Lexusy najlepiej trzymają wartość. Dlaczego tak się dzieje?
Najnowsze zestawienie wartości rezydualnej samochodów po trzech latach dało Lexusowi zwycięstwo w kategorii samochodów klasy premium. Oznacza to w skrócie, że auta z całej gamy modelowej japońskiego producenta doskonale trzymają swoją wartość, a cena ich odsprzedaży może być wyższa niż w przypadku konkurentów. Co to oznacza dla klienta i skąd bierze się taka przewaga Lexusa?
Działająca w Stanach Zjednoczonych firma J.D. Power to dobrze znana instytucja zajmująca się badaniami i analizą rynku motoryzacyjnego. Wchodząca w jej skład spółka Automotive Lease Guide, której zadaniem jest wycena samochodów używanych i obliczanie ich wartości rezydualnej, opublikowała niedawno raport, w którym wskazuje marki, których auta tracą na wartości najwolniej. Wyniki prezentowane w zestawieniu nie należą do szczególnie zaskakujących. Jak co roku czołowe miejsca w rankingu zajęły marki japońskie. W kategorii samochodów klasy premium zwycięstwo przypadło Lexusowi. Jak czytamy w komentarzu do raportu, pierwsze miejsce Lexusa to zasługa pieczołowicie zbudowanej gamy modelowej. Nie ma w niej auta, które odstawałoby od pozostałych i dobry wynik ogólny był możliwy dzięki temu, że Lexus, niezależnie od tego, do jakiego segmentu należy, zawsze jest gwarancją utrzymania wysokiej wartości na rynku wtórnym.
"Osiągnięcie marki Lexus to wyraz imponującej, najlepszej na rynku konsekwencji w kwestii utrzymania wartości w całej gamie modelowej – podsumował Eric Lyman, wiceszef Automotive Lease Guide.
Co złożyło się na sukces Lexusa?
Jak to się dzieje, że auta tej marki tak dobrze trzymają wartość? Składa się na to wiele czynników, ale można bez trudu wymienić kilka najważniejszych.
Po pierwsze – niezawodność
Sam fakt, że Lexus to samochód japoński, sprawia, że kojarzy się on z niezawodnością i solidnością. Auta tej marki przez lata dały się poznać jako niezwykle długowieczne maszyny, a bezawaryjność jest typową cechą Lexusów w każdym wieku. Nic dziwnego, że klienci na rynku wtórnym chętniej szukają auta, które potencjalnie sprawi najmniej kłopotów i najdłużej będzie cieszyło bezproblemową eksploatacją. Dalej mamy już proste prawa ekonomii. Większa liczba chętnych na zakup auta – większy popyt. Większy popyt – możliwość ustalenia ceny na wyższym poziomie.
Atrakcyjna stylistyka
Kolejną cechą jest z pewnością design modeli marki. Nowoczesne, a zarazem ponadczasowe linie Lexusów sprawiają, że samochody te wyglądają na nowsze niż są w rzeczywistości. Lexusy wolniej się starzeją i dłużej prezentują się świeżo, sprawiając, że klienci na rynku aut używanych decydują się na nie chętniej. Konsekwentnie budowany wizerunek i stylistyka modeli Lexusa sprawiają, że modele tej marki są do siebie podobne i mają indywidualny charakter. Wszystko to składa się na większe powodzenie wśród klientów.
Wizerunek
Po trzecie – wizerunek marki. W przypadku Lexusa jest on tak dobry nie tylko ze względu na bezawaryjność. Na obraz marki składa się również wysoka jakość obsługi serwisowej, wygląd i unifikacja salonów oraz autoryzowanych stacji obsługi, warunki gwarancji czy w końcu cała otoczka, która towarzyszy posiadaniu Lexusa. W skrócie – to samochód, który po prostu przyjemnie jest posiadać i miło jest należeć do grona jego nabywców. Takich pozytywnych skojarzeń z pewnością mogą pozazdrościć Lexusowi inne marki klasy premium.
