Nowa Toyota Hilux sprawdzona przez mistrza rajdów terenowych
“Hilux to legenda samochodów terenowych i pick-upów. Wiele elementów, które testujemy razem z inżynierami w najtrudniejszych warunkach na pustyni czy na wydmach w rajdowym aucie, jest potem przenoszonych do samochodów seryjnych” - przekonuje Kuba Przygoński, który miał okazję sprawdzić najnowszą wersję Toyoty Hilux w warunkach iście rajdowych.
W 2021 roku na polskich drogach zadebiutowała nowa, odświeżona wersja Hiluxa 8. generacji. Oprócz zmienionych elementów nadwozia, które jeszcze bardziej podkreśliły charakter pick-upa do zadań specjalnych, auto zyskało wiele nowości, które sprawiają, że jeszcze lepiej sprawdza się na drodze i w terenie, do tego zyskał wiele elementów wyposażenia pod względem komfortu w codziennym użytkowaniu. Największa nowość kryje się pod maską - w nowym Hiluxie zadebiutował silnik 2.8.
Jeszcze więcej mocy w Hiluxie
16-zaworowa jednostka napędowa Diesla osiąga moc 204 KM (150 kW), a sparowana z udoskonaloną, sześciobiegową automatyczną skrzynią rozwija 500 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 10,7 s, a średnie zużycie paliwa wynosi od 9,5 l/100 km. Tyle mówią suche dane. “Jeździłem Hiluxem w prawdziwie terenowych warunkach. Nowy silnik pozwala na więcej zarówno w terenie jak i na drogach asfaltowych. Te 204 KM sprawiają, że auto jest elastyczne na drodze. Ta moc okazała się bardzo przydatna” - to słowa Kuby Przygońskiego, który o dużej mocy w autach terenowych wie wiele jak mało kto. W końcu w rajdowej odmianie Hiluxa wywalczył w 2020 roku tytuł mistrza Polski, a w styczniu 2021 roku dojechał na czwartym miejscu w Rajdzie Dakar, czyli jednym z największych i najbardziej legendarnych wyzwań w motorsporcie.
Przygoński miał okazję sprawdzić nowego Hiluxa w warunkach zbliżonych do tych, w których zazwyczaj walczy o czas podczas rajdów. Teren piaskarni sprawił, że napęd i zawieszenie zostały wystawione przez czołowego polskiego kierowcę na najwyższą próbę. “Wjeżdżając w trudniejszy teren można czuć się bardzo bezpiecznie, bo wiadomo, że sobie poradzi. Reduktor, napęd 4x4 i blokada tylnego dyferencjału powodują, że jesteśmy w stanie pokonać każdą przeszkodę. Co więcej, blokada tylnego mostu pozwala na trochę zabawy w terenie. Można trochę podriftować, po piasku, ziemi. Wiem, bo próbowałem” - mówi z uśmiechem.
Hilux i rozwiązania sprawdzone w Rajdzie Dakar
Od 1968 roku Toyota Hilux jest synonimem niezawodności, wytrzymałości i uniwersalności. To auto do zadań specjalnych, które żadnych wyzwań się nie boi. Zdobycie Bieguna Północnego, wjazd na wulkan na Islandii czy zwycięstwo w Rajdzie Dakar w 2019 roku, regularne wyprawy przez Antarktydę - portfolio podbojów z Hiluxem w roli głównej jest długie. To jeden z ostatnich prawdziwie terenowych samochodów na rynku, który dzięki mocnej i trwałej konstrukcji na ramie wytrzymuje ogromne obciążenia i siły skrętne podczas jazdy poza ubitymi szlakami.
“Dla mnie Hilux to legenda samochodów terenowych i pick-upów. Wiele elementów, które testujemy razem z inżynierami w najtrudniejszych warunkach na pustyni czy na wydmach w rajdowym aucie jest potem przenoszonych do samochodów seryjnych. I to jest ta gwarancja niezniszczalności Hiluxa. Jeśli te rozwiązania przetrwają moje ściganie, to mogą trafić do samochodu dla wszystkich. Pod tym kątem korelacja auta rajdowego i cywilnego jest bardzo bliska” - mówi Przygoński.
Komfort z klasy premium
A czym się różni jego “dakarówka” od nowego Hiluxa? “Seryjny samochód to duży komfort. Są wygodne fotele, dobra widoczność, klimatyzacja. Jeśli chodzi o wyposażenie, to jest wszystko co potrzebne. W aucie na Rajd Dakar komfort jest na dalszym miejscu, bo tam wszystko podporządkowane jest temu, by auto było jak najszybsze” - wyjaśnia Przygoński.
W najnowszym wydaniu Hiluxa rzeczywiście można poczuć się komfortowo. Zwłaszcza w topowej wersji Invincible, która już z zewnątrz zdradza, że to pick-up w wydaniu premium. Specjalnie zaprojektowany przedni grill zintegrowany ze zderzakiem i przednią osłoną podwozia, nakładki na błotniki, unikalne klamki, obudowy lusterek i detale na klapie bagażnika oraz polerowane koła aluminiowe z czarnym wykończeniem, a także elektryczna roleta przestrzeni ładunkowej, czarna sportowa nakładka przestrzeni ładunkowej, specjalna okleina Invincible, aluminiowe stopnie boczne - smaczków nie brakuje. We wnętrzu dochodzą do tego m.in. fotele z perforowanej skóry, automatyczna klimatyzacja, czy nagłośnienie marki JBL z dziewięcioma głośnikami.
Wysokooktanowa majówka z AIR MOTO SHOW 2024 w Pile
Duża moc zwiększa ryzyko wypadków. Tak wynika ze statystyk.
Dobry booster przydaje się cały rok
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Gwiazdy
Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
Była prezenterka podkreśla, że spędzanie świąt z dala od domu to duży komfort. Wtedy bowiem zamiast robić wielkie zakupy i stać godzinami w kuchni, przygotowując tradycyjne menu, można naprawdę odpocząć i nacieszyć się spotkaniem z bliskimi. Monika Richardson z ekscytacją czeka więc na wyjazd do Wielkopolski, gdzie od lat celebruje Wielkanoc w dużym, rodzinnym gronie.
Gwiazdy
Marcin Bosak: Mam to szczęście, że nie dostaję nietrafionych prezentów. Sam bardzo lubię je dawać
Aktor zaznacza, że lubi wręczać prezenty i obserwować reakcję osób, którym je wręcza. Raczej nie zdarzyło mu się w tej kwestii nieprzyjemnie kogoś zaskoczyć. On sam również nie dostał czegoś, co szybko wylądowało w koszu.
Gwiazdy
Enej: Wielkanoc musi być w rodzinnym gronie. Nie jesteśmy fanami wyjazdów do hoteli, żeby spędzać święta z obcymi ludźmi
Muzycy zespołu Enej przyznają, że lubią i celebrują święta, dlatego cieszą się na nadchodzącą Wielkanoc. Zamierzają wtedy zwolnić tempo, odłożyć na bok pracę i poświęcić czas rodzinie. Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha zdradzają, że ich popisowym, a jednocześnie ulubionym świątecznym przysmakiem jest sałatka jarzynowa. Sami też z przyjemnością ją przygotowują.