Poślizg przyczepy - jak uniknąć “wężykowania” zestawu pojazdów?
Jesień i zima to trudny czas dla kierowców. Warunki atmosferyczne i sytuacje na drodze zmuszają do szybkiego zaadaptowania się do nich. Poślizg przyczepy podczas silnego podmuchu wiatru, oblodzonej nawierzchni lub błota jest bardziej prawdopodobny. Dlatego Steinhof podpowiada, jak uniknąć “wężykowania” zestawu pojazdów.
Opony są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, znajdują się one w stałym kontakcie z jezdnią. Niestety ogumienie od czasu do czasu może stracić poziom przyczepności, co prowadzi do uślizgu koła. Taka sytuacja jest przyczyną utraty panowania nad zestawem pojazdów.
Niedostosowanie prędkości do warunków
Wielokrotnie podczas sprawozdania z wypadku drogowego funkcjonariusze podkreślają, że przyczyną kolizji było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Z dużym prawdopodobieństwem kierowca jechał powyżej możliwości opon lub zawieszenia swojego samochodu. Mógł on też błędnie ocenić przebieg zakrętu, odległość lub poziom przyczepności nawierzchni. Z takimi wyzwaniami mierzą się również kierowcy jadący z przyczepami.
Poślizg przyczepy na jezdni - najpopularniejsze przyczyny
Jazda po drodze zestawem pojazdów, jakim jest auto z przyczepą, wiąże się z większym poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Kierowca musi zwracać baczniejszą uwagę na:
-
ograniczenia prędkości
-
odległość od innych pojazdów
-
maksymalną dopuszczalną masę pojazdów
-
podmuchy wiatru
-
sposób rozłożenia ładunku w przyczepie
Najczęstsze przyczyny poślizgu przyczepy na jezdni wiążą się bezpośrednio lub pośrednio z wymienionymi powyżej aspektami. Zdarza się również, że utrata przyczepności przyczepki związana jest z jej złym stanem technicznym.
Jak sobie poradzić z “wężykowaniem” przyczepy?
Obowiązkiem każdego kierowcy jest zachowanie szczególnej ostrożności i ciągła obserwacja sytuacji na drodze, a także aktywne reagowanie na to, co dzieje się z pojazdem, którym jedziemy.
W sytuacjach awaryjnych bardzo ważny jest czas rekcji i właściwe decyzje. Złym doradcą jest nadmierna panika. Dlatego, jeśli wyczujemy, że z naszym zestawem pojazdów coś jest nie tak, koniecznie należy zachować spokój. Uślizg naczepy najlepiej zneutralizować przez płynne przyspieszenie. W tym czasie trzeba spokojnie operować kierownicą i jeśli pozwala na to sytuacja na drodze nie dotykać pedału hamulca.
W związku z tym, że podczas poślizgu przyczepy konieczne jest przyspieszenie, warto jechać poniżej obowiązujących limitów prędkości, żeby pomimo awaryjnej sytuacji poruszać się w ramach ograniczenia szybkości. Gdy zestaw pojazdów odzyska stabilność, możemy zwolnić i wrócić do spokojnego kontynuowania podróży.
Pamiętaj o tych szczegółach
Przed wyruszeniem w drogę z przyczepą musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych elementach. Po pierwsze należy sprawdzić, czy wszystkie elementy haka holowniczego i gniazda elektrycznego wyglądają na sprawne. Po drugie wypada ocenić stan techniczny samej przyczepki. Sprawdzić ciśnienie w oponach, wysokość bieżnika, rodzaj założonej na obręcze mieszanki, a także światła po podłączeniu PIN-u do gniazda elektrycznego.
Po trzecie zgodne z zasadami rozłożenie ładunku na powierzchni przyczepki oraz zabezpieczenie go stosownymi do okoliczności pasami pomaga zachować stabilność przyczepki nawet na mocno nierównej i śliskiej drodze.
Patryk Mikiciuk,Cyber Marian i plenerowa scena muzyki trance - AIR MOTO SHOW
Przygotowanie do sezonu rowerowego: bike days w Elektrowni Powiśle
Niterra przedłuża współpracę ze Scuderia Ferrari
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca
Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.
Prawo
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia
Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.