Przeciążenie auta z automatyczną skrzynią biegów – jak mu zapobiec?
Wybierając się na wakacje, łatwo jest przeciążyć samochód i uszkodzić skrzynię biegów. Zbyt ciężki ładunek np. w postaci bagaży lub przyczepy kempingowej może spowodować poważną awarię. Tym bardziej, że taki wyjazd często wiąże się z niekorzystnymi dla pojazdu warunkami – szybka jazda na autostradzie czy długie korki podczas upałów to duże wyzwanie dla naszych aut. Na co zwrócić uwagę, by uniknąć problemów z automatem?
Opisane wyżej warunki mogą być bardzo szkodliwe dla automatycznej skrzyni biegów, ponieważ olej w skrzyni może ulec przegrzaniu. Najbardziej destrukcyjnym czynnikiem degradującym właściwości oleju w skrzyni automatycznej (i silniku) jest właśnie wysoka temperatura. Problem ten dotyczy wszystkich samochodów z automatyczną skrzynią biegów, jednak szczególnie narażone są te samochody, których skrzynie nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju. Procesy degradacji oleju przyspieszają od temperatury 60oC, a powyżej 150oC zaczynają rosnąć wręcz wykładniczo co każde kolejne 10oC. Dlatego niektóre auta są wyposażone w liczniki przegrzań i informują o konieczności wcześniejszej wymiany oleju, lub przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, samochód automatycznie przechodzi w tryb serwisowy, wymuszając zatrzymanie bądź ograniczając jego prędkość do momentu ostygnięcia oleju.
Warto więc zadbać, by auto nie zostało przeładowane i robić nieco częstsze postoje, zwłaszcza podczas wysokich temperatur. Po powrocie z wakacji należy również sprawdzić stan oleju w skrzyni automatycznej i, w zależności od stopnia jego zużycia, odpowiednio skrócić interwał do kolejnej wymiany. Dopuszczalne obciążenie auta można wyliczyć odejmując masę własną pojazdu od maksymalnej masy całkowitej. - radzi Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego Ravenol.
Wyjazd na wakacje a skrzynia automatyczna – co może wpłynąć na ewentualne problemy?
Niekorzystne warunki, które znacznie obciążają pracę skrzyni automatycznej to przede wszystkim:
– pełne obciążenie auta / przeładowanie,
– długa trasa w trudnych warunkach,
- wysoka prędkość,
- korki,
- nieutwardzone / pyliste drogi,
– dodatkowe opory powietrza związane z przyczepką, rowerami, bagażnikiem dachowym czy sposobem umieszczania ładunku.
To czynniki, które znacznie wpływają na komfort jazdy i stan samochodu. Przygotowując się do wyjazdu, warto zapoznać się z tym, jakich sytuacji unikać.
Jak rozpoznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?
1 — szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
2 — wydłużone, powolne przełączanie biegów, spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
3 – problemy z ruszeniem z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera.
Jeśli skrzynia wykazuje powyższe objawy warto w najbliższym czasie odwiedzić specjalistyczny warsztat zanim dojdzie do poważniejszej awarii i unieruchomienia pojazdu.
Pamiętajmy również, że przekroczenie znacznika, zwykle czerwonego, w okolicach 90-100oC na wskaźniku temperatury wody, może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Warto kontrolować poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić jego stan. Jednak nigdy nie róbmy tego przy gorącym silniku!
Aby wakacyjny wyjazd przebiegł bez niespodzianek, zadbajmy o odpowiednie obciążenie samochodu – zabierzmy jedynie te przedmioty, które są dla nas niezbędne, a także obserwujmy, czy nie pojawiają się niepokojące objawy w czasie jazdy. Róbmy również częstsze postoje i nie eksploatujmy nadmiernie auta.
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
MUZEA MOTORYZACYJNE - POMYSŁ NA JESIENNE WYCIECZKI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.