu ani na rozgrzany lakier – wyjaśnia Krzysztof Wyszyński, Product Manager firmy Würth Polska, która zaopatruje profesjonalistów w niezbędną chemię motoryzacyjną.
Karoseria narażona jest również na uszkodzenia mechaniczne związane z otarciami lub uderzeniami niewielkich kamieni. W trakcie urlopu taka sytuacja może się zdarzyć na przykład, gdy jadąc na wymarzoną, odludną plażę, zmuszeni jesteśmy do korzystania ze żwirowej drogi. Tego typu zarysowań i ubytków w lakierze nie powinniśmy ignorować, bo stanowią świetne miejsce do rozwoju rdzy i finalnie mogą doprowadzić do degradacji blachy pojazdu, co później powoduje dużo wyższe koszty naprawy.
Jak poprawnie czyścić samochód latem?
Upalny, letni dzień to zły czas na mycie i konserwacje samochodu przy użyciu preparatów chemicznych. Rozgrzana karoseria sprawia, że specyfiki nakładane na pojazd bardzo szybko wysychają, pozostawiając brzydkie plamy. Dodatkowo wysoka temperatura zaburza działanie środków chemicznych, a polewanie zimną wodą rozgrzanego lakieru może negatywnie odbić się na jego kondycji. Z uwagi na powyższe, czyszczenie samochodu najlepiej przeprowadzać w cieniu i wieczorem, gdy promienie słoneczne nie rozgrzewają karoserii do wysokiej temperatury. Pojazdu nie należy też myć bezpośrednio po jeździe. Powinniśmy poczekać, aż silnik wraz z nagrzewającymi się od niego blachami ostygną.
Poprawne mycie całego auta jest procesem złożonym. Najpierw nakładamy pianę aktywną. Robimy to rozpoczynając od dołu pojazdu, a potem stopniowo przechodzimy do jego góry. Pianę spłukujemy w tej samej kolejności. Dzięki temu brud spływający z wyższych partii samochodu, nie zatrzymuje się na większych i niespłukanych zanieczyszczeniach z dolnej części auta. Po pierwszym czyszczeniu przy pomocy piany aktywnej, warto umyć pojazd drugi raz za pomocą szamponu samochodowego. Ten preparat zneutralizuje pianę o silnie zasadowym odczynie, która niedokładnie wypłukana z zakamarków samochodu, może uszkodzić lakier i inne elementy auta. Pojazd najlepiej myć przy wykorzystaniu metody na dwa wiadra. Pierwsze wiadro służy do oczyszczania gąbki z piasku i innych drobin, natomiast w drugim powinna znajdować się woda z szamponem samochodowym. Taka technika mycia, pod warunkiem zastosowania wiader z osadnikami, ułatwia odfiltrowanie drobnych ciał stałych, które mogłyby zarysować lakier.
Sposoby na zabezpieczenie karoserii
Lakier pojazdu zwykle jest zabezpieczany na jeden z trzech sposobów. Mowa tu o quick detailerach, woskach i powłoce ceramicznej. Quick detailery to najprostsze rozwiązanie, często wykorzystywane samodzielnie przez kierowców. Jeśli jednak chcemy, by ochrona trwała dłużej, to wtedy niezbędne jest odwiedzenie salonu auto detailingu i powierzenie swojego pojazdu profesjonalistom. Ci, wykorzystując specjalistyczne preparaty oraz narzędzia, będą w stanie znacznie lepiej zabezpieczyć powłokę lakierniczą.
– Kierowcy często wybierają zabezpieczenie za pomocą wosków. To rozwiązanie łączące wysoką skuteczność z przystępną ceną. Profesjonaliści cenią szczególnie te, które w składzie zawierają olejki jojoba i woski Carnauba. Dzięki nim produkt długotrwale utrzymuje się na pojeździe. Dobry wosk nie tylko zapewnia karoserii połysk, ale i skutecznie zabezpiecza lakier pojazdu przed drobniejszymi uszkodzeniami mechanicznymi oraz niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Z kolei powłoka ceramiczna to najtrwalsza, ale i zarazem najdroższa metoda zabezpieczania karoserii. Wymaga jednak uprzedniego, pracochłonnego doprowadzenia lakieru do idealnego stanu. W przeciwnym wypadku każda skaza na karoserii zostanie pokryta powłoką i będzie widoczna przez długi czas – tłumaczy Krzysztof Wyszyński z Würth Polska.
Choć piękna letnia pogoda nie kojarzy się z warunkami atmosferycznymi, które mogą mieć negatywny wpływ na lakier samochodu, to i ten okres niesie za sobą specyficzne zagrożenia dla karoserii. Poznanie sposobów na przeciwdziałanie im, pozwala utrzymać pojazd w dobrym stanie przez długi czas i przyśpiesza proces jego czyszczenia.
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
MUZEA MOTORYZACYJNE - POMYSŁ NA JESIENNE WYCIECZKI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.