Odważne projekty Lexusa. Zobacz, co pokazał na SEMA 2021
W ubiegłym roku nie udało się zorganizować stacjonarnych targów, ale w 2021 organizatorzy byli zdeterminowani. Targi SEMA 2021 odbyły się w tradycyjnej formie i jak zawsze przyciągnęły tłumy miłośników motoryzacji. Wśród wystawców nie mogło zabraknąć Lexusa, którego rynkowa pozycja w Stanach Zjednoczonych jest szczególnie mocna. Co przygotował japoński producent na targi, które powróciły po rocznej nieobecności?
Targi SEMA to prawdziwe święto tuningu i szybkich samochodów. W odróżnieniu od tradycyjnych, znanych w Europie salonów samochodowych, amerykańskie show skupia się przede wszystkim na modyfikacjach. Coroczne spotkanie jest obowiązkowym punktem programu zarówno wśród klientów, jak i dla firm zajmujących się tuningiem. Wśród rozpoznawalnych marek, które znalazły się na liście wystawców, widniał również Lexus. Na stoisku marki nie zabrakło imponujących Lexusów IS w sportowych, tuningowanych odsłonach.
Lexusy przygotowane wspólnie z kierowcami wyścigowymi
Zaprezentowane samochody zostały przygotowane przez dywizję F, która jest w całości poświęcona emocjom i sportowi. W tym roku Lexus wystawił dwa egzemplarze nowego IS-a, zmodyfikowane na dwa różne sposoby. Jeden i drugi IS mają również swojego patrona, czyli, mówiąc krótko, postać ze świata motorsportu, która swoim nazwiskiem firmuje dany wóz. To Townsend Bell i Scott Pruett – ich nazwiska na Starym Kontynencie może nie mówią wiele, ale w Stanach Zjednoczonych z pewnością słyszeli o nich fani sportów motorowych. To zawodnicy startujący w amerykańskich seriach wyścigowych, z IndyCar na czele. Nieraz zasiadali również za kierownicami wyścigowych Lexusów – można zatem powiedzieć, że są to właściwi panowie na właściwych miejscach.
Lexus IS 500
Przejdźmy jednak do tego, co najciekawsze. Lexus zaprezentował dwa auta, które zostały przyprawione na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich to Lexus IS 500, a więc sedan napędzany 5-litrowym silnikiem V8. Biały IS został zmodyfikowany przy użyciu części drukowanych na drukarce 3D. Wśród akcesoryjnych części znalazły się m.in. dokładka do przedniego zderzaka, nakładki progowe, spoiler na klapie bagażnika, która została częściowo wykonana z włókna węglowego. Biały kolor tuningowanego Lexusa IS 500 to zasługa specjalnej folii.
Zmiany nie kończą się jedynie na wizualnych modyfikacjach. Sporo pracy zostało włożone również w mechaniczne zmiany, takie jak nowy dolot A’PEXI, który zaopatruje silnik w powietrze wykorzystując do tego lekkie, karbonowe elementy. Rzut oka pod podwozie zdradza, że zmieniony został wydech – miejsce seryjnego układu zajął nowy, poczwórnie zakończony A’PEXI N1 Evolution Extreme. Kultowy japoński tuner TOM’S dostarczył z kolei rozpórki i wzmocnienia zawieszenia, a zamiast seryjnych elementów układu jezdnego mamy tu regulowane zawieszenie gwintowane. Całość uzupełnia zmodyfikowany układ hamulcowy złożony z podzespołów Brembo i jedyne w swoim rodzaju felgi Rotiform LAS-R ze specjalnym „aerodynamicznym dyskiem” nakładanym na ich zewnętrzną stronę. Całość łączy światy tuningu i motorsportu, przywodząc na myśl samochód wyjęty z toru wyścigowego, pozbawiony jedynie sponsorskiego oklejenia.
Lexus IS 350
Drugi z zaprezentowanych samochodów to Lexus IS 350, w którym zastosowano modyfikacje niemożliwe do przeoczenia. Dla równowagi pod względem mechaniki samochód pozostał w większości seryjny, a pod maską nie ma żadnych zmian. Lexus IS zyskał nowy bodykit renomowanego tunera Artisan Spirits. Poszerzone błotniki, karbonowy splitter z przodu, wyraziste nakładki progowe, tylny dyfuzor aż wreszcie pokaźne skrzydło na klapie bagażnika, które stoi na tytanowych nogach, wieńcząc dynamiczną sylwetkę sedana.
Choć moc auta nie wzrosła, nie oznacza to, że prezentowany IS 350 jeździ tak samo jak seryjny. Na prowadzenie bez wątpienia wpływają gwintowane zawieszenie KW Variant 3, które można podnosić lub obniżać oraz 20-calowe felgi Rotiform wykończone matowym, brązowym lakierem. Wprawne oko zauważy również modyfikację z pogranicza tuningu wizualnego i mechanicznego, czyli nowe końcówki wydechu. Opalana stal nie pozostawia złudzeń, że jest to element z katalogu tuningowych części. Choć nikt nie narzeka raczej na brak modyfikacji układu napędowego, Lexus obiecuje, że w przyszłym roku wróci na targi z Lexusem IS 350 F Sport, w którym znajdzie się jeszcze więcej zmian.
Obecność Lexusa na SEMA 2021 i prezentacja modyfikowanych modeli nie jest oczywiście przypadkowa. Rozwój submarek F Sport nabiera tempa. Japończycy zapowiedzieli, że będą oferować aż 4 sportowe wersje specjalne. Mowa o wariantach F Sport Design, F Sport Handling, F Sport Performance i stojącym na szycie F.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.