Nowy czy używany? Przede wszystkim bezpieczny
Gdzie spędzić tegoroczny urlop? Czy warto rezerwować zagraniczne wakacje, gdy nie wiadomo, kiedy dokładnie świat zwalczy pandemię? Trzeba liczyć się z tym, że ceny w hotelach, kwaterach i pensjonatach pójdą w górę i nigdy nie ma pewności, że miejsce pokazane w folderze czy w Internecie będzie odzwierciedleniem obiecanego luksusu i świętego spokoju. Czy jest jakaś alternatywa? Jest. To dom na kołach, czyli kamper.
W zeszłym roku rynek kamperów urósł w Polsce prawie o połowę. Gwałtowny wzrost popularności caravaningu wynikał z tego, że wiele obleganych form i miejsc wypoczynku było niedostępnych dla turystów. Ci, którzy zdecydowali się na podróż kamperem i odkrywanie pięknych, polskich zakamarków na pewno zyskali niepowtarzalne wakacje. W tym roku takich turystów będzie zdecydowanie więcej.
– W obecnej sytuacji najważniejsze przede wszystkim jest bezpieczeństwo i swoboda przemieszczania się. Posiadając kamper, można nie przejmować się koniecznością zachowania dystansu od innych osób. Dodatkowo nie trzeba tracić czasu i energii na pakowanie i noszenie bagaży. W takim aucie wszystkie potrzebne rzeczy ma się zawsze pod ręką, a na terenie samej Polski fani tego typu podróżowania mają do dyspozycji aż 450 kempingów, na których mogą zatrzymać swój pojazd. Dodatkowo na niektórych stacjach paliw są wyznaczone specjalne miejsca dla podróżujących kamperami – mówi Sebastian Pućkowski, prezes firmy Kameleon Transport z Białegostoku, która rocznie sprowadza kilkaset aut z USA, w tym również kampery.
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w ciągu niepełnych III kwartałów (od stycznia do sierpnia) ub. r. w Polsce zarejestrowano aż 708 kamperów, co oznacza wzrost o 24,4 proc. r/r. Co więcej, w ciągu ośmiu miesięcy Polacy kupili więcej kamperów niż w całym 2019 roku (662).
Kampery przystosowane są do długiej jazdy, spania, gotowania i przebywania w środku w różnych warunkach. W większości przypadków kierowcą kampera może być każdy posiadający prawo jazdy kategorii B.
– Decydując się na zakup nowego kampera, trzeba być przygotowanym na wydatek od ok. 190-230 tys. zł. Górny próg cenowy zależy od fantazji kupującego – na rynku można znaleźć kampery za nawet 500 tys. zł. Z niższymi cenami spotkamy się, szukając używanych wozów kempingowych – takie można znaleźć już za ok. 60 tys. zł. Jeszcze niższe ceny dotyczą przyczep kempingowych – mówi Sebastian Pućkowski.
Kameleon sprowadza auta zza oceanu od 12 lat. Ma więc duże rozeznanie rynku i widzi, że od dekady nie odnotował on żadnego spadku. Wręcz przeciwnie. Potwierdzają to statystyki. Według badań Carfax Europe z sierpnia 2020 roku, po polskich drogach jeździ już blisko 235 tys. pojazdów sprowadzonych z USA.
Dlaczego Polacy sprowadzają samochody, w tym również kampery, z innych kontynentów?
– Przyczyna jest bardzo prosta: na aukcji w USA można kupić naprawdę dobre auto, ze świetnym wyposażeniem za dużo niższą cenę niż w Polsce czy Europie, o 20 - 30 proc. Nawet po doliczeniu kwoty transportu, naprawy i cła jest to opłacalne – wyjaśnia prezes Kameleon Transport.
Decydując się na sprowadzenie kampera z zagranicy, nie warto tego robić na własną rękę. Nie wszystko co na internetowej stronie błyszczy się i świeci, jest takie w realu. Kupujący poza ceną muszą wziąć pod uwagę bardzo wiele zmiennych. Na przykład skąd auto jest sprawdzane. Każdy z 48 stanów USA ma inne prawo dotyczące dokumentacji rejestracyjnych i eksportu. Dłuższą trasę musi pokonać kontenerowiec z Honolulu na Hawajach niż z Nowego Jorku.
– Spory odsetek samochodów z USA, które pojawiają się na licytacjach ma tzw. “certificate of destruction”, co wedle amerykańskich przepisów oznacza, że nadają się tylko na szrot. Numer VIN jest usuwany ze wszystkich systemów. Jeśli ktoś kupi takie auto, nie będzie mógł go w Polsce zarejestrować. Inne pułapki jakie czyhają na kupców to samochód leasingowany albo na którym jest zastaw bankowy – ostrzega przedstawiciel Kameleon Transport.
Z roku na rok powstaje coraz więcej firm zajmujących się sprowadzaniem aut z Ameryki, co oznacza, że jest zainteresowanie nimi. Kameleon rocznie sprowadza około tysiąca pojazdów – osobowych i ciężarowych, a także motocykle, łodzie i quady. Radzi, aby zwracać uwagę na doświadczenie pośrednika, któremu chce się zlecić zakup samochodu, aby potem koszty naprawy i dostosowania pojazdu do polskich norm nie przekroczyły zakładanego budżetu.

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams

Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.