Kompletne wyposażenie
Czwartą kwestią jest wyposażenie Lexusów, które już w bazowych odmianach zawiera cały szereg udogodnień, systemów i gadżetów, których często nie znajdziemy w podstawowych wersjach aut konkurentów. Dlaczego jest to tak ważne z punktu widzenia utrzymania wartości? Dobrze wyposażone samochody o wiele łatwiej sprzedać, zatem na rynku wtórnym mogą być po prostu droższe. Fakt, że ubogo wyposażonego Lexusa po prostu nie dało się kupić w salonie, procentuje również w przypadku aut używanych. W końcu technologie są bez przerwy rozwijane, a systemy i udogodnienia, które 5 lat temu były nowością, we współczesnych samochodach często są już standardem. W skrócie – używane Lexusy lepiej przystają do obecnych czasów.
Dlaczego wartość rezydualna jest tak ważna?
Wartość rezydualna, lub inaczej końcowa, jest istotna zarówno z punktu widzenia sprzedającego, jak i kupującego. Parametr określany jako RV (residual value) powinni mieć na uwadze ci, którym zależy na jak najniższym całkowitym koszcie posiadania (TCO, czyli total cost of ownership). Zakup auta, które traci na wartości powoli, ostatecznie się opłaca, bo sprzedając takie auto na rynku wtórnym może się okazać, że odzyskamy większą część pieniędzy, które wydaliśmy na jego zakup, niż miałoby to miejsce w przypadku auta o niższej RV.
Wysoka wartość rezydualna pozwala również leasingować lub wynajmować samochód na bardziej korzystnych warunkach. Jeśli weźmiemy pod uwagę sposób, w jaki kalkulowane są raty w długoterminowych kontraktach widzimy, że samochody, które dobrze trzymają wartość okazują się bardziej przystępne pod kątem wysokości miesięcznych opłat. Te zalety są szczególnie cenne dziś, gdy ograniczenia w dostępności na rynku zmienił zasady gry i wywindował ceny aut do poziomów wyższych niż kiedykolwiek wcześniej.
PETRONAS wspiera przyszłych mistrzów motoryzacji – startuje „Wyścig talentów”
Jakimi kierowcami są Polacy? Niemal 70% z nich przyznaje sobie najwyższą notę
Sezonowa Wyprzedaż w Toyota Financial Services
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
Prezenterka wierzy, że odświeżona formuła „Pytania na śniadanie” nadawana z imponującego studia przełamie nie najlepszą passę porannego programu i wreszcie uda się odzyskać zaufanie tych widzów, którzy byli rozczarowani zmianami i odeszli do konkurencji. Katarzyna Dowbor wie, że każda rewolucja w danym formacie telewizyjnym niesie ze sobą ryzyko. Jej zdaniem w tym przypadku antidotum mogą być chociażby ciekawe cykle skierowane do osób w różnym wieku i o różnym statusie społecznym.
Edukacja
Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
Luka edukacyjna, czyli gorsze wyniki w testach i mniejsze szanse na wyższą edukację, krótszy czas życia, późniejszy wiek emerytalny, ale przede wszystkim samotność w depresji i większa liczba samobójstw – to problemy współczesnych polskich mężczyzn. W ich naprawie przeszkadza nie tylko brak powszechnej świadomości ich występowania, ale także stereotypy społeczne, które utrudniają mężczyznom zwrócenie się o pomoc, oraz brak systemowych ram udzielania tej pomocy.
Muzyka
Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
Dziennikarz przygotowuje się do premiery pierwszej autorskiej EP-ki i jak zaznacza, w ten sposób spełnia jedno ze swoich największych marzeń. Bardzo zależy mu więc na tym, by każdy utwór był dopracowany w najmniejszym szczególe i niósł wartościowy przekaz. Pierwszy singiel zatytułowany „A może tak” Krzysztof Skórzyński oficjalnie zaprezentował podczas Top of The Top Sopot Festival